With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union www.mass4education.eu.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Advertisements

Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Van uitleggen leer je het meest
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Hogere denkvaardigheden
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
BattleBots The school battle.
Schoolpartnerschappen in Europa
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Gepersonaliseerd leren
Powerpoint in de klas Michiel D. Jansen o.b.s. De Draaimolen.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Kinderen en hun sociale talenten
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
English and IPC How to teach content through English.
Werken met de Stercollecties
World Food Challenge Door Jeroen Sijbers. Agenda Presentatie World Food Challenge Zelf spelen Korte discussie Korte evaluatie.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Webquest, een kwestie van gebruiken?
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Samenvatting Hoofdstuk
IPC Nederland.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Hoe werkt deze digitale methode? 1
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Workshop Identiteit?.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Thema 2 Periode 1 KOP
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Presentatie EduCheck SOML
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Docentvaardigheden ICT
What is the meaning of? Student centered learning
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Kennisclip Web toepassingen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Biologie als basis voor leven
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Conclusies onderzoekers
The Future Teacher 3.0.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union 75 minuten…….. Voorstellen Serious games Koppeling games aan eindtermen Uitleg game Watermanager Zelf kennis maken met/spelen van games Evaluatie (Lino-it)

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Duurzaamheid in het onderwijs Vakken zoals biologie, natuurkunde en scheikunde zijn bij uitstek geschikt om het begrip “duurzaamheid” bij leerlingen echt vorm te geven. Door hieraan, en hiermee te werken, kun je onderwijs aantrekkelijk en eigentijds maken, gericht op de toekomst.

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Serious Games is een van de tools uit het MASS (Motivate and Attract Students to Science) project. Het MASS project gaat over het aantrekkelijker maken van duurzaam bèta onderwijs. 8 landen hebben zich over deze vraag gebogen en kwamen tot de conclusie dat het linken van bèta onderwijs aan duurzaamheid een goede motivator is voor hun leerlingen. Binnen het project zijn producten ontwikkeld voor 3 typen leerlingen: 1. De digitale leerling 2. De jonge onderzoeker 3. De achterblijvers in de klas

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union De digitale leerling. Een nieuwe manier van leren. “ When the traditional “talk and chalk” teaching approach fails with these children, we have to take up the challenge to offer them teaching methods resonating with their way of learning.”

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Hoe kunnen digitale hulpmiddelen bèta onderwijs aantrekkelijker en duurzaam maken? Voor de digitale leerling is een handreiking gemaakt die docenten helpt om digitale tools (zoals Serious Games) in hun klas in te zetten, omdat deze goed aansluiten bij de belevingswereld van de jongeren. In de handreiking zijn diverse leuke en goede voorbeelden verzameld die leraren direct kunnen toepassen in hun lessen. Deze handreiking is online beschikbaar: Kom voor meer informatie over de producten en het project naar onze informatiestand!

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Serious games Serious games zijn leuke spellen die zijn ontwikkeld voor educatieve doeleinden. Deze spellen worden 'serious' genoemd, omdat een serieuze boodschap met educatieve waarde in het spel is verwerkt. Serious games zijn over het algemeen simulaties van echte gebeurtenissen en zijn ontworpen om spelenderwijs deze problemen op te lossen. Hoewel serious games dus vermaak bieden zijn ze vooral bedoeld om mensen iets te leren.

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Kerndoelen, eindtermen en games Game is een middel, geen doel Kies een spel dat aansluit op leerdoelen en curriculum Kies een spel dat bij de leerlingen past

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Kerndoelen Watermanager (mens en milieu) 29 De leerling leert kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in sleutelbegrippen uit het gebied van de levende en niet-levende natuur, en leert deze sleutelbegrippen te verbinden met situaties in het dagelijks leven. 30 De leerling leert dat mensen, dieren en planten in wisselwerking staan met elkaar en hun omgeving (milieu), en dat technologische en natuurwetenschappelijke toepassingen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden.

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Eindtermen Watermanager K7.1Toelichten dat de mens voor voedsel, water, zuurstof, grondstoffen, energie en recreatie van ecosystemen afhankelijk is. K7.4Voor een concrete situatie informatie verzamelen voor mogelijkheden tot maatregelen met als doel het waarborgen van een duurzame relatie tussen mens en milieu en in een presentatie de geïnventariseerde maatregelen samenvatten en presenteren K7.5Het belang beschrijven van een mondiale aanpak van bescherming van het milieu

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Mijn ervaring met het spel “De Watermanager” Enthousiasme bij leerlingen Gericht op eigen leefomgeving Makkelijk in te zetten Snel en activerend

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Rendement? Cijfermatig niet te zeggen maar…. Verhoging motivatie en…… Anders omgaan met leerlingen, zij leren mij, ik leer hen…

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Serious games

With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union Evaluatie Uw mening? Uw tips? Uw tops? Uw ideeën? Login User: MASS2015 WW: MASS 2015