1 (beter) omgaan met lastig gedrag Marien Lokerse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Integreren van alternatieve trajecten in het regulier onderwijs
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Voorstellen.
Veiligheid van verloskundigen
TOPs! Positief denken, doen en leren van elkaar
Werken naar onderwijsbehoeften
Omgaan met asociaal gedrag en agressie
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Respect op school Geen VOET om op te staan.
School- en pedagogische psychologie
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Welkom op de Open Dag van Lyceum Schöndeln 17 maart 2012.
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Gezag in de klas een kleine oase ……. Gezag in de klas De opvoeding voortzetten op school.
De Gong informatieavond 16 november 2010 Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Trigger tot conflicten op het werk: percepties?
Rots & Water Marien Lokerse.
TOPs! Positief denken, doen en leren van elkaar
Maatjesproject Een maatje uit het bedrijfsleven, coachingstraject voor leerlingen uit het Praktijkonderwijs.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Van harte welkom ouders
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Twents Carmel College praktijkonderwijs
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Methodiek: Plancyclus
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
KEUZES IN HET VMBO VOORLICHTINGS VOORLICHTINGS AVOND ( ) KLAS 2 BL / KL KEUZES:LEERWEGSECTORAFDELING Het Rhedens locatie Dieren R.M. Eichelsheim.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Signalering in gezinnen. Aanleiding * Sleutelfiguren uit informele netwerken komen in besloten gezinnen. Dat is een kans. Maar ze missen soms de vaardigheid.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Loopbaancompetenties
Gelijke kansen op school: het kan!
Agressie en geweld Voorlichting
De GGD op het voortgezet onderwijs
Wat is DRAMA??.
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Sociale Media Naam: Sara Camara School: Grotius College Klas: J1A
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Agressie op de werkvloer
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Creatopia| Basisonderwijs
Werkconferentie Ingrado 19 april 2018
Een korte kennismaking
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
introductiebijeenkomst
Presentatie VMBO Trivium College
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

1 (beter) omgaan met lastig gedrag Marien Lokerse

- kennismaking doelstelling formuleren wensen en verwachtingen in kaart brengen aanleveren casuistiek schoolregels/jargon bijzonderheden Opbouw training (vooraf) 2

Opbouw training 3  Introductie, achtergrondtheorie lastig gedrag en agressie  Voorbeeld(ig) gedrag, preventief handelen  Oefenen (met elkaar en met trainingsacteurs) in het aanspreken van leerlingen, bezoekers, ouders en collega’s  evalueren

 (grenzen aan) fysiek ingrijpen  Incidentenregistratie, svp, time out klas/interne rebound  Intercultureel werken  Boosheidscontrole  Traject met de moeilijke klas (interventie bij pesten, grenzeloosheid) Op verzoek: 4

 Aanbevelingen  Certificaten  Schriftelijke evaluatie Opbouw training (achteraf) 5

 Baanderheren College Boxtel  Edison College Apeldoorn  Hoornbeeck College Kampen  Etty Hillesum College Deventer  Aoc Oost Twello  Sprengeloo Apeldoorn  Kempenhorst College Oirschot enkele vo scholen met ervaring met deze training 6

Vragen? 7

8 De boosheidscontroleketen Triggers Lichamelijke signalen Ontspanningstechnieken Geheugensteuntjes Vooruitdenken Sociale vaardigheden Zelfevaluatie