NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
Informatiemanagement en informatiebeleid
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Alle kaarten op de bestuurstafel! Workshop Dataland congres 13 juni 2013 Marco van der Meij Jacqueline Meerkerk – Jacqueline Meerkerk Management (Pieter.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Inrichten Servicedesk ICTO-FB
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Grip op ICT door grip op architectuur
Facility management en inkoop
Governance van de informatievoorziening
Docentendag 2012 Economie en Bedrijfseconomie Samenwerking: Vertrouwen of controle? Reinald Minnaar 25 oktober 2012.
Agenda De aanleidingen Wat is functioneel beheer BiSL
Beheer Aangenaam, NGI Beheer Daniel van Burk 8 september 2004.
Beheer De Beroepsgroep ICT Service Management: Innovaties uit de praktijk! Arjen Droog 8 september 2004.
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
IT & Corporatie Professionaliseringsbijeenkomst Utrecht, 29 juni 2009.
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
Zin en onzin van draagvlak de discussie in Nederland
Affiong Williams, Nigeria winnares Women in Business Award 2013.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Governance van de informatievoorziening
NGI Datamanagement Datamanagement in een procesgerichte organisatie
© Arlande IT manager wordt eens volwassen! Niet hullie of zunnie…
De kubus van CSPE succesfactoren!
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
College 2 7 stappenplan.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Business informatiemanagement:
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Business en IT Consulting
Business-IT Alignment
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
ASL 2 Een dynamisch framework
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
ASL BiSL Foundation ASL BiSL Foundation themasessie Waarden van de wendbare FB-er e-CF en BIM Machteld Meijer ABN AMRO, Amsterdam, 23 november.
Presentatie resultaten enquête competenties functioneel beheerder Hilda Brandsteder en Jan Willem Druppers.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Informatievoorziening de basis voor assetmanagement Anton Vogels, Provincie Gelderland Zijn de BIM-standaarden en NEN2767 hierbij de sleutel tot succes?
Themaavond NGI/NGN Praktijkcase: Professionalisering Functioneel Beheer bij de RET.
Governance van de Informatievoorziening bij Saxion
Daarvoor moet je opvallen! MEER OMZET?.  Waarom heb ik een reclame bureau nodig / schoenmaker blijf bij je leest  Wie zijn Reclamebureau Lansingerland.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Visitatie Functioneel Beheer
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
InformatieVoorziening & Technology
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Het E-depot van Rotterdam
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Transcript van de presentatie:

NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty

Achtergrond Functioneel beheer Informatie management (Looijen) Inrichting FB – 2007 artikel, R. vd Pols, Y. Backer 2012 – Functioneel Beheer+Informatiemanagement= Business Informatiemanagement

Inrichtingaspecten (2007) Is de IV groot Is de IV belangrijk? Omvang en aard Centraal of decentraal? Wie beslist? Mandaat Relatie met de gebruikersorganisatie Sturing Hoe pak je het professionaliseringstraject aan? Scenario Welke processen eerst? Strategie

Programma Vandaag Thema – wat zijn anno 2016 de inzichten rond inrichting van BIM? Best Practices: Governance van de Informatievoorziening bij Saxion – Hans Outhuis Professionalisering Functioneel Beheer bij de RET – Richard de Koning en Bert Franken Discussie – waar staan we vandaag?

Inrichtingaspecten (2007) Is de IV groot Is de IV belangrijk? Omvang en aard Centraal of decentraal? Wie beslist? Mandaat Relatie met de gebruikersorganisatie Sturing Hoe pak je het professionaliseringstraject aan? Scenario Welke processen eerst? Strategie

Peiling (1) Onze IV is groot of klein, het belang voor de business is groot/klein. belang en complexiteit IV omvang IV laag hoog laaghoog

Peiling (2) De eindbeslissing over de IV wordt genomen door: de IT manager, de CIO, het businessmanagement Het budget voor IV ligt bij: de business IT. De governance/beheer van IV is/wordt bij ons ingericht door externen onszelf. Wij hebben IV processen ingericht: Operationeel Sturend Richtinggevend Niets

Stelling 1 De eindbeslissing over investeringen in IV kunnen het best door de IT afdeling worden genomen

Stelling 2 Het budget hoort daar te liggen waar ook de beslissingbevoegdheid ligt.

Stelling 3 De business value van IV wordt het meest direct geborgd door de uitvoerende processen te professionaliseren. Dat levert meer op dan de richtinggevende processen.

Stelling 4 Inrichting van Governance is niet nodig als je alleen maar SaaS oplossingen gebruikt.

Conclusie (?) Inrichting BIM is nog altijd een issue In steeds meer organisaties is professionaliseren onontkoombaar De meeste aandacht gaat nog altijd uit naar de operatie, maar er verandert iets.

Lex Scholten

Peiling (1) Onze IV is groot of klein, het belang voor de business is groot/klein. de inkoperde profi’s de hobbyistde all-rounder belang en complexiteit IV omvang IV laag hoog laaghoog

Niet groot Groot Veranderstrategieën Bedreiging Skills K-strategie R-strategie Verbetering G-strategie T-strategie Niet echt aanwezig In principe wel Gaat niet vanzelf Vanzelf