Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium
Even voorstellen Pieter Bult Beroep Sportconsulent Voormalig hoofd opleidingen/Breedtesport KNSB en verenigingsconsulent Foarset Docent sportbonden/organisaties, projectleider I.E.Hindeloopen Voorzitter Schaatsmuseum, Schaats- en skeelervereniging de IJsster, Teamcaptain Nederlandse Fierljepdelegatie(s) Even voorstellen
Introductie Waarom deze dag? Iedereen beleeft plezier aan het fierljeppen/polsstokverspringen via onze verenigingen/afdelingen: trainers coaches, begeleiders, sporters, arbitrage, vrijwilligers, ouders maar ook vrienden, familieleden, kennissen, media en publiek/belangstellenden. Hoe kun jij daar als trainer, coach, begeleider aan bijdragen?
Wat gaan we doen? 1. Een veilig sportklimaat 2. Afspraken maken 3. Plezier en prestatie 4. Begeleiden van je sporter(s) 5. Omgaan met ouders6. Omgaan met arbitrage 7. De praktijk in persoonlijke aandachtsgebieden
1. Een veilig sportklimaat Wat hebben (jeugd) sporters nodig? Een omgeving die structuur biedt Een veilige omgeving, ruimte voor ontwikkeling Een voorbeeldrol Een positieve begeleiding door ouders
Wat vraagt dit van jou als trainer/coach/begeleider Structuur bieden: afspraken maken en bewaken Veilige omgeving: een positieve manier van coachen Je voorbeeldrol: hoe ga je met elkaar om, de arbitrage, de tegenstanders, hoe ga je om met winst en verlies Relatie ouders: afspraken maken Rekening houden met leeftijd, achtergrond van de sporter(s)
2. Afspraken Praktische afspraken Op tijd komen Afbellen Afspraken training/wedstrijd Sportersbeleid Voorbespreking Afsluiting Omgaan met materiaal Sportmaterialen Kleding Kleedkamer/douche Omgaan met elkaar Sporter(s) Ouders Tegenstander(s) Arbitrage
3. Plezier en Prestatie Plezier en zelfvertrouwen Motivatie Plezier en prestatie Zelfvertrouwen en prestatie
Plezier en Prestatie Hoe kun je plezier en prestatie combineren? Prestatie Plezier Zelfver- trouwen Motiva- tie
4. Begeleiden van je sporters Gewenst en ongewenst gedrag
5. Omgaan met ouders: Ouders voor, Tijdens en na de wedstrijd of training Hoe kun je als ouder je kind stimuleren? Wat is het effect van het gedrag van de ouder op zoon of dochter?
6. Omgaan met arbitrage
7. De praktijk in: persoonlijke aandachtspunten Wat zijn voor jou belangrijke aandachtspunten? Afspraken met sporter(s) Afspraken met ouders Complimenten geven
Wat is de grootste uitdaging die jij als trainer binnen jou vereniging hebt en hoe los jij deze op?
Waar moet je aan denken? Grootte van de trainingsgroep Diversiteit binnen de groep Beschikbare accommodatie Trainingsfaciliteiten Kennis van oefenvormen en spelvormen Veranderende rollen als trainer
Opdracht 1.In groepjes van 5 personen (geen mensen van dezelfde vereniging bij elkaar! 2.Bulletgewijs op flipover de besproken onderwerpen zetten met een prioritering 3.Per groepje presenteert 1 persoon in 1 minuut de belangrijkste items terug aan de grote groep