PCR Puzzel Instructies. Begin van de les Heb het volgende voorin de klas: Template.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

CSI Oldenzaal.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Nikki, Noëla en Jori Schooljaar de leerjaar a Niveau 4.
Communicatie tussen cellen
Gemaakt door Nils Baalmans
Olympische Spelen.  Vraag 1 Vraag 1  Vraag 2 Vraag 2  Vraag 3 Vraag 3  Vraag 4 Vraag 4  Vraag 5 Vraag 5.
Licht mengen.
1 Pasen: Kies een leuk spel Gertrude van Walstijn.
1 van genotype tot fenotype
Gedeeltelijke terugkaatsing
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
DNA bouw en replicatie.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Rallycross Dennis Vervliet Basisregels Reeksen Verdeling finales Finales Circuit Vlaggen.
Weer- raadseltjes.
1 van genotype tot fenotype
Kleuren Kleuren.
Spreekbeurt Sem 23 September 2008
Making by : Roger,Steyn,Laurens,Joran and chiel.
Klein wit visje huilt. Het is zijn mama kwijt. Is dit de mama van wit visje? Nee, dit is een krab, en die is rood.
DNA replicatie, celcyclus en mitose
31 Breuken scheuren Acht repen scheuren. Repen verdelen.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Van genotype tot fenotype
DNA Erfelijke materiaal Twee nucleotiden ketens
Transcriptie en translatie van het DNA
Digibordles Kerstbomen juf Marije i.s.m. juf Sanne
Mijn spreek beurt gaat over judo
Quiz Start.
Module Solanum De aardappel. Economisch belang. Ziekten en plagen. De strijd tegen phytophtora. Het practicum. Module: DNAlab1 Solanum 1 PLANT: Solanum.
DNA en eiwitten.
oefening Planning bespreken
13e Grote Rekendag 2015 Doe jullie handen maar omlaag.
Hartjes Kies een leuk spel
In deze presentatie ga je wederom kijken hoe het DNA wordt
Rekenen en wiskunde - Verhoudingen
rood rood rood zijn de tomaten en ook een teloefening
Zeg Hennie 1 Zeg Hennie is die kat van jou, die kat daar in die schoen? Welnee dat is de mijne niet, groen de mijne die is groen Fa-la-la, fa-la-la, fa-la-la-la-la.
Sneeuwpoppen: Goed luisteren Gertrude van Walstijn.
TAEKWON-DO.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
BIO 42 Replicatie en PCR “hoe het DNA in een cel wordt verdubbeld”
De PCR reactie.
9. DNA & CHROMOSOMEN Structuur en replicatie. Inleiding Chromosomen (fig A): Chromosomen (fig A): in de kern van elke lichaamscel (bij de mens 23 paar)
DNA, RNA en Eiwitsynthese
The Molecular Basis of Inheritance (CHMBCM21) College 1, CHMBCM21 Eddy van der Linden.
Biologische Labcourse Nanobiologie NB1061 deel 2   Basistechnieken Microscopie, Microbiologie en Moleculaire Biologie Week 9  
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 GKL11 Cursus genklonering Rotterdam, september 2008.
B4 TRANSCRIPTIE. DEZE LES Uitleg B4 Transcriptie Nakijken opdrachten B3 Opdrachten maken B4.
Hoofdstuk 6 ‘Licht’ Paragraaf 6.1 antwoorden.
Goederenontvangst / verzending
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
De vlinder vliegt naar de eerste bloem.
1.
Kleding in China. Wat vind jij? 1.Chinese kleding heeft veel meer kleur dan Westerse kleding! 2.In China draagt iedereen lange gewaden en lange jurken.
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Tragedy of the commons.
Breng de brief naar de goede huiskleur
een raadseltje voor Sinterklaas en Zwarte Piet
In het spoor van de Geest
Kikker kleuren
OPDRACHT Voor de leerkracht: Druk de volgende twee blaadjes af.
CSI Oldenzaal.
DNA, RNA en Eiwitsynthese
juf Marije i.s.m. juf Sanne
Hoofdstuk 8 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
“Knuffels” Kies een spel.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Vormen tellen.
Transcript van de presentatie:

PCR Puzzel Instructies

Begin van de les Heb het volgende voorin de klas: Template

Vervolg begin van de les Primers Basen

Let op het correct koppelen van de basen! Groen (Guanine) koppelt aan geel (Cytosine) Blauw (Adenine) koppelt met oranje Thymine)

De kneep zit hem in het detail! De 5’ prime en 3’ prime uiteinden van de basen moeten op de juiste positie zitten!

Cyclus 1 - denaturen Verdeel de klas in tweeën Geef de ene helft de ene template streng Geef de andere helft de andere streng

Leerlingen komen naar voren om de primer op te halen Eén leerling van elke groep komt naar voren om de primer in ontvangst te nemen

Leerlingen komen naar voren om de primer op te halen Als ze dubbel oranje in hun template hebben nemen ze de dubbel blauwe primer De andere groep neemt een groen-blauwe primer

Cyclus 1 – Hybridiseer de primer Elke groep verbindt de primer aan de streng Check of de 5’ aan 3’ prime klopt!

Cyclus 1 - extensie Leerlingen nemen basen voor het completeren van de streng En koppelen deze om de kopie compleet te maken

Cyclus 1 - observaties Elke groep legt de gemaakte kopie voor in de klas op de vloer of op tafel

Cyclus 1 - observaties Bespreek het volgende: – Hoeveel kopieën heb je gekregen? – Hoeveel zijn alleen de doel sequentie (begin en eind met primers)?

Cyclus 2 - denatureren Verdeel de klas in vieren Geef elke groep een streng:

Cyclus 2 – Hybridiseer primer Elke groep koppelt de geschikte primer aan de streng Check of de 5’ aan 3’ prime klopt!

Cyclus 2 - extensie Om beurten komen leerlingen van de groepen naar voren om met de passende basen de strengen compleet te maken

Cyclus 2 - observaties Elke groep legt de gemaakte kopieën voor in de klas op de vloer of op tafel

Cyclus 2 - observaties Bespreek het volgende: – Hoeveel kopieën heb je gekregen? – Hoeveel zijn alleen de doel sequentie (begin en eind met primers)?

Cyclus 3 - denatureren Verdeel de klas in acht groepjes Geef elke groep een streng:

Cycle 3 – Anneal primer Om beurten komen leerlingen van de groepen naar voren om met de passende basen de strengen compleet te maken Check of de 5’ aan 3’ prime klopt!

Cyclus 3 - extensie Om beurten komen leerlingen van de groepen naar voren om met de passende basen de strengen compleet te maken

Cyclus 3 - observaties Elke groep legt de gemaakte kopieën voor in de klas op de vloer of op tafel

Cyclus 3 - observaties Bespreek het volgende: – Hoeveel kopieën heb je gekregen? – Hoeveel zijn alleen de doel sequentie (begin en eind met primers)? – Wat is er met het bron DNA gebeurd? – Hoeveel basen met rood, zwart en wit hebben we nu?