Ondernemerschap VECON 14 juni 2016. Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Ondernemen in de praktijk
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
Opdracht Strategieontwikkeling
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Ondernemen na je studie!
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Wat is een communicatieplan?
Welkom.
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
H2 Achtergrond.
50.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
JUNIOR COMPANY TRAINING DOCENTEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Vernieuwing in het VMBO
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Financiën en inkoop Hoofdstuk 4 De balans. Inhoud 1 De financiële administratie 2 Investeringsbegroting 3 Financieringsplan 4 De balans 5 Exploitatiebegroting.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
Examinering van keuzedelen
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Presentatie Afterworknet d.d. 19 januari 2016
Ondernemerschap E43.
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
23 maart 2017 profilering.
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Ondernemerschap E43.
Mini-onderneming.
What will you do to change the
Mini-onderneming.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Les 1: Introductie Marketing
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Voorlichting: Management & Organisatie
Financiering Onderneming
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
Uw bedrijf en de groei.
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Basiskennis Ondernemerschap
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Doorstroom Mbo - Hbo 16 november 2017.
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Ondernemerschap VECON 14 juni 2016

Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink

Welkom Wat ons drijft Onze missie Het is onze missie om elke leerling in Nederland te laten proeven van ondernemerschap. Wij inspireren leerlingen op gebied van ondernemend gedrag, en helpen hen bij het ontwikkelen daarvan. Het ontwikkelen van ondernemerschap Een actieve houding. Verantwoordelijkheid nemen. Kansen zien, kansen benutten. Resultaat halen. Persoonlijke ontplooiing. Plezier!

Welkom Onderwijs en Ondernemerschap In het onderwijs steeds meer belangstelling voor het thema “Ondernemerschap”. Maatschappelijk wordt ondernemerschap steeds belangrijker gevonden. Van leerlingen wordt steeds vaker ondernemend gedrag verwacht. Ondernemerschap is meer dan attitude, kennis is nodig! Toetsing van kennis èn attitude is wenselijk. Maar hoe doe je dit nu in de onderwijspraktijk?

Welkom Wat is ondernemen? ?

Welkom Wat is ondernemen? Ondernemen is geld verdienen met je eigen bedrijf. Als ondernemer verdien je er zoveel geld mee dat je er van kan leven, elk jaar opnieuw.

Welkom Wat doet een ondernemer? ?

Welkom Waar geven jullie les in? ?

Welkom Waar besteedt een ondernemer zijn tijd aan? ?

Welkom Hier besteedt een gemiddelde ondernemer zijn tijd aan. Product30% van de tijd, Markt20%, Financiën25 %, Organisatie25 %.

Welkom Hier besteedt een succesvolle ondernemer zijn tijd aan!

Welkom Het didactisch model van ondernemerschap De kern van Ondernemen Proeven van Ondernemerschap Ondernemend gedrag Zelfstandig Ondernemen Oriëntatie op Ondernemerschap Ondernemend Gedrag

Welkom De opzet van de methode 1 A. Introductie in ondernemerschap B. Beeldvorming C. Vorm geven aan je bedrijf D. Financiën E. Administratie en beheer F. Presentatie en promotie G. Inkoop H. Verkoop

Welkom De opzet van de methode, 3 A. Introductie in ondernemerschap Reflectievaardigheden Zelfstandig ondernemerschap 1

Welkom De opzet van de methode, 4 B. Beeldvorming Kansen vertalen in een mogelijk succesvolle onderneming Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, missie en visie 2 Product 3 Marktgegevens vertalen Doelgroep, doelgroepanalyse, (markt)onderzoek en Onderzoeksmethoden 4 Commercieel-economische gegevens t.b.v een onderneming interpreteren, marktgegevens vertalen, SWOT-analyse Concurrentieanalyse, politieke, juridische, demografische en maatschappelijke ontwikkelingen m.b.t. ondernemen (DESTEP) 5 Gesprekstechnieken, ideeën mondeling of schriftelijk presenteren Netwerken 6

Welkom De opzet van de methode, 5 C. Vorm geven aan je bedrijf Verkoopprijs bepalen Verdienmodellen, prijsbepaling 7 Marktgegevens vertalen, bedrijfsmatig handelen Marketingmix, marketingstrategieën 8 Bedrijfsmatig handelen E-commerce voor commerciële doeleinden, locatie en bedrijfshuisvesting 9 Juridische en financiële keuzes over o.a. de ondernemingsvorm, vergunningen, (commerciële) samenwerking en/of (externe) deskundigheid Rechtsvormen, wet- en regelgeving, belastingwetgeving, verzekeringen, vergunningen, arbo-beleid (arbozorg) 10 Ondernemingsplan maken Ondernemingsplan 11

