INHOUD Hoe gaan we algemeen om met de superdiversiteit?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Ontmoeting van mens tot mens.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom bij Leefstijl.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Ontwikkelingstraject kinderen
De christelijke boodschap
Pastoraal op school.
Verbonden.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
De Islam.
Workshop Relationele en seksuele vorming
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
Voorstelling 6de leerjaar
Multiculti.
Nieuw nationalisme in Nederland
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Match made in Mekka Online daten voor moslim vrouwen
Communicatiehandvatten Blijf in contact
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Preek Lucas 18: 1-17 Preek Lucas 18: 1-17 Slide 1
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Jij, God en je kind.
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Aanvaarding en tolerantie
Weerstand kan je opvatten als feedback
God liefhebben boven alles En je naaste als jezelf?!
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
“En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt!”
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Workshop Identiteit?.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
De Deltamethode.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Het Belang van Limburg Waar zijn we mee bezig? 09/01/2015 om 06:23 door Eric Donckier VRT-nieuws Monica De Coninck: "Waar zijn we mee bezig?" Auteur:
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Fases in het radicaliseringsproces
DAVID PINTO
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Biddende vaders een lezing voor vaders, moeders mogen meeluisteren!
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
Verstoppertje spelen Sommige mensen zijn er goed in…
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Gelijke kansen op school: het kan!
Alliantie GenderDiversiteit
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Interculturele Competenties / communicatie
Transcript van de presentatie:

Rol van de levensbeschouwing binnen de identiteitsontplooiing en identiteitsbeleving bij jongeren

INHOUD Hoe gaan we algemeen om met de superdiversiteit? (interventiekader) Schetsen van mechanisme en structuren (levensbeschouwing) die een rol kunnen spelen binnen de identiteitsontplooiing en identiteitsbeleving bij jongeren (socio /psychologische context, analyse kader)

Levensbeschouwelijke diversiteit in combinatie met (kruispuntdenken) Levensbeschouwelijke diversiteit in combinatie met (kruispuntdenken) ASPECTEN kwetsbare groepen VROUWEN JONGEREN ARMEN ALLOCHTONEN/anderstaligen HOLEBI’S PERSONEN MET EEN BEPERKING (TRANS) GENDER LEEFTIJD VERMOGEN ETNICITEIT Seksuele GEAARDHEID BEPERKING

Confrontatie met de ander(e) - zichtbare resultaten van de “individualistische benadering” ‘kruispuntdenken’ en kansengroepenbeleid (emancipatie van minderheidsgroepen) en ‘outing’ tendens ‘snelle’ globalisering – pluralisme – ‘angst’ interne migratie & blijvende internationale migratie instroom khadija aznag khadija aznag OLVA 15/02/2012

DIVERSIDENTITEITEN doordat ieder mens behoort tot verschillende sociale systemen heeft ieder mens een meervoudige, multiculturele identiteit daarom mogen mensen nooit in één bepaalde sociale identiteit benaderd of aangesproken worden: mensen mogen zich laten zien zoals ze dat zelf wensen ondanks hun duidelijke groepskenmerken (zwarte, moslim, skinhead, jehovagetuige,...) khadija aznag khadija aznag OLVA 15/02/2012 5

DiversIdentiteiten khadija aznag OLVA 15/02/2012 Bestellen bij pric@vlaamsbrabant.be : khadija aznag khadija aznag OLVA 15/02/2012

kruispuntdenken khadija aznag khadija aznag OLVA 15/02/2012

Diversiteit binnen de moslims…

De ander(e) is in eerste instantie een clïent/leerling/patiënt Voorkomen dat iemand zijn identiteit gereduceerd wordt tot één deelidentiteit MEERVOUDIGE IDENTITEITEN Door : -stil te blijven staan bij de vraag wie de ander op dat moment in die situatie vooral is? -hoe hij/zij zichzelf ziet? -hoe hij de ander (jou) ziet? -achterhalen welk deelidentiteit op dat ogenblik voor hem of haar op de voorgrond staat KRUISPUNTDENKEN Khadija aznag khadija aznag OLVA 15/02/2012 9

Rechtzetting in taalgebruik& benadering? Niet leven tussen verschillende culturen maar met verchillende culturen Niet tolerantie maar gelijkwaardige erkenning geeft verantwoordelijkheidszin en daarbijhorende samenhorigheid Niet wat de persoon IS maar wat de persoon DOET is van belang . 10 10

