Vragen rond Gelijkheid en Ongelijkheid in de Samenleving Bea Cantillon Herman Deleeck Centre for Social Policy, University of Antwerp Leuven, 24/03/2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Go big or go home! Maatschappelijk ondernemen in de USA & Amsterdam
Advertisements

De Verzorgingsstaat.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Anti-cyclisch begrotingsbeleid en John Maynard Keynes
De opgang van het model van de individuele verantwoordelijkheid Ides Nicaise, HIVA / Dept. Ped. Wet. (KU Leuven)
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Plan.be Armoede, vergrijzing en economische context: basiscijfers 1 Uiteenzetting: Michel Englert Adviseur bij het Plan Auteurs:Greet De Vil, Michel Englert,
Globalisatie en antiglobalisatie: Waar ligt de waarheid?
Sociaal beleid tussen beschermen en activeren Bea Cantillon Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck, Universiteit Antwerpen.
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Opbouw verzorgingsstaat vanaf 1870
Een groeiende economie is niet noodzakelijk een betere economie
Een Nieuwe Economie ….? Prof.dr. Maarten Janssen (Erasmus Universiteit) 30 maart 2001.
Economische systemen en verzorgingsstaten
Hfdst 5: Politieke participatie
Hfdst 5: Politieke participatie
De onderkant van de Belgische pensioenbescherming In welke mate lopen (rust)gepensioneerden een risico op armoede? Hanne Vandermeerschen Pensioencolloquium.
‘EVIDENCE-BASED’ WERKEN: HOE EVIDENT? Lunchen met Justitie – Leuven – 22 januari 2013.
Strategieën om inkomensarmoede terug te dringen. Bea Cantillon, Veerle De Maesschalk, Ive Marx, Karel Van den Bosch.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Consensus & kritiek § 4.2.
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
1.Sociale determinanten 2.Recht op gezondheid 3.GVHV in actie.
Valt de verzorgingsstaat nog te redden?
1 Digitalisering in Europees perspectief Veranderende context... veranderende vaardigheden? New skills for new jobs is het EU-credo.
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Reflecties bij Sociale Activering: Over de uitstroom uit de bijstand en ‘disconnectedness’ Colloquium Sociale Activering 10 oktober 2014 Sarah Carpentier.
Land van duizend meningen 4.3 : Het Poldermodel van Kok Kok Van Mierlo Zalm V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
Juridische ontwikkelingen in pensioenland: never a dull moment “Het Groenboek ontsloten” 07/06/2011 Sibylle Reichert – Pensioenfederatie.
ARMOEDE EN KINDEREN : HET GROTE VERHAAL HOORZITTING SENAAT 6/07/2015 Bea Cantillon.
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
Samenvatting: Contracting Out Mandatory Counselling and Training for Long-Term Unemployed Bron: Baert, S., Cockx, S. (2015) Contracting Out Mandatory Counselling.
Keuzevrijheid: lust of last?
“Much ado about nothing” én “Steen in de Vijver” Henk Wesselo 17 februari 2016 Wet DBA:
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Challenge the future Delft University of Technology Huurregulering in perspectief van woonbeleid Woonbeleid in diverse landen Prof. Marja Elsinga, Housing.
Emeritiforum KU Leuven donderdag 24 maart 2016 Prof. Dr. A. Decoster Faculteit Economie & Bedrijfswetenchappen KU Leuven Vragen rond gelijkheid en ongelijkheid.
De grote golf van de sociale zekerheid NGSZ-symposium 8 juni 2015 Paul de Beer Wetenschappelijk Bureau voor de Vakbeweging.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
23 juni 2017.
De Betekeniseconomie.
Basisinkomen in juridisch perspectief Willemijn Roozendaal
Een zegen of een gevaarlijke verleiding?
Ervaringen uit de praktijk
Twee grote uitdagingen:
Thema 3: De verzorgingsstaat
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Journal of the American board of Family Medicine
Productiviteit en Innovatie
Alles doen om de herwonnen groei te ondersteunen
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Thema 3: De verzorgingsstaat
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Universiteit van Amsterdam
Personen met geestelijke gezondheidsproblemen op de arbeidsmarkt: Naar een betere synergie tussen werk en welzijn Veerle Miranda, PhD Directorate.
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
Disclosure belangen NHG spreker
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
DE VAL VAN DE LAGE MIDDENKLASSE?
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Safe Guarding and Child Protection
Personen met geestelijke gezondheidsproblemen op de arbeidsmarkt: Naar een betere synergie tussen werk en welzijn Veerle Miranda, PhD Directorate.
A realistic basic income policy needs two pillars
Armoede halveren is haalbaar en betaalbaar
Transcript van de presentatie:

Vragen rond Gelijkheid en Ongelijkheid in de Samenleving Bea Cantillon Herman Deleeck Centre for Social Policy, University of Antwerp Leuven, 24/03/2016

De puzzle Groei van inkomens & tewerkstelling Hervorming welvaartsstaat => activering, sociale investering & meer herverdeling ( Decoster et al, 2015 ) Verdere toename sociale overheidsuitgaven MAAR Standstill ongelijkheid, OOK en vooral aan de onderkant van de verdeling 2

3

“The Great Disappointment” The Paradox of the Social Investment State Reconciling Work and Poverty Reduction The End of Decent Incomes for the Poor The Glass Ceiling of Poverty Reduction The End of Cheap Talk about Poverty Reduction Running harder to stand still 4

Welvaartstaat & Markt Symbiosis & contradictie 5

Sedert de 70’er Jaren hebben we te maken met zowel groeiende afhankelijkheden als scherpere contradicties tussen de nieuwe economie en de verzorgingsstaat. Daarom is de welvaartsstaat harder (en ook anders) beginnen werken. Maar, voor hen die er het meest afhankelijk van zijn, werd de welvaartsstaat minder beschermend en minder zeker. 6

