Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Keuzetraject in ons VMBO
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
VOORLICHTINGSAVOND KLAS 1
Schoolkenmerken centraal in Apeldoorn ruime locatie met kleinschalige opzet onderbouw op eigen plek in het gebouw alle leerwegen en sectoren vmbo m.u.v.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Taal en rekenen in de regio
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Mobieltje op trilalarm ?. VMBO =Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Voorlichtingsavond 30 oktober VMBO voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs leerwegen sectoren tlgl klbl.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Nieuwbouw zwembad BIO 9 april Doel van de presentatie Informatie verstrekking over: Projectorganisatie. Stand van zaken project /planning. Stichtingskosten.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
3 april 2014 Miniconferentie VO  MBO Regio Eemland Welkom.
Het Hondsrug College, een slimme start voor je toekomst! CHRISTELIJKE SCHOLENGEMEENSCHAP VOOR VOORTGEZET ONDERWIJS Informatieavond klas 3 vakcollege BB/KB.
Bovenbouw VMBO Het Montessori Vaklyceum is onderdeel van het Uitdagend VMBO onderwijs.
Informatieavond klas 3 vakcollege BB/KB
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Welkom en programma 17:15 – 17:30 uur Inloop en ontvangst
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Workshop experimenten in het mbo
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Bovenbouw 27 november 2017.
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Schooljaar met 4 periodes
Welkom op het Saenredam College
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Welkom op het Saenredam College
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
Doorlopende leerlijnen PCOU
Vakcollege Rijnmond Welkom Opening Informatie
Transcript van de presentatie:

Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)

2 MBO SCHOLEN 16 VMBO SCHOLEN 4 PRAKTIJKSCHOLEN 1 HBO 2 VSO SCHOLEN Deelnemende scholen:

Doelstelling Profijt: 1.Verbeteren doorlopende leerlijnen 2.Verbeteren loopbaanoriëntatie en – begeleiding 3.Bewaken doorlopende zorglijnen 4.Versterken kennisinfrastructuur 5.Verbetering samenwerking onderwijs - bedrijfsleven

Directieberaad VoorzittersoverlegCoördinatoren Werkgroep projecten Onderwijssamenhang Klankbordgroep Zorgcoördinatoren Klankbordgroep decanen Docentengroepen: bouw metaal, elektro, installatie motorvoertuigen handel en administratie consumptief zorg en welzijn sport en bewegen landbouw avo-talen avo-wi/na leerwerktrajecten Regiegroep Taal en Rekenen 1.Projecten Convenant VSV 2.Projecten t.b.v. LOB 3. VMBO Stagecarroussels Z&W en Economie Organisatiestructuur

Fundament van het samenwerkingsverband 10 docentengroepen Stimulering bottom-up-beleid: afstemming over en uitvoering van besluiten binnen Profijt Onderwijskundige afstemming, vooral voor doorlopende leerlijnen vmbo-mbo LOB: ontwikkeling beroepsidentiteit Onderwijssamenhang

Klankbordgroep waarin elke school is vertegenwoordigd met degene die de regie heeft over de uitvoering van het taal- en rekenbeleid i.h.k.v. de Wet Meijerink afstemming beleid Implementatie verbeterplannen Doorlopende leerlijnen VO-MBO organiseren trainingen en workshops Regiegroep Taal en Rekenen

Doel van het project Gezamenlijke afstemming met betrekking tot taal- en rekenbeleid in de regio

Tijdspad Voorjaar 2010 akkoord met projectplan Activiteitenplannen voor , en Jaarlijkse evaluatie

Projectstructuur Communicatie en aansturing Projectgroep bestaande uit projectleider, coördinatoren Profijt en twee vertegenwoordigers scholen: aansturing en organisatie Terugkoppeling aan Directieberaad Profijt Terugkoppeling aan docentengroepen AVO taal/rekenen Profijt Regisseursgroep Sinds juni 2012: regisseur taal en rekenen van elke school

Pijlers projectplan Professionalisering Overdracht Schoolbeleid

Professionalisering Schooljaar en Verschillende scholingsactiviteiten aangeboden, onder andere workshops over Referentiekader Meijerink, rekendidactiek, taal en rekenen in andere vakken en leesdidactiek Workshopmiddag met sprekers (o.a. Heim Meijerink) en diverse workshops

Professionalisering Schooljaar Minder animo voor scholing. Aanbod om scholing op aanvraag te organiseren.

Overdracht Doel: informatie aanvullend op cijfers examen en rekentoets om zo beter onderwijs in MBO te organiseren Experiment met diagnoseformulier uitgevoerd. Resultaat: diagnoseformulier onderdeel van digitaal doorstroomdossier

Schoolbeleid Schooljaar : Stappenplan ontwikkeld Instrument waarmee scholen zelf hun taal- en rekenbeleid kunnen vormgeven.

Schoolbeleid Na een en na twee jaar evaluatie van vorderingen: - Eerste jaar: minimale vorderingen - Tweede jaar: meer activiteiten binnen school, maar vooral ad hoc. Aandacht gaat uit naar: methodekeuze, niveaubepaling leerlingen, soms lessen rekenen extra Weinig aandacht voor professionaliteit docenten, taal en rekenen in andere vakken

Stappenplan Twee onderdelen: Deel A – Stappenplan voor management (leidraad voor de stappen die het management moet zetten) Deel B – Beslispunten voor docenten (onderwerpen waar docenten besluiten over moeten nemen)

Deel A – stappenplan management 1) Visie op taal en rekenen formuleren 2) Commitment uitdragen en bottom-up beleid stimuleren 3) Organisatie en communicatiestructuur ontwerpen 4) Prioriteiten stellen 5) Planning 6) Professionaliseringsbeleid 7) Taal- en rekenbeleid op papier zetten

Deel B – beslispunten docenten Niveaubepaling van de leerling Bijhouden van de vorderingen van de leerlingen Keuze voor methode Onderhoud van niveau, verhogen van het niveau en omgaan met goede leerlingen Toewerken naar hoger niveau Ondersteuning van zwakke leerlingen Taal en rekenen op het rooster Taal en rekenen bij andere vakken Taal en rekenen tijdens stage