Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Time management in het onderwijs
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Divigeren Convergeren
Een moodboard?.
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Lesgeven en begeleiden
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Marketing Werkgroep 6.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Media en creativiteit Herfst les 2.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Van doelen naar reflectie
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
CanDo Coaching.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Samenwerken.
Nieuwe doelen Waarom: Het is duidelijk waar je naar toe werkt >> motiverend Makkelijker tussentijds reflecteren Start van je portfolio Je weet waar je.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
Verschillende rollen en stijlen
Woordjes leren.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Talent in Ontwikkeling
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Conceptversterking Conceptversterking kun je inzetten om een bestaand concept te versterken. Om een concept te versterken moet je het concept eerst.
Talent in Ontwikkeling
Een vergadering organiseren
Creativiteits- sessie
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Loopbaan en burgerschap les 2
Creatief Denken maar eerst:.
Vergadering Personeelsdienst
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Loopbaan en burgerschap les 3
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Workshop creativiteit
ADL Les 1.
Art & Design Productvormgeving.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
ADL Les 1.
Iedereen in de dramadriehoek
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie komen in eerste instantie spontaan ideeën naar boven. Maar op een bepaald moment zit je vast. Om bestaande patronen te doorbreken en anders te denken kun je divergerende technieken gebruiken.

Braindump Deze techniek maakt je hersenen leeg en zorgt ervoor dat alle eerste ideeën op papier staan. Alle logische oplossingen komen hierbij naar voren. Als deze ideeënstroom op is ga je over op de andere divergerende technieken. Stappen: 1.Pak een groot vel en schrijf alles op wat je te binnen- schiet. Stop hier pas mee als alle ideeën op papier staan. 2.Kies een andere divergerende techniek om voort te borduren op wat je hebt.

In de huid van… Denk vanuit een andere doelgroep om je probleem op te lossen of je concept te versterken. Vaak werkt het goed om je in te leven in de doelgroep waarvoor je een concept moet bedenken. Wat zou een 5 jarige bedenken? Of een single zakenvrouw?

Imitatie Je kunt veel leren door imitatie. Natuurlijk moet je niet letterlijk gaan kopiëren maar starten vanuit bestaande dingen kan heel waardevol zijn voor ideegeneratie. Stappen: 1. Schrijf kernwoorden uit probleemstelling op. 2. Ga surfen op internet naar bestaande ideeën over deze onderwerpen. 3. Bedenk synoniemen voor de kernwoorden uit de probleemstelling. Ga ook vanuit hier surfen op internet. 4. Combineer bevindingen van de synoniemen met de overige bevindingen en bedenk 'nieuwe' ideeën.

Beelddenken Deze techniek zorgt ervoor dat je je verbeelding gebruikt en dat je niet denkt in beperkingen. Beelden maken heel veel duidelijk. Ze geven vorm aan discussies. Stappen: 1.Schrijf het probleem op een vel papier. 2.Ieder groepslid denkt na over de ideale oplossing. Deze oplossing moet in beeld worden uitgedacht. 3.Ieder groepslid zoekt op internet naar beelden die passen bij zijn of haar oplossing. 4.Op basis van de beelden ontstaat er een gesprek wat de basis is voor verdere brainstorm.

Conflictdenken Het uitdenken van mogelijke problemen in situaties kan je helpen om ideeën te bedenken waar je normaal nooit op zou komen. Stappen: 1. Omschrijf een serie gebeurtenissen die beschrijven welk probleem je wilt oplossen. 2. Als alles fout gaat? Omschrijf het ergste scenario per gebeurtenis (bv: miscommunicatie, vertraging, conflicten). 3. Bedenk manieren om de ergste scenario’s te voorkomen. Wat zou je doen? Wat zou je veranderen? 4. Schrijf al je ideeën op een groot vel.

Dwaze wensen Deze techniek helpt om uit het gebaande denkpad te stappen en om inspiratie te halen uit ongewone associaties. Stappen: 1.Schrijf de inzichten die je hebt uit de probleemverkenning op losse post-its. 2.Denk met de groep na over wensen per inzicht. Start de eerste 5 minuten met normale wensen. 3.Bespreek de eerste ronde met elkaar. Ga nu verder met de 2e ronde: dwaze wensen. Laat de verbeelding spreken. Bedenk voor iedere normale wens ook een dwaze wens. 4.Kies een normale wens en een dwaze wens en ga deze combineren. 5.Herhaal deze oefening met iedere post-it.

Superheld De superheld techniek zorgt ervoor dat je buiten gebaande paden denkt en oplossingen bedenkt vanuit een ander perspectief. Je gebruikt metaforen en analogiën. Stappen: 1.Schrijf het probleem op. 2.Schrijf op een vel alle losse ideeën die je hebt rondom dit probleem. 3.Ieder groepslid kiest een superheld en omschrijft de bijbehorende krachten. Schrijf hier een kort stukje over.

Superheld (2) 4. Bedenk per kracht ideeën om de superheld het probleem te laten oplossen. 5. Kijk met de groep welke superheld de beste ideeën oplevert en ga daarop door associëren. 6. Schrijf alle oplossingen op een vel. 7. Probeer tot slot de oplossingen terug te vertalen naar bruikbare oplossingen.

Ja en… Deze techniek helpt om negatieve meningen over een situatie of een probleem om te zetten in mogelijkheden of kansen. Stappen: 1.Verzamel alle inzichten die je hebt over een situatie of probleem. 2.Benadruk de negatieve bevindingen die een ja maar gevoel oproepen. 3.Verander iedere negatieve bevinding in het positieve ‘Ja en...’ 4.Bedenk zoveel mogelijk ideeën vanuit het ‘Ja en.. principe’.

Bronnen Michels, W.,Huyskens, I., Brand-id, 2011 Booreiland, 75 tools for creative thinking, 2012