MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Advertisements

College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Inleiding Regionale Stuurgroep
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Enkele vragen vooraf Wie van u werkt in het MBO ?
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Samen werken aan duurzame productketens Dromen, durven en doen…
Een ambitieuze studiecultuur
Collectief leren in schoolteams
moderniseren van het curriculum.
Wat gebeurt er allemaal in het hbo en wo?
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Beleidsinformatie Jeugd
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Werkgevers en de beroepskolom VMBO, MBO en Ad. VMBO Wat houdt ons bezig?  Terugloop aantal leerlingen  Kaalslag technisch VMBO  CITO toets  Voorkeur.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
INFO - AVOND 5 HAVO Welkom op het. ONDERWERPEN >L.O.B. in Havo 5 > De nieuwe studiefinanciering > Aanmelden opleiding.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Versterking doorstroom BK DvdB Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen.
Voorlichting Examenklassen VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Jiri van der Werff Servicekantoor Arnhem Welkom bij DUO.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Omzetten PAS-regelingen en leeftijdsdagen Danielle Wiek.
Kwaliteitsafspraken mbo
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
DAG VAN DE BEROEPSKOLOM
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Transcript van de presentatie:

MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015

2 Inhoud Kernboodschappen Strategische Agenda (een selectie) Nader inzoomen op mbo-hbo de cijfers beleid van de overheid Vragen voor discussie

3 Strategische Agenda (juli 2015) Vierjaarlijks document Geeft koers aan voor de periode HO-tour als start – gezamenlijk proces wordt voortgezet Belangrijk verschil met vorige Strategische Agenda: Ruimte voor investeringen (vanaf 2018 a.g.v. invoering studievoorschot, oplopend tot structureel bijna 1 mld) TK-behandeling: 14 december a.s.

4 Een selectie uit de kernboodschappen We willen: Onderwijs van wereldformaat Dat betekent: Naast aandacht voor kwalificatie, ook aandacht voor socialisatie en persoonsvorming Ruimte voor ca 4000 extra ho-docenten => kleinschaliger en intensiever onderwijs

5 Een selectie uit de kernboodschappen (2) We willen: Toegankelijkheid, talentontwikkeling en diversiteit HO dat kansen biedt aan iedere student om zich te ontplooien en opleidingsniveau te bereiken dat bij hem past Dat betekent: (Financiële, culturele of informatie-) drempels wegnemen Hoge verwachtingen hebben van elke student Meer maatwerk en differentiatie – zelfst. positionering Ad Meer samenwerking in de onderwijsketen

6 Een selectie uit de kernboodschappen (3) We willen: Verbindingen met de samenleving HO-instellingen die op alle niveaus structurele verbindingen hebben Tussen onderwijs, onderzoek en praktijk In de regio en ook daarbuiten Met bedrijven en publieke instellingen, onderzoeksinstituten, overheden, vo-scholen, mbo- instellingen

7 Nader inzoomend op mbo-hbo De cijfers: Dalende diplomarendementen mbo’ers na 5 jaar hbo (zie R. van Asselt) Percentage mbo’ers dat switcht of uitvalt in 1 e jaar groeit (nu 41%). Eén op de vijf mbo’ers stopt in 1 e jaar met studeren 74% van niet-westerse allochtone jongens in hbo heeft na 5 jaar (nog) geen diploma En dit studiejaar minder inschrijvingen in hbo? Van mbo’ers?

8 Nader inzoomend op mbo-hbo Aandacht voor instroom en studiesucces van mbo’ers in hbo blijft dus nodig. In het belang van de student. Rendementsdenken? Nee, een maatschappelijke opgave!

9 Wat gaat de overheid doen? 1.Zorgvuldige implementatie en evaluatie 2.Stimuleren van regionale samenwerkingsprojecten mbo- hbo 3.Mbo-instellingen en hogescholen meer aanspreken op hun verantwoordelijkheid

10 Wat gaat de overheid doen? 1. Zorgvuldige implementatie en evaluatie Prestatieafspraken ho: eindbeoordeling 2016 en evaluatie Studiekeuzecheck: uitwisseling good practices en evaluatie Mbo-hbo-routes met nadere vooropleidingseisen: 1 e evaluatie 2016 Extra voorlichting mbo’ers over effecten studievoorschot Invoering (doorstroom)keuzedelen Invoering referentieniveaus taal en rekenen

11 Rekenen: nieuws van deze week Spoeddebat 7/10 in TK over svz invoering referentieniveaus Voorlopig beeld (13/10 stemmingen): Voor mbo’ers (tot ) en havisten (tot…?) telt resultaat op rekentoets niet mee voor behalen diploma. Geen doorstroombeperking naar hbo voor mbo-4-ll en havisten

12 Wat gaat de overheid doen? 2. Stimuleren van samenwerkingsprojecten tussen hogescholen en mbo-instellingen in de regio Want in die samenwerking is de belangrijkste winst te behalen Huidige samenwerkingsinitiatieven goed, maar vaak nog fragiel Hoe? Financieel: Vanaf 2018 budget oplopend tot ong. 20 mln. per jaar voor ho-instellingen voor projecten vo-ho/mbo-hbo. Mbo-instellingen worden geacht bij te dragen (bv inzet docenten). Experimenteerruimte: voor gemeenschappelijke programma’s mbo- hbo bij verwante opleidingen

13 Wat gaat de overheid doen? 3. Mbo-instellingen en hogescholen meer aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor de mbo’ers voor wie het hbo (mogelijk) een optie is voor de mbo’ers die in het hbo instromen Hoe? via i.e.g. de toekomstige kwaliteitsafspraken met de hogescholen (vanaf 2018) en de mbo-instellingen (vanaf 2019)

14 Vragen voor de discussie in de werkgroepen Regionale samenwerkingsprojecten mbo-hbo Wanneer zijn deze een succes? Criteria? Wat belemmert het succes? Ook wet- en regelgeving? Hoe maak je ze minder afhankelijk van goedwillende individuen/geef je ze een structureel karakter? Welke voorbeelden verdienen het om nader te bestuderen? Hoe kunnen we zorgen voor verspreiding/bredere benutting van opgedane kennis en ervaring?

15 Vragen voor de discussie in de werkgroepen Kwaliteitsafspraken met hogescholen en mbo- instellingen Uitgaande van plannen van instellingen als basis voor afspraken: Waar moet zo’n plan aan voldoen? Wat moeten we van instellingen vragen om in het plan op te nemen over doorstroom/aansluiting/samenwerking mbo-hbo?

16 Een inspirerende dag gewenst! Voor vragen of suggesties: Marjo Jansen Directie MBO Sabah Dakika Directie HO&S Floor Boselie-Abbenhuis Directie HO&S