Welkom De opzet van de methode, 6 D. Financiën Financieringsplan, investeringsbegroting, kosten- /batenanalyse maken Financiële basisbegrippen 12 Budgetverschillen berekenen, financieringsplan, investeringsbegroting, kosten- /batenanalyse maken Interne en externe financieringsvormen, financieel plan 13

Welkom De opzet van de methode, 7 E. Administratie en beheer Offertes/prijsaanbod maken (Omzet)Belastingwetgeving, betalings- en/of leveringsvoorwaarden, offertes/prijsaanbod, administratie 14

Welkom De opzet van de methode, 8 F.Presentatie en promotie Promoot product/bedrijf/zichzelf Promotie, social media, communicatiestrategieën 15

Welkom De opzet van de methode, 9 G. Inkoop Maakt weloverwogen keuze voor leveranciers Inkoop, (inkoop)contracten/verbintenissen, betalings- en/of leveringsvoorwaarden, relevante (commerciële) samenwerkingsvormen 16

Welkom De opzet van de methode, 10 H. Verkoop Gesprekstechnieken, onderhandelingstechnieken, verwerven van opdrachten en/of klanten, offreren Verkoop, onderhandelen, klantenbinding 17 Financiële kengetallen analyseren, financiële gegevens doorrekenen Salesfunnel 18

Welkom Docentenhandleiding Antwoordmodel De Kern van Ondernemen Presentatie bij hoofdstuk 1 De wereld van de ondernemer Lesprogramma en urentabel Examenplan Verantwoording De Kern van Ondernemen De Wereld van de Ondernemer

Welkom Het belang van ondernemen Niet iedereen kan ondernemer worden….. Niet iedereen wil ondernemer worden….. Niet iedereen hoeft ondernemer te worden….. Maar ondernemend gedrag van een werknemer wordt steeds belangrijker, ook in organisaties!

Welkom Ondernemend gedrag 1 Inhoud gebaseerd op 21th Century Skills. Gericht op ondernemende medewerker. Deze werkt in een veilige omgeving, verantwoordelijk voor een gedeelte, loopt geen risico. Opbouw: Noodzakelijke kennis eigen maken Oefenen op basis van opdrachten Experimenteren Reflecteren ISBN/EAN : Titel : Ondernemend gedrag

Welkom Ondernemend gedrag 2 Kennis: Ondernemend gedrag, Creativiteit en innovatie, Formele en informele organisatie, Ethiek en integer handelen, Communicatie, Argumenteren en discussiëren, Reflectie en zelfonderzoek, Samenwerken en feedback. Oefenen: Praktijkopdrachten Een ondernemende activiteit Toetsen: Kennistoets. Presentatie en verantwoording activiteit, Reflectie.

Welkom Oriëntatie op Ondernemerschap 1 Gericht op ondernemende medewerker die zich oriënteert op een eigen bedrijf. Opbouw: Noodzakelijke kennis eigen maken Oefenen op basis van opdrachten Experimenteren Reflecteren ISBN/EAN : Titel : Proeven van ondernemerschap

Welkom Oriëntatie op Ondernemerschap 2 Kennis: Modellen van ondernemerschap, Een ondernemend idee, Ondernemende vaardigheden, Haalbaarheid van mijn bedrijf. Naar keuze oefenen met: Een ondernemend project, Business Model Canvas, Haalbaarheidstudie. Toetsen: Presentatie en verantwoording project, canvas of haalbaarheid. Reflectie.

Welkom Ondernemerschap 1 Gericht op ondernemende medewerker die zich voorbereidt op een eigen bedrijf. Hij kent alle aspecten van ondernemerschap, heeft overzicht en draagt de verantwoording. Opbouw: Noodzakelijke kennis eigen maken Oefenen op basis van opdrachten Experimenteren Reflecteren ISBN/EAN : Titel : De kern van ondernemen

Welkom Ondernemerschap 2 Kennis: Modellen van ondernemerschap, Een ondernemend idee, Ondernemende vaardigheden, Haalbaarheid van mijn bedrijf, Voorbereiding van mijn bedrijf, Het voeren van mijn bedrijf. Naar keuze oefenen met: Een ondernemend project, Business Model Canvas, Ondernemingsplan. Toetsen: Presentatie en verantwoording project, canvas of plan. Reflectie. Kennistoetsen.

Welkom Promotie Wie niet kiest wordt niet gekozen Hoe communiceer je als ZZP-er met je klant, hoe verzorg je je promotie? Deel A gaat over denken als je klant. In deel B komen de promotiemiddelen en het promotieplan aan de orde. Deel C geeft handvatten om praktisch aan de slag te gaan. Deel D beschrijft hoe je promotie vertaalt naar omzet en winst. Deel E geeft aan hoe je aan de slag kan gaan met je eigen promotieplan Bestellen ISBN/EAN: Titel : Wie niet kiest wordt niet gekozen

Welkom

Vragen en informatie: De Wereld van de Ondernemer