IK DE POSITIE & BRIL DE ANDER (e) organisatie communicatie: handelingskader organisatie IK Wie kijkt er achter de bril? Wie ben ik? Wat is mijn eigen referentiekader? Welke zijn mijn waarden en normen? “ LAMPEN “= handelingsverlegenheid!!! khadija aznag OLVA 15/02/2012 11

MISSIE / VISIE ORGANISATIE khadija aznag OLVA 15/02/2012 12

VASTSTELLING - LAMPEN “dé confrontatie met de Ander(e)” dat jou (“ik”) emotioneel raakt, jou kan verhinderen (‘verblinden- storen’) om een zo goed mogelijk (dienstverlenings)traject/relatie op te bouwen (handelingsverlegenheid)

Confrontatie met ander (e) referentiekaders EIGEN LOGICA versus ANDER (e) ONGEKENDE LOGICA EIGEN NORMEN versus ANDER(e) NORMEN ZEKERHEID- VEILIGHEID versus ONZEKERHEID – ANGST WEERSTAND - HARNAS (verhinderen diep(er) te snijden): OPENHOUDING versus GESLOTEN HOUDING GEEN GELIJKWAARDIGE RELATIE (GEEN DIALOOG) GEEN COMMUNICATIE MOGELIJK khadija aznag

Heeft diversiteit grenzen? HOE VER MAG / KAN/ WIL ik / jij / de ORGANISATIE /de ander gaan ? zonder "jezelf/missie/waarde" te verliezen ! Rekbaarheid van de elastiek khadija aznag OLVA 15/02/2012 15

Toegankelijk Aanbod 8 B’s KIEZEN = VERLIEZEN ? Bereikbaar Beschikbaar Betaalbaar Betrouwbaar Bruikbaar Begrijpbaar Bekend Betreedbaar KIEZEN = VERLIEZEN ?

VERANDERING - omgaan met... werken aan de ELASTICITEIT E = K x H x G khadija aznag khadija aznag OLVA 15/02/2012

Islam Historiek ENIGE directe bron over de situatie in Mekka 6de E begin van 7de E en het leven van de profeet is de KORAN. Een aantal belangrijke (persoonlijke) gegevens: 573 – 632 Profeet Muhammed Wees en lid van Haschimitische clan van de Qurayschstam 23 jaar monogaam huwelijk met Khadija Werkzaam in handelshuis van zijn echtgenote Invloed en impact hanifitische oom Onzekerheid over bezoek aan Syrië en contact met Christelijke monniken Analfabeet 619 sterft Khadija begin van slecht e periode (ondertusen belegering van Jeruzalem en Constantinopel door de Perzen) 622 hijra 629 belegering Medina 632 « zegel der profeten » soera 33:40

MEKKA (Mekkaanse periode) Contextueel Eind 6de en begin 7de eeuw: Ligging en stopplaats Mekka Sedentarisering van stammen en contact met pelgrims heeft impact op lokale waarden en normen De Ka’ba als symbool van pluralisme? Arabisch

Mekkaanse dialect. Taal van stam van de profeet. Taal van de dichters Mekkaanse dialect ? Taal van stam van de profeet? Taal van de dichters? Zuiverste vorm van het Arabisch of vorm tussen Mekkaanse dialecten en dichtertaal. MOEDERTAAL Soerat 16:103 Soerat 26:195 Taal – Thora – Mozes- Hebreeuws Taal – Bijbel – Jezus- Aramees Taal van de openbaring

ISLAM als reactie op CHAO’s Macho- dominante cultuur … Verhaal van bevrijding, herstel, erkenning,… Verhaal van ‘gelukzoeken’

BOODSCHAP & BEVRIJDING Mekka: religieuze boodschap‐ Mekkaanse openbaring ‘ ‘ op zoek naar bevrijding ziel (intern)’ Medina: politieke boodschap ‐Medinenzische openbaring ‘op zoek naar bevrijding lichaam (omgeving)’

Wat heeft het geloof te bieden? ISLAM als bevrijding als emancipatie als geborgen- en gebondenheid

IK ben als moslim geluk(t)kig als ik: bewust zelf kan beslissen (‘aql) welke keuzes ik wil maken (om lichaam en ziel ‘tot rust’ te brengen) op basis van de islamitische waarden en normen die voor mij een leidraad zijn in het leven (disciplines/Koran) gezond leef loyaliteit vind bij een groep die me (onvoorwaardelijk) geborgenheid, liefde en bescherming kan geven bevrijd ben van onrecht