Politics against markets (Esping-Andersen, 1988) Politics for markets ( Soskice & Iversen, 2015 ) “The welfare state is an essential basis for human flourishing in capitalist society and an essential basis for capitalist flourishing in human society“ ( Garland, 2014 ) 7

Politics against markets : 8 De welvaartsstaat als een 'morele economie‘ afgedwongen door social conflict -Herstel -Herverdeling -Sociale bescherming -De-commodificatie => sociale verzekeringen, belastingen, bijstand, collectieve goederen en diensten, “voor en na benadering”

Politics for markets : 9 De welvaartsstaat ondersteunt de markt: - Vermijden van stakingen -Mensen klaarmaken voor de economische productie -Investeren in hun productieve capaciteiten -Preventie van sociale risico’s => sociale verzekeringen, belastingen, bijstand, collectieve goederen en diensten, ‘ pre-distributie’

Daarom liggen verdeling en herverdeling zeer dicht bij elkaar Much more complex than : ‘ after-the-fact redistribution- letting the market rip and then cleaning up afterward ‘ ( Hacker, The pre-distribution agenda, 2015 ) Piggy Bank Predistributie Robin Hood 10

Vanuit dit geïntegreerd perspectief : 1.Meer symbiosis tussen markt en WS 2. Maar, aan de onderkant, grotere tegenstellingen 3. Dat is de reden waarom de WS minder beschermend en minder herverdelend is geworden, ondanks het feit dat hij harder en anders is beginnen werken 11

Meer symbiosis, in principe Vroeger Stakingen vermijden / sociale rust / marktfalen De nieuwe welvaartsstaat Investeren in de productieve capaciteiten van mannen en vrouwen 12

=> Nieuwe taken -Combinatie arbeid en gezin -Activering, onderwijs en levenslang leren -Zorgarbeid 13

Meer symbiosis, in de praktijk 14

Social expenditure Belgium 15 Source: Eurostat, General government expenditure by function (COFOG) ESA2010 data.

Social expenditure The Netherlands 16 Source: Eurostat, General government expenditure by function (COFOG) ESA2010 data.

Social expenditure United Kingdom 17 Source: Eurostat, General government expenditure by function (COFOG) ESA2010 data.

Social expenditure Germany 18 Source: Eurostat, General government expenditure by function (COFOG) ESA2010 data.

Social expenditure Sweden 19 Source: Eurostat, General government expenditure by function (COFOG) ESA2010 data.

Total Social Expenditure for active age (in % GDP), EU21 + US + CA + AU 20 Source: OECD SOCX.

Percentage change of ‘old’ and ‘new’ expenditures, (1985 = 100), EU21+US 21 Source: OECD SOCX, demography and education data.

Active age spending, excluding health, OECD OLD : transfers & child benefits NEW 1 : Parental Leave NEW 2 : Elderly Care NEW 3 : Child Care NEW 4 : ALMP 22

Public Social Expenditure, active age population in % GDP, Belgium 23 Source: OECD SOCX and education data.

Besluit (1) 1.‘Genormaliseerde’ uitgaven zijn toegenomen 2.Vooral voor ‘nieuwe uitgaven’ 3.Maar geen ‘resource competition’ =>Welvaartstaten werken meer en anders =>Was ‘ retrenchment’ onmogelijk of is dit de reflectie van groeiende economische en menselijke noden? 24

Groeiende contradicties aan de onderkant, in principle 25 -Druk op laaggeschoolde, laagproductieve arbeid waardoor -“either unskilled workers become unemployed or they see their real pay fall” ( Atkinson, 2013 ) and, with them, the unemployed face declining benefit levels -or gross-to-net welfare state efforts should be increased

Trilemma 26 Jobs Adequaat inkomen Meer welvaartsstaat

Polarisatie : Werkrijke versus werkarme gezinnen, EU12 (excl. Scandinavian countries) 27 Source: Eurostat, LFS data: calculations Vincent Corluy & Frank Vandenbroucke.

Druk op lage lonen 28

Grotere bruto-netto inspanningen 29

Erosion of the social floor & increased incentives 30

Conclusie (2) 1. Neerwaartse druk op laaggeschoolde jobs en hun verloning 2. Werkarme gezinnen profiteerden weinig van jobgroei 3. Meer overheidsinspanningen om jobs te subsidiëren & werk lonend te maken ( werkbonus, lastenverlagingen ) Maar, met tegenvallende resultaten op de drie fronten van het trilemma ( zie ook CEBLF-PAPER Decoster et al ) 31 Jobs Adequate income WELFARE STATE EFFORT

Aandeel lage inkomensgezinnen volgens werkintensiteit 32

Aandeel lage inkomensgezinnen volgens onderwijssniveau ( ) 33

Conclusie (3) 1.De nieuwe economie is meer afhankelijk van de WS 2.Aan de onderkant zijn de tegenstellingen echter toegenomen waardoor a) de druk op de onderkant van de samenleving op een onweerstaanbare wijze is toegenomen en b) de herverdeling door de WS is afgenomen ( ? ) 3.Dit zal zich in de toekomst verderzetten 34

Welke beleidsagenda ? 1.4% van beschikbare inkomens nodig om de sociale minima tot aan Europese armoedegrens te brengen 2.Hercalibreren van de verantwoordelijkheden tussen markt en overheid ( cf. AO en minimumlonen in het VK ) 3.Solidaire wederkerigheid aan de onderkant versterken ( cf. dienstencheques ) 4.Meer herverdeling nodig ( fiscaliteit, sociale zekerheid & collectieve goederen en diensten ) 35