Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Verandering Schooltijden
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Andere (school)tijden in het onderwijs
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
Informatieavond Mariaschool Wierden
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
5 Gelijke dagen schooljaar november 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
De nieuwe school Impressie.
Andere schooltijden; continurooster
Schooltijdenonderzoek
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Ouderavond ‘Andere Schooltijden’
Transcript van de presentatie:

Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!

Doel Informatie geven over verschillende mogelijkheden Dialoog met elkaar aangaan: –Waar moeten we aan denken? –Waar moeten we rekening mee houden? –Wat moeten we niet vergeten? –Etc.

Route Verkennend overleg binnen team en MR. Werkgroep samenstellen. Vaststellen tijdpad. Informatie richting ouders, schriftelijk en mondeling. Peiling ouders in één of meerdere momenten. Informatie geven aan ouders over uitslag peiling en conclusies. Zo mogelijk vervolgonderzoek modellen met aanvullende informatie. –Model voorleggen in enquête met keuzemogelijkheid voor of tegen stemmen. –Uitwerken gekozen model. –Invoering gekozen model. –Evaluatie-enquête onder ouders, leerkrachten en leerlingen na implementatieperiode.

Wettelijke kaders “Draagvlak onder ouders en personeel is wel van belang, maar niet leidend.” Als schoolorganisatie hebben wij de wettelijke verplichting om een sluitend, professioneel dagarrangement aan te bieden, nu en in de toekomst.

Morele verplichting Samen met ouders, leerkrachten en kinderen komen tot een model wat past bij school, wijk en deze tijd. Soepele invoering Ouders krijgen na invoering nog extra tijd om opvang te regelen en om eventuele werktijden aan te passen. De school verzorgt in overgangsfase zo nodig opvang.

Verdere informatie: Via mail ontvangt u informatie over deze avond.

Aanleiding voor Betere dagindeling voor de kinderen –Kinderen blijven in hetzelfde pedagogisch klimaat. –Meer rust, structuur en ruimte voor kinderen en ouders. –Veiligheidsaspect. Kinderen nemen minder deel aan het verkeer. Veranderende maatschappelijke omstandigheden –Veel kinderen maken gebruik van de TSO. –Organisatie van de TSO is steeds moeilijker.

Huidig Model uur uur 8.45 uur Onderwijs TSO

Voordelen en nadelen bestaand model Kinderen kunnen tussen de middag thuis eten. Verschil in lesuren (OB 900- BB 984) Bij continurooster gelijk verdeeld (940) Veel kinderen maken gebruik van TSO en ervaren een lange middagpauze Kinderen moeten 4 keer per dag lopen of fietsen. Minder structuur in lesweek Kortere speeltijd na schooltijd (m.u.v. woensdag). Kinderen krijgen met verschillende begeleiders te maken

Bioritme model Vraagt om specifiek onderwijsconcept. Bijv. Wijde Wereld. Alle leerlingen blijven van begin tot eind.

5 gelijke dagen model

Voordelen en nadelen Veel structuur. Lestijd is effectiever. Minder verschillende begeleiders voor het kind. Duidelijkheid en rust. Elke leerling krijgt elk jaar 940 lesuren. Woensdag of vrijdag wordt ook een mogelijke werkdag voor ouders. Ontlasting piekdagen BSO. Toekomstig bestendig onderwijs- en opvangklimaat. Langere speeltijd na schooltijd. Jongere kinderen krijgen meer lesuren. Financiële consequenties. Ouders krijgen (misschien) meer kosten voor BSO. Tijdstip aanvang woensdagmiddag afspraken.

Vier gelijke dagen model 8.30 uur uur

Voordelen en nadelen Veel structuur. Lestijd is effectiever. Minder verschillende begeleiders voor het kind. Duidelijkheid en rust. Elke leerling krijgt elk jaar 940 lesuren. Vrijdag wordt ook een mogelijke werkdag voor ouders. Ontlasting piekdagen BSO. Toekomstig bestendig onderwijs- en opvangklimaat. Langere speeltijd na schooltijd. Cultuur van woensdagmiddag blijft. Minder aanpassingen voor aanstellingen voor leerkrachten. Jongere kinderen krijgen meer lesuren. Financiële consequenties (meer lestijd kost meer geld). Ouders krijgen (misschien) meer kosten voor BSO.

Drie gelijke dagen model 8.30 uur

Voordelen en nadelen Lestijd is effectiever. Minder verschillende begeleiders voor het kind. Duidelijkheid en rust. Vrijdag wordt ook een mogelijke werkdag voor ouders van de BB. Toekomstig bestendig onderwijs- en opvangklimaat. Langere speeltijd na schooltijd. Cultuur van woensdagmiddag blijft. Minder aanpassingen voor aanstellingen voor leerkrachten. Jongere kinderen krijgen minder lesuren. Weinig financiële consequenties. Ouders krijgen (misschien) meer kosten voor BSO. Minder structuur. Jongere kinderen krijgen minder lesuren.

Ouderhulp Continuerooster: –Gezamenlijk eten leerlingen en leerkracht. –Verplichte pauze voor leerkrachten. Ouderhulp nodig: –Bij alle modellen is pleinwacht nodig tijdens het buitenspel (30 min.)

Draagvlak Draagvlak onder ouders. Draagvlak onder personeel

Rol van de MR Wettelijk instemmingsrecht. MR is een volwaardige partner in meedenken en meebeslissen. MR heeft ook een signaalfunctie. Schoolbelang prevaleert boven persoonlijk belang.

Peiling Eerste peiling: –Is er draagvlak voor verandering? Voor / Tegen (Hierbij moet minimaal 60% van de uitgebrachte stemmen voor verandering zijn, om verder te gaan.) Tweede peiling: –Diverse modellen voorleggen inclusief het huidige model. (Meest gekozen model wordt voorgedragen.) Stemming: –Meest gekozen model tegenover huidige situatie. (Naar aanleiding van de stemming wordt het model wel of niet Aventurijnspecifiek gemaakt.) Per leerling mag 1 stem worden uitgebracht.

Tijdspad Start 26 mei Peilingen Invoering januari of schooljaar

Dialoog Vraag aan ouders en personeel om een maatschappelijk verantwoorde keuze te maken. Met elkaar in gesprek in kleinere groepen. Eerste reacties Vragen Aanbevelingen