Geest (ruh) is het onstoffelijke onsterfelijke reine ‘adem’ dat ingeblazen wordt in het lichaam en zo ontstond ‘er tussen geest en lichaam de ziel(nafs/levensadem) Geest wordt vaak gezien als “het on(der)bewust zijn” geest lichaam ziel

Waarom moslim willen zijn. Welk levenstevredenheid heb je eraan Waarom moslim willen zijn? Welk levenstevredenheid heb je eraan? Welk is je eigen IK bewustzijn? lichaam ziel/geest Disciplines : 5 PIJLERS GENDERNEUTRAAL

IMAAN. Geloofsleer IHSAAN. Uitmuntend geloven IBADAT IMAAN Geloofsleer IHSAAN Uitmuntend geloven IBADAT 5 disciplines/zuilen: Credo overtuiging “asshahada” Ontrekken lichaam van wereldse /materiële “assalaat” Lusten/driften onder controle houden “assawm” Aalmoes (af)geven/ “azzakat al fitr” Pelgrimstocht in Samenhorigheid en in Gelijkwaardigheid “al hagg”

genderneutraal Credo Bidden Vasten Aalmoes geven Pelgrimstocht

Hoe omgaan met? cultuur‐traditie en origine gendergelijkwaardigheid taal socio‐economische situatie plaats religie bij de identiteitsontplooiing uitsluitingsmechanisme , angst en dominantie …

Identiteitsontplooiingsajuin Waarden en normen Taal/kennis symbolen, rituelen en helden Communicatie/taal Hoe dieper je snijdt hoe pijnlijker Afleren is moeilijker dan aanleren 30

Belang van TAAL 1ste drempel bij communicatie Verschil tussen emotionele en functionele taal Belang van de moedertaal taalontwikkeling expressie van gevoelens aanleren van waarden en normen khadija aznag khadija aznag OLVA 15/02/2012 31

Taal (h)erkennen en (intens) begrijpen / aanvoelen Waarden : Wat ben ik? Wat ben ik niet? en Normen : Wat doe ik? Wat doe ik niet? Normen staan steeds in teken van Waarden! (op de vraag WAAROM ? Kunnen antwoorden) “Voor wie een onschuldige ziel doodt, is het alsof hij alle mensen doodde, en voor wie één enkele ziel redt, is het alsof hij de hele mensheid redde” (Koran, hoofdstuk 5, vers 32). khadija aznag OLVA 15/02/2012

Groeiproces ajuin genen baby peuter kleuter kind HELD 33

“Plank”- “korf” met nodige loyaliteit- geborgenheid samenhorigheid in de “korf “ of op de “plank” is de invloed die mensen uitoefenen het resultaat van hun inzet, hun motieven, beweegredenen en bedoelingen om bestaansrecht te behouden als (harnas) waardevolle schakel * daar hebben ze (of denken ze )zicht op eigen invloed ( te hebben)  “voel je je erkend in je inzet” * verlies van zicht op eigen invloed  twijfel je over je eigen inzet … verlaat je de korf/plank khadija aznag khadija aznag OLVA 15/02/2012 34

HELDEN (gedrags)rolmodel met bewonderenswaardige eigenschappen (binding – spiegelbeeld) Uitdaging : Inspireren door menselijke voorbeelden- imiteren van rolmodellen die een positieve uitwerking op het gedrag hebben & kopiëren van rolmodellen die negatief of sociaal afwijkend gedrag oproepen verhinderen Oppassen voor : ‘Robin Hood’ -effect optreden: sommige slechteriken zijn in feite degenen die zich afzetten tegen een gevestigde orde. Deze ‘sociale bandieten’ hebben een selectieve wreedheid, die in de vorm van wraak legitieme vormen aannemen. Dit houdt ook in dat de held van de één, in de ogen van een ander een schurk kan zijn. Profeten (vb profeet Mohammed) de vrouwen van de profeet (groot)ouders/ familieleden geleerden historische (politieke) figuren (vb Malcolm X, Nelson Mandela, …) leerkrachten / trainers directies/ leidinggevenden Al Pacino Osama bin Laden Sporters (winnaars) Zangers (vb Tupac Shakur) …

Plank 5: culturele verenigingen (muziek,…) Onder de ‘ajuin’ zoveel mogelijk ‘planken’ voorzien om - een potentiële held tegen te komen - meervoudige identiteiten te vormen Plank 1: thuis Plank 2: vrienden Plank 3: moskee Plank 4: sport Plank 5: culturele verenigingen (muziek,…) Plank 6: vrijetijd (jeugdbeweging, …) Plank 7: straat Plank 8: …

Te VERMIJDEN !! dat planken ontnomen worden dat men verplicht wordt tot bepaalde keuze van plank dat men radicaal één plank kiest dat men zelf één maakt omdat er geen meer zijn dat men geen toegang krijgt tot een bepaalde gewenste plank …

Gebondenheid/loyaliteit Harnas Symbool Held Bij de sterken / winnaars behoren Ik / mezelf mogen zijn /outing

Mediterrane (levensbeschouwelijke) context ? Of ruimer?

