Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Het therapeutisch milieu
….een korte presentatie
Ontwikkelingstraject kinderen
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
ICT in een dynamische context
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Psychotherapie en armoede
Ondernemen(d) in het onderwijs
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Fysieke integriteit.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Jan Melle van Dantzig cardioloog
Het perspectief van de oudere
Dorien `t Hart - Blagojevic Med.hro.nl/hardo Inleiding in de (ped)agogiek Werkcollege 2.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Perspectief van de cliënt
Oriëntatie op het beroep
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Groepsdynamica & Interactief communiceren
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Omgaan met de gevolgen van trombose
Groepsdynamica wc 5
Oriëntatie op het beroep
Project oriëntatie op het beroep
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Waar gaat het vandaag over?
Opgroeien in de stad les 3
(Ped)agogiek Hoorcollege 1
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Kwartaal 1 Week 3 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
(Ped)agogiek Hoorcollege 2
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Beroepshouding en beroepscode
MS, denken en voelen (Naam org
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 4
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Doelen behalen met activiteiten
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Covey trainingsavond.
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
MAW §1.3.
Aangeboren of aangeleerd?
Gedragsproblemen en stoornissen
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Aangeboren of aangeleerd?
Gedragsproblemen en stoornissen
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1

Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd (omstandigheden).  Cliënt en veranderen. Prof. handeling Agoog Cliënt

Agogie?..  Agogie[k]  Pedagogiek  andragogie

Kernbegrippen (hoofdstuk 1)  Verandering: nieuwe gewoonten, gedachten en normen.  Beïnvloeden:

