Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Begeleiden in de BPV.
Preventieve instructiemethodiek
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Van idee tot digitaal materiaal
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Gepersonaliseerd leren
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Effectief leesonderwijs
Toetsen bij de methode… ‘My name is tom’?
PLUSKLAS.
moderniseren van het curriculum.
Denk en doe Steven Degrieck.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Informatie-avond groep 4-5
Het belang van expliciete directe instructie Instructie die werkt!
Return to Sender.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Bijeenkomst September 2015
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop Begrijpend lezen met Nieuwsbegrip in het VO
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Onderzoeklijn in de opleiding Studiedag Interactum
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 6.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren van leraren in het bevorderen van zelfsturend leren in het basisonderwijs

Zelfsturend leren  Zelfsturend leren is effectief voor nu en de toekomst  Zelfsturend leren is van belang voor zowel leerprestaties als motivatie van leerlingen

Leraren  Leraren spelen hierin een cruciale rol  Leraren erkennen ook dat het onderwijzen van zelfsturend leren van belang is voor het leren van hun leerlingen

Maar…  Toch lijkt zelfsturend leren niet echt op gang te komen in de praktijk.  Impliciet wordt er wel aandacht aan besteed  Expliciete instructie van belang  Expliciete instructie komt echter nauwelijks voor

Professionaliseringsaanpak  Ons doel is om de leerkrachten te professionaliseren in het bevorderen van zelfsturend leren.  Professionaliseringsaanpak ontwikkeld  Expliciete instructie  Modeling  Afstemmen op niveau

Leraren leren van elkaar

Aanpak  Werken vanuit persoonlijke doelen  Daarop aansluiten in de training  Leidraad voor verder ontwikkeling

Fases van zelfsturend leren Gebaseerd op: Pintrich, P.R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16,

Expliciete instructie  Expliciete instructie  Demonstreren  Begeleid inoefenen  Zelfcontrole  Zelfregulatie Leraar geeft een duidelijk idee van het leerdoel van de les. Expliciete instructie over vastgesteld strategieën: waarom, hoe en wat? Leraar geeft een duidelijk idee van het leerdoel van de les. Expliciete instructie over vastgesteld strategieën: waarom, hoe en wat? Leerlingen oefenen de vaardigheid met ondersteuning onder begeleiding (expert- novice). Kernvragen: Waarom, Hoe en Wat? Leerlingen oefenen de strategieën zelfstandig, maar kunnen op elk moment een beroep doen op begeleiding van zowel de leerkracht als van klasgenoten. Leerlingen voeren de benodigde strategieën voor zelfsturend leren zelfredzaam uit.

Aanpak in de praktijk  Handleiding  Training  Begeleidingsgesprekken  Leerlijn Zelfsturend leren  Poster

Werken met de aanpak ONDERZOEK

Discussie  Praktijk?  Aanpak  Training  Materialen  Onderzoek?