De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina 48-52.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Het prijs- of marktmechanisme Deel II
SIER-spel Doelen: Leren hoe in een markteconomie de verbanden kunnen liggen tussen een aantal kern-concepten uit de algemene economie; Leren dat het moeilijk.
Vandaag.
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 1: De arbeidsmarkt op
Het prijs- of marktmechanisme
Goedemorgen …….en.
Marktvormen Economie.
Monopolistische concurrentie
De ijsjesmarkt 13 december 2012 De kern De 4 p’s.
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Winstmaximalisatie monopolist
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Hoe komen producten tot stand?
Het prijs- of marktmechanisme I
Hoofdstuk 2: Wisselkoersen
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
Overheidsinterventie 1
Overheidsinterventie 3
HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Vandaag.
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
Hoofdstuk 5.
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
De ijsjesmarkt 13 december De kern De 4 p’s: de marketingmix De vraag.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
HAVO/VWO Het prijsmechanisme
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Prijs elasticiteit. Prijsstijging van ‘n product heeft gevolg voor de afzet van het product: door prijsstijging beetje minder afzet door prijsstijging.
Het geheel van vraag en aanbod
Schitteren in Zijn licht De markt van “de big mac” PrijsQVQAAanbodoverschot /tekort € 4,- € 3,50 € 3,- € 2,50 € 2,- € 1,50 € 1,-
Vraag & aanbod Consumentensurplus Elasticiteiten
Hoofdstuk 5 Markt.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Welkom havo 3..
Lesbrief Markt & Overheid
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Marktvormen.
Hoofdstuk 5 Les 3: Markten.
Economie en recht voor mbo 2 januari januari 2019.
Overheidsinterventie
Vraag en aanbod.
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina 48-52

MARKT

Markt

Het begrip markt Plaats waar kopers en verkopers samenkomen = Vragers = Aanbieders Markt = vragers + aanbieders

Competitiviteit Concurrentie tussen een aantal partijen = je probeert te winnen van je concurrenten

Competitieve markt Er is veel concurrentie voor hetzelfde product. Er zijn veel mensen die het product willen kopen en er zijn ook veel producenten die het product maken.

Vragers van de Xbox 360 Kinect? De gebruikers van een spelconsole die op zoek zijn naar iets “nieuws”. Prijs: 299,00 euro Hoeveelheid: 8 miljoen stuks

Grafiek tekenen € 700 € 800 € 600 € 500 € 400 € 300 € 200 € P Q x

Vraagcurve: prijsdaling De vraag en dus ook de gevraagde hoeveelheid zal stijgen. Er zullen meer consumenten een Xbox 360 met Kinect willen kopen.

Grafiek tekenen € 700 € 800 € 600 € 500 € 400 € 300 € 200 € P Q x V

Verloop van de vraagcurve De vraagcurve verloopt dalend. Bij een hoge prijs zijn er minder vragers dan bij een lage prijs. Bij een lage prijs neemt het aantal vragers en dus ook de gevraagde hoeveelheid toe.

Grafiek tekenen € 700 € 800 € 600 € 500 € 400 € 300 € 200 € P Q x

Aanbodcurve: prijsstijging Microsoft zal proberen om nog meer Xbox 360 met Kinect te produceren. Zo kan het bedrijf hier nog meer aan verdienen.

Grafiek tekenen € 700 € 800 € 600 € 500 € 400 € 300 € 200 € P Q x A

Verloop van de aanbodcurve De aanbodcurve verloopt stijgend. Bij een hoge prijs zal het aanbod toenemen. Algemeen zullen meer bedrijven het interessant vinden om dit product te produceren en dus ook aan te bieden.

Grafiek tekenen € 700 € 800 € 600 € 500 € 400 € 300 € 200 € P Q x A V