Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dienst Time Out Projecten
Advertisements

Ouderbetrokkenheid Jenaplanschool De Feniks. Zoektocht naar het probleem Vooraf en doorlopend: Taakverdeling 1.Verkennende fase –Eerste gesprek met Eva.
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren.
Samen komen we verder! Stimuleringsprogramma Mentorprojecten 13 november 2007 Niels van Zeben.
Wat is Tutti Frutti Een fruitproject in lager en secundair onderwijs Wekelijks is er in de school één vaste fruitdag.
1zorg-route.
Handelingsgericht samenwerken
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Hoe gaan LOP’s aan de slag rond armoedebeleid? VAC Gent - 8 mei 2015.
Werkwinkel LOP Aalst Basisonderwijs en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Vluchtelingen: een begripsverduide- lijking Wat is een vluchteling nu eigenlijk? En wat is het verschil met termen als ‘anderstalige vluchteling’ of ‘asielzoeker’?
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Vergadering onderwijs. Fedasil Onze opdracht Fedasil is verantwoordelijk voor organisatie van materiële opvang en begeleiding van asielzoekers Observatie.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Voorleestoer Een verrassend project in Sint-Niklaas.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Werkgroep Anderstalige Nieuwkomers LOP Antwerpen Basisonderwijs.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Sint-Niklaas en Beveren
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
brengt school en ouders dicht bij elkaar
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Sociaal steunfonds FLOB Gent.
LOP Secundair onderwijs
LOP secundair onderwijs
Werkgroep Anderstalige Nieuwkomers
LOP Secundair onderwijs
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Mamagroep ‘Wel in je vel’
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
LOP-werking in vogelvlucht.
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Brecht D’Hoore, Coördinator Kempen
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Een dag over asiel en onderwijs

Context in de regio

Totaal Vlaanderen op 15/2/2016: – Oost-Vlaanderen –Lokeren: 31 (LOI) –Dendermonde: 41 (LOI) (OC NBMV) –Sint-Niklaas: 215 (OC Sint Niklaas) (OC Sint Niklaas Westakkers) –Zele: 29 (LOI) –Hamme: 16 (LOI) –Waasmunster: 17 (LOI) –Stekene: 12 (LOI) –Temse: 22 (LOI) –Berlare: 18 (LOI) Opvang in de regio (niet alleen minderjarigen)

TOENAME AANTAL LEERLINGEN BASIS

Vergelijking feb 2015 – feb 2016 : OVL +71% Limburg & WVL: meer dan een verdubbeling Vlaanderen+ 65% TOENAME AANTAL LEERLINGEN SECUNDAIR

TOENAME AANTAL SCHOLEN BASIS

TOENAME AANTAL SCHOLEN OKAN SO

SCHOLEN EN SCHOOLTEAMS ONDER DRUK? Ter illustratie: regio Sint-Niklaas BasisonderwijsSecundair onderwijs 28/04/ /04/ Factorx 1,99x 1,52 BasisonderwijsSecundair onderwijs 28/04/ Gemiddeld aantal4,8961,50 28/04/ Gemiddeld aantal9,2162,33 Factor1,881,01

SCHOLEN EN SCHOOLTEAMS ONDER DRUK? Ter illustratie: regio Sint-Niklaas Aantal AN-leerlingenScholen 2015 Scholen 2016 Aantal AN-leerlingenScholen 2015 Scholen

Wat ging eraan vooraf? Werkgroep taal en diversiteit/ werkgroep AN Algemene Vergadering LOP’s – Lokeren: geen toename aantal AN, maar wel concrete vragen Kinderen z. wettig verblijf - materiaal - context - voorbereid zijn – Sint-Niklaas & Beveren Concrete situatie + Studiedag 27/11/2015 (stad) – Dendermonde – Zele – Hamme Vraag Agentschap Inburgering en Integratie – Voor de bredere regio – Een breder aanbod aan werkwinkels

Voorbereidende vergaderingen Dagelijks Bestuur & Werkgroep Ervaring andere LOP’s: vooral nood aan concrete tips, ervaringen, materialen Samenwerking met Docatlas en CTO voor materialenmarkt (lange middagpauze)

Verloop van de dag Voorbeschouwing: oproep tot correct taalgebruik gedurende de dag Inleiding: Asiel & onderwijs, het bredere kader (1u30) Twee workshoprondes van telkens 1u30-2u00 (één vm + één nm) Lange middagpauze met markthal: materialen – informatie – regelgeving (Docatlas – CTO – Bontgekleurde uitleenhoek – Bibliotheek – Amnesty International – Caritas – AgODi) Vraag tot invullen evaluatieformulier

Verloop van de dag Werkwinkelronde voormiddag Evaluatie (gem.) Voor het eerst anderstalige nieuwkomers in de klas (BaO) (Greet Heyvaert) Niet doorgegaan Psychosociale en emotionele impact van vluchten uit oorlogsgebied (SO): praktische methodieken voor jongeren van jaar (Julie Weyne – Ag. II) 7,7/10 Verblijfsstatus en verblijfsdocumenten van een leerling: enkele (juridische) aandachtspunten (Geert Matthys – Ag.II) 8/10 Psychosociale en emotionele impact van vluchten uit oorlogsgebied voor kinderen (BAO): praktische methodieken voor kinderen van 9-13 jaar (Adimka Azozie - Mindspring) 7/10

Verloop van de dag Werkwinkelronde namiddag Evaluatie (gem.) Vluchteling in de klas in het secundair onderwijs: informatie voor vervolgscholen (OKAN-scholen) 8,2/10 Anderstalige nieuwkomers en sociale integratie in de klas: informatie voor basisscholen (Filip Paelman) 7/10 Afscheid nemen bij een (plots) vertrek: zorg en zelfzorg voor leerkrachten (Sarah Strauven) 9,3/10 Kinderen en (vrijwillige) terugkeer: praktische en psychosociale aspecten, zorg voor deze kinderen en voor de klas (Katrien Van Gelder) 9/10

Praktisch Voorbereidende werkgroep met externe expertise Draaiboek Inschrijvingsformulier & verwerking Taakverdeling

TIPS Afstemming doelpubliek – concrete tips, praktijkvoorbeelden, ervaringsuitwisseling Geactualiseerde inhoud sessies & materiaal Ruimte & tijd voor ontmoeting Voldoende tijd per sessie voorzien Nood aan materiaal voor SO / alfabetisering oudere tieners Vragen over asiel – voogdij NBMV Ruimte voor signalen aan LOP & bestuur Ruimte voor verschillende disciplines