Grip op verbonden partijen 11 februari 2016. Verbonden partij (bron: BBV) Een privaatrechtelijke (stichtingen en NV’s) of publiekrechtelijke (GR) rechtspersoon,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stellen informatieve vragen Doorlopend Mail, telefoon, informeel. Democratische instrumenten raad (2014) Hoe Wanneer Op welke wijze.
Advertisements

G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
Workshop raadsleden en commissieleden
Martine Meijers Hester Tjalma
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Omgevingsdienst Rivierenland “ Van én voor de deelnemers”
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Naar een nieuw besturingsmodel
ZomerRaad 21 juli 2014 Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
“Krachtig bestuur in Brabant” een project van provincie en VBG
2013 © Advante Raadsinformatieavond Verbonden Partijen Gemeenteraad gemeente Geldermalsen 8 april 2014.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Takentoets 11 februari 2014 Kadernota Agenda 1. Toelichting op proces - tot nu - vervolg 2. Toelichting op documenten 3. Gelegenheid stellen van.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
De kascommissie “De kascommissie is overbodig, onze penningmeester heeft alles goed op orde”
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Stimuleringsfonds 2016 Bijeenkomst 31 mei 2016 De Baander Dalen.
RondeTafelgesprek Kerngroep de Bevelanden met de raad van Borsele 21 november 2013.
Rekenkamercommissie: Onderzoek naar verbonden partijen ‘Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente.
Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân, 10 september 2013.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Ervaringen uit verleden. De verandering is de enige constante.
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Digitalisering en inhoudelijke doorontwikkeling van documenten P&C
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
De techniek van het (Drecht)raadswerk
Planning & Control Introductie 8 april gemeenteraad Dordrecht
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Sturing op verbonden partijen
Startpunt fase 3 : verdiepingsfase (uitwerking plannen)
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
De doorontwikkeling van de P&Cyclus
Introductie Dordtse P&C cyclus
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Introductie RUD NHN zorginstellingen
Planning & control in de gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

Grip op verbonden partijen 11 februari 2016

Verbonden partij (bron: BBV) Een privaatrechtelijke (stichtingen en NV’s) of publiekrechtelijke (GR) rechtspersoon, waarin de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft. Financieel belang Bij het faillissement van een verbonden partij raakt de gemeente haar geïnvesteerde geld kwijt en kan aansprakelijk gesteld worden voor openstaande schulden/tekorten. Bestuurlijk belang De gemeente heeft zeggenschap in de verbonden partij. Bijvoorbeeld als een wethouder, raadslid of ambtenaar zitting heeft in het bestuur of namens de gemeente stemrecht heeft.

Verbonden partijen (per 1 januari 2016)

Ontwikkelingen Kader: Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen Per 1 januari 2015 Nota verbonden partijen, vastgesteld op 26 maart 2015 Overige: Motie om aan te sluiten bij manifest verbonden partijen, d.d. 26 maart 2016 Motie over de aanbevelingen uit de Rekenkamerrapport (Casus WIL), d.d. 28 mei 2015

Manifest verbonden partijen Uitgangspunten: Zwaartepunt van de democratische gemeenteraadscontrole wordt verlegd naar “sturing vooraf”; gemeenteraden moeten voldoende tijd hebben voor de bespreking van financiële documenten; politiek relevante beleidsplannen worden in een vroeg stadium – via het collega van B en W voorgelegd aan de gemeenteraden; er wordt informatie verstrekt ten behoeve van een periodieke evaluatie.

Motie rekenkamerrapport Eenvoudige rapportages Kennis en info moet voorhanden zijn t.b.v. discussie in de raad Tijdige ontvangst kadernota, begroting en jaarrekening Lijst van beinvloedingsmomen ten door de raad Bepalen van indicatoren t.b.v. begroting Labelen verbonden partijen in beleidsarm en beleidsrijk Planning voor evaluatie partijen Uitwerking: eenvoudige rapportages. kennis en info dient voorhanden te zijn t.b.v. de discussie in de raad. tijdige ontvangst kadernota, begroting en jaarrekening. jaarlijks overzicht met de beïnvloedingsmomenten voor de raad. bepalen van te hanteren indicatoren t.b.v. de begroting. labelen verbonden partijen in beleidsarm en beleidsrijk. planning voor evaluatie verbonden partijen

Proces verbonden partijen

Procesverbeteringen (1/4) Alle gemeenschappelijke regelingen is verzocht de termijnen in het manifest verbonden partijen te volgen Bij alle gewijzigde regelingen heeft Nieuwegein als zienswijze geformuleerd: -kadernota voor 1 februari (wettelijk 15 april) -Begroting voor 15 april (wettelijk termijn voor zienswijze 8 weken = uiterlijk eind mei) -Jaarrekening voor 15 april Er is aandacht voor splitsing opdrachtgevers-en eigenaarsrol (bij benoeming leden bestuur). In de programmabegroting 2017 komt de informatie over de verbonden partijen op de betreffende programma’s, inclusief de kpi’s.

Procesverbeteringen (2/4) Bij de begrotingen en jaarrekeningen wordt een gerichte schriftelijke rapportage gevoegd op basis van een uniform toetsingsformulier Bewaking tijdige binnenkomst stukken en uniforme advisering Er zijn/worden afspraken gemaakt over aanlevering stukken t.b.v. de bestuurlijke behandeling, uniforme richtlijnen over de advisering, inhoudelijke uitgangspunten m.b.t. toegestane loon- en prijsverhogingen, verplichte informatie m.b.t. risico’s e.d. Aanstellen van een accounthouder en p&c- adviseur per verbonden partij

Procesverbeteringen (3/4) Regionaal ambtelijk: -Omdat kennis versplinterd is kan door bundeling van krachten efficiency worden vergroot -Door 1 vuist te maken, kan invloed worden vergroot Hoe? -frequente ambtelijke afstemming -standaard checklist voor de beoordeling van p&c- documenten -Technische werkzaamheden spreiden (één gemeente doet het technische voorwerk)

Procesverbeteringen (4/4) Het door Nieuwegein ondersteunde initiatief van Utrechtse Gemeenten om vooraf standpunt mee te geven voor kadernota’s: -innovatie en efficiencymaatregelen -vaste afspraken loon- en prijscompensatie -onderbouwde risicoparagraaf

Plannen voor verbetering sturing (1/3) In kaart brengen belangrijke en minder belangrijke verbonden partijen. Indeling verbonden partijen in categorieën. Op basis van indeling specifieke stuurafspraken maken met verbonden partijen.

Plannen voor verbetering sturing (2/3) Maken van een totaalanalyse van alle verbonden partijen Per partij een vast aantal punten bespreken: -juridische context -invloed in bestuur -omvang begroting -aandeel Nieuwegein in begroting -uitgebreid risicoprofiel -de (beleids)agenda voor komende jaren -de beïnvloedingsmomenten voor raad

Plannen voor verbetering sturing (3/3) Acties: Aan de hand van de analyse een indeling maken in categorieën. Het informatieproces hierop afstemmen. In mei/juni de analyse te presenteren en per partij afspraken te maken over de stuurinformatie.

Grip op verbonden partijen Raadsinformatieavond 11 februari 2016

Uitgangspunten De raad spreekt het college aan, niet de gemeenschappelijke regeling Heldere kaders zijn essentieel Uitvoering ligt bij college/GR Betrekken van de raad bij majeure beslissingen

Raadsleden in AB van gemengde of raadsregelingen AB is geen collegiaal bestuur Alleen ter verantwoording over door hem in het AB gevoerde bestuur aan de gemeenteraad De raad benoemt en ontslaat

Auditcommissie Advies over jaarrekeningen en conceptbegrotingen van gemeenschappelijke regelingen

Rapporteurs Houden in de gaten of informatie tijdig juist en compleet is Halen zo nodig ambtelijk informatie op Ontvangen de agenda’s, stukken en verslagen van de vergaderingen van de AB’s en DB’s

Vervolg rapporteurs Formuleren evt. een zienswijze (motie) bij wensen en bedenkingenprocedure Amenderen evt. zienswijze van het college

Commissie verbonden partijen Adviescommissie voor de raad Hamerstuk of bespreekstuk? Agenderen functionele commissie? Uitnodigen betrokkenen

Gemeenschappelijke raad Algemeen Bestuur GR Kaderstellend en toezichthoudend Per fractie een lid Eigen adviesorganen Ieder lid bepaald stemgewicht

Gezamenlijkheid Gelijke behandeling binnen gemeenschappelijke regelingen Gezamenlijke werkwijze in de provincie Utrecht Informeren gemeenschappelijke regelingen

Elkaar ontmoeten!