Leadership Entrepreneurship Stewardship PION-Studiedag Danielle Zandee 6 april 2016 Co-creatie in Praktijkonderzoek naar Organisatievraagstukken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop actieonderzoek
Advertisements

Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1.
Change, Change and Change
Congruentie / VELON Congruentie in onderliggende opvattingen van schoolcultuur en actieonderzoek Een casestudie Hans van Huijgevoort
ruimte object beleving
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Trainers bijeenkomst Simokos Trainers bijeenkomst 2014 – 2015 Simokos.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Weesziekten en weesgeneesmiddelen
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Behind Interactive Media. Agenda 1.Intro Content Mangement Systemen 2.Open Source 3.CMS vergelijking 4.Wordpress installeren 5.Huiswerk.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
TEACHERS AND TRAINERS EDUCATION AND QUALIFICATIONS Jurgen Basstanie & Aleidis Devillé 1.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Future Tenses by Nathalie French ©. Just like in Dutch, we can talk about things that take place in the present, the past or the future
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Keuzevrijheid: lust of last?
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
De Betekeniseconomie.
Vergeet perfectie! Gewoon goed is goed genoeg
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Meewerken of tegenspreken?
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Blame the youth? The changing professional ideology of the social worker Steven Brandt Preconference TiSSA 2017 Social Work as a Space for Dialogue, Diversity.
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Thinking like an economist
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Participatory Action Research
Leefbaar loon en investeerders
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Date: Royal Lemkes Plastics AIPH conference.
Towards and Africa Europe Partnership
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Leadership Entrepreneurship Stewardship PION-Studiedag Danielle Zandee 6 april 2016 Co-creatie in Praktijkonderzoek naar Organisatievraagstukken

Executive Education & Organizational Development slide 2 Mijn Positionering in Praktijkonderzoek Startpunt in de HR/MD/OD praktijk – co-creatie van verandering Wetenschap? Scholarly activism Verrijkende verbinding tussen praktijk ↔ theorie – inductief & proactief Sustainable OD: Wicked issues – Sociale innovatie  Veranderkundige kijk – leren navigeren in een transformerend speelveld  Hoe vormgeven aan innovatie richting duurzame praktijken?  Inzoomen op primaire proces – practice as the site of knowing  Theoretische en methodologische vernieuwing – generativiteit De belofte van “contemporary Action Research (AR)” als een “different (scientific) way of knowing” met grote relevantie voor zowel praktijk als theorie.

Executive Education & Organizational Development slide 3 Naar een Werkdefinitie van Contemporary AR (Bradbury, 2015)  A myriad of practices that have in common: A democratic and participative orientation to knowledge creation, Seeking to bring together action and reflection, theory and practice, In the pursuit of practical solutions to issues of pressing concern.  A pragmatic co-creation of knowing with, not on, or for people.  That integrates 1 st, 2 nd, and 3 rd person approaches  And moves beyond studies of the past, in its embrace of the present (moment-by-moment decision making and action) and the future (the full envelope of possibilities for what might be).

Executive Education & Organizational Development slide 4 Waarderend Actieonderzoek – Generatieve Dialoog 1 e persoon – Onderzoekende houding van waardering en verwondering Reverence for life – de magie van het gewone To join the language and reality of the other Silence of oblivion  emergence (Zandee & Montesano Montessori, 2016) 2 e persoon – Participatief proces van onderzoekend veranderen Constructionistisch – Dialogic OD (Bushe & Marshak, 2015) Inquiry = intervention Constructive deviance 3 e persoon – Ontwikkelen van generatieve kennis en theorie Puzzels vanuit directe betrokkenheid bij de (verander)praktijk Future forming research (Gergen, 2015) – innovatie, transformatie Relationele sensitiviteit – evocative writing

Executive Education & Organizational Development slide 5 Narrating Organizational Identity

Executive Education & Organizational Development slide 6 Dynamics of Institutional Complexity

Executive Education & Organizational Development slide 7 Generatieve Kennis Ontwikkeling Generative theory (Gergen, 1978, 1994) Accounts that challenge the status quo and invite us into new worlds of meaning and action. Transformation instead of understanding, prediction and control. Rather than telling it like it is, the focus is on telling it like it might become. Generativity as occurrence of original ideas that create a sense of possibility and energize those who are involved to take joint novel action (Bushe, 2007) Generative moments in qualitative research as strips of experience that bring a feeling of energy and aliveness to people and also have the potential to produce more enduring expansive and transformative consequences with regards to 1) development of ideas, 2) development of researchers, their practices and relationships, and 3) though-action repertoires of people in the researched organizations (Carlsen & Dutton, 2011)

Executive Education & Organizational Development slide 8 Scholarly Activism: Conceptualiseren & Inspireren Activism? Aandacht voor de politieke dimensie van praktijkonderzoek Conceptualiseren – how to let the data speak Kans zien voor systematisch onderzoek vanuit de actie – unfolding, timely? Loslaten van dogma’s & durven spelen met methoden Hoe ver reikt de rol van co-researchers? Hoe recht doen aan intieme kennis zonder uit de school te klappen? Inspireren – kennis delen voor daar en later Tempered radicalism: podium, voice, ontmoeting, rafelig Textual agency – small wins, trajectories, viraal There is nothing more practical as a good (disruptive, inspiring, original) theory…