Uitgangspunten scopebepaling HWBP projecten Presentatie vakdag Veiligheidsanalyse en versterkingsopgave Martin Groenewoud (Technisch Manager GoWa) 22 januari 2015
Aanleiding Onduidelijkheid over scopebepaling i.r.t. financieringsregeling Hoe anticiperen op nieuwe norm? Welke delen worden versterkt en welke niet? → Informeel overleg tussen Groot Salland, Scheldestromen en Rivierenland → verschillende aanpak → behoefte aan uniforme uitgangspunten Memo opgesteld namens de drie waterschappen over uitgangspunten scopebepaling
Algemene uitgangspunten Nieuwe normering als uitgangspunt voor scopebepaling (dus niet alleen voor ontwerp) → ‘hertoets’ dijkvak noodzakelijk Maar ook: Actualisatie hydraulische randvoorwaarden Geotechnisch onderzoek Nieuwe inzichten: piping, overslagcriteria, voortschrijdend inzicht vanuit POV’s Kortom: Voer een Veiligheidsanalyse uit
Resultaten veiligheidsanalyse
Tussenvakken Wel of niet meenemen?? Voorbeeld Gorinchem – Waardenburg Totale tracélengte: 23 km Verbeteropgave (3 e toetsronde): 14 km → 9 km tussenvakken
Tussenvakken Waarom meenemen? Veiligheid Doelmatigheid Maatschappelijke verantwoordelijkheid Imagoschade waterschappen en Rijk vermijden Uitgangspunt Uiterste begrenzingen aangemeld dijkvak veranderen niet Bij kostentoename van minder dan 10% per definitie akkoord, bij overschrijding in overleg treden met HWBP (maatwerk) Altijd geldt: gezond verstand gebruiken en afwijken moet mogelijk zijn (comply or explain)