Macho dominante cultuur Moeder verantwoordelijk Dochter drager soldaat Zoon AFWEZIGE VADER khadija aznag OLVA 15/02/2012 40

Macho‐dominante cultuur Cultuur waar oa het hebben van een mannelijke nageslacht essentieel is voor de positie van de vrouw en waar taakverdeling duidelijk afgebakend wordt binnen gezin via de opvoeding (aanleren van waarden&normen): Moeder verantwoordelijk Zonen : soldaten/bewakers Dochters: dragers/doorgevers Afwezige (ontbrekende) vader

Verliefd , verloofd , getrouwd ... gescheiden Gemengde relaties

Partnerkeuze bij allochtone moslim jongeren Keuze uit vier soorten partners Partner uit het land van herkomst Plaatselijke partner van de eigen etnische groep Plaatselijke partner uit andere etnische groep Belgische partner Bij de twee laatste keuzes wordt vaak de voorwaarde gesteld dat vooral de toekomstige bruidegom moslim moet zijn of zich bekeren, en soms dat de toekomstige bruid zich bekeert na het huwelijk.

Gedrag(structuur) moslims HRM Verboden Intiem Privé Binnen Vrouwelijke eigenschappen emotie, lief, zorg, sex, lichaam,.. HLL Toegelaten Toegankelijk Publiek Buiten Mannelijke eigenschappen stoer, rationeel, sterk, ...

Aanpak: Bevrijding van macho dominante cultuur & zoektocht naar “Aanwezigheid” van ‘vader’ bij de opvoeding “Held” vinden /en zich (mogen) toekennen Vraag naar erkenning van de islamitische identiteit, ze naast andere identiteiten erkennen en daar waar mogelijk een plaats geven in het traject (hulpverlening, onderwijs, actief burgerschap,…) (Preventieve )Aanpak racisme, polarisering en fobie, en daarbij horende uitsluitingen & discriminatie Kruising met socio-economische en psychologische factoren binnen de emancipatie (kruispuntdenken) Binnen het onderwijs meer investeren in begeleiding van - /ondersteuning aan kwetsbare kinderen/jongeren Belang van Emotionele Taalontwikkeling vooral in functie van identiteitsontwikkeling …

Leemhuis ; vertaling van de De Koran Referenties: Al Quran Leemhuis ; vertaling van de De Koran At Tabari - al Buchari: koranexegese Amina Wadud; Inside the Gender Gihad, Women’s Reform in Islam. Tariq Ramadan: In de voetstappen van de Profeet Amina wadud; Koran and Women  Berfin Yesilgöz & T. Nabben; Van Allah tot Prada Irene Zwaan; De afwezige vader bestaat niet. https://psychologenpraktijk.wordpress.com/2013/08/06/ontmande-vaders/ David Este; Immigrant Fathers Geert Hofstede; Allemaal Andersdenkenden Frank Weerman; Probleemgedrag van leerlingen tijdens de middelbare schoolperiode Ides Nicase; Gelijke kansen op school: het kan! Hans Kaldenbach; Respect! David Pinto; Interculturele conflicten Paul Verhaeghe ; Het einde van de psychotherapie khadija aznag OLVA 15/02/2012 46 46

Vervolg referenties: J. Masschelein & M. Simons; Competentiegericht onderwijs: voor wie? Over de ‘kapitalistische’ ethiek van het lerende individu. Tariq Ramadan ea: Islam and the West Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Ackaert; Voorbij wij en zij? Mohammed M. Ghaly: “Islam en handicap: praktijkthema’s en islamitische ethische opvattingen” Nadia Fadil: Tussen ‘Marokkaanse ‘ en ‘Moslim’ Baukje Prins; Voorbij de onschuld: Het debat over de multiculturele samenleving Marie-Claire Foblets & Eva Cornelis; Migratie, zijn wij uw kinderen? Tariq Ramadan: Zonder geloof geen democratie Ton van der Kroon; Afwezige vaders, verloren zonen;een zoektocht naar mannelijke identiteit.

vragen kaznag@vlaamsbrabant.be