Een dag over asiel en onderwijs
Context in de regio
Totaal Vlaanderen op 15/2/2016: – Oost-Vlaanderen –Lokeren: 31 (LOI) –Dendermonde: 41 (LOI) (OC NBMV) –Sint-Niklaas: 215 (OC Sint Niklaas) (OC Sint Niklaas Westakkers) –Zele: 29 (LOI) –Hamme: 16 (LOI) –Waasmunster: 17 (LOI) –Stekene: 12 (LOI) –Temse: 22 (LOI) –Berlare: 18 (LOI) Opvang in de regio (niet alleen minderjarigen)
TOENAME AANTAL LEERLINGEN BASIS
Vergelijking feb 2015 – feb 2016 : OVL +71% Limburg & WVL: meer dan een verdubbeling Vlaanderen+ 65% TOENAME AANTAL LEERLINGEN SECUNDAIR
TOENAME AANTAL SCHOLEN BASIS
TOENAME AANTAL SCHOLEN OKAN SO
SCHOLEN EN SCHOOLTEAMS ONDER DRUK? Ter illustratie: regio Sint-Niklaas BasisonderwijsSecundair onderwijs 28/04/ /04/ Factorx 1,99x 1,52 BasisonderwijsSecundair onderwijs 28/04/ Gemiddeld aantal4,8961,50 28/04/ Gemiddeld aantal9,2162,33 Factor1,881,01
SCHOLEN EN SCHOOLTEAMS ONDER DRUK? Ter illustratie: regio Sint-Niklaas Aantal AN-leerlingenScholen 2015 Scholen 2016 Aantal AN-leerlingenScholen 2015 Scholen
Wat ging eraan vooraf? Werkgroep taal en diversiteit/ werkgroep AN Algemene Vergadering LOP’s – Lokeren: geen toename aantal AN, maar wel concrete vragen Kinderen z. wettig verblijf - materiaal - context - voorbereid zijn – Sint-Niklaas & Beveren Concrete situatie + Studiedag 27/11/2015 (stad) – Dendermonde – Zele – Hamme Vraag Agentschap Inburgering en Integratie – Voor de bredere regio – Een breder aanbod aan werkwinkels
Voorbereidende vergaderingen Dagelijks Bestuur & Werkgroep Ervaring andere LOP’s: vooral nood aan concrete tips, ervaringen, materialen Samenwerking met Docatlas en CTO voor materialenmarkt (lange middagpauze)
Verloop van de dag Voorbeschouwing: oproep tot correct taalgebruik gedurende de dag Inleiding: Asiel & onderwijs, het bredere kader (1u30) Twee workshoprondes van telkens 1u30-2u00 (één vm + één nm) Lange middagpauze met markthal: materialen – informatie – regelgeving (Docatlas – CTO – Bontgekleurde uitleenhoek – Bibliotheek – Amnesty International – Caritas – AgODi) Vraag tot invullen evaluatieformulier
Verloop van de dag Werkwinkelronde voormiddag Evaluatie (gem.) Voor het eerst anderstalige nieuwkomers in de klas (BaO) (Greet Heyvaert) Niet doorgegaan Psychosociale en emotionele impact van vluchten uit oorlogsgebied (SO): praktische methodieken voor jongeren van jaar (Julie Weyne – Ag. II) 7,7/10 Verblijfsstatus en verblijfsdocumenten van een leerling: enkele (juridische) aandachtspunten (Geert Matthys – Ag.II) 8/10 Psychosociale en emotionele impact van vluchten uit oorlogsgebied voor kinderen (BAO): praktische methodieken voor kinderen van 9-13 jaar (Adimka Azozie - Mindspring) 7/10
Verloop van de dag Werkwinkelronde namiddag Evaluatie (gem.) Vluchteling in de klas in het secundair onderwijs: informatie voor vervolgscholen (OKAN-scholen) 8,2/10 Anderstalige nieuwkomers en sociale integratie in de klas: informatie voor basisscholen (Filip Paelman) 7/10 Afscheid nemen bij een (plots) vertrek: zorg en zelfzorg voor leerkrachten (Sarah Strauven) 9,3/10 Kinderen en (vrijwillige) terugkeer: praktische en psychosociale aspecten, zorg voor deze kinderen en voor de klas (Katrien Van Gelder) 9/10
Praktisch Voorbereidende werkgroep met externe expertise Draaiboek Inschrijvingsformulier & verwerking Taakverdeling
TIPS Afstemming doelpubliek – concrete tips, praktijkvoorbeelden, ervaringsuitwisseling Geactualiseerde inhoud sessies & materiaal Ruimte & tijd voor ontmoeting Voldoende tijd per sessie voorzien Nood aan materiaal voor SO / alfabetisering oudere tieners Vragen over asiel – voogdij NBMV Ruimte voor signalen aan LOP & bestuur Ruimte voor verschillende disciplines