IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN
BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool positief = true; positief = false;
VERGELIJKINGEN Het resultaat van een vergelijking is waar of niet waar, dus true of false. Je kan het resultaat van een vergelijking toekennen aan een bool variabele. Positief = Ms.pos().x > 0;
IF Als (…) dan {…} if(true) { … } Voorwaarde staat tussen haakjes Instructies staan tussen accolades
bool variabele bool aanpassen Voorwaardelijke uitvoering
OEFENING Voeg nog 10 cirkels toe. Geef elke cirkel een andere kleur en positie. Zorg dat elke cirkel afzonderlijk gevuld wordt indien de y positie van de muiswijzer hoger staat dan de cirkel.
ELSE {} Te gebruiken na if() {} Wordt uitgevoerd indien niet aan de voorwaarde vervuld werd. int x = 3; bool positief; if (x > 0) { positief = true; } else { positief = false; }
Nieuwe variabelen Geluid laden en starten tijdens het laden van het programma Volume aanpassen tijdens de update
AND EN OR Combineren van voorwaarden && (and) : alle voorwaarden moeten true zijn || (or) : een van de voorwaarden moet true zijn if ((a > 0) && (b > 0)) { doe iets; } if ((a > 0) || (b > 0)) { doe iets; }
OEFENING: MAAK IETS LEUKS Je kan tekst, circels en rechthoeken op het scherm zetten, in verschillende kleuren Zorg dat je wat op je scherm staat kan veranderen, door er op te klikken of je muis te bewegen. Voeg muziek toe. Je kan muziek niet alleen laten starten en stoppen wanneer je wil, maar ook bijvoorbeeld de snelheid aanpassen met de functie speed(0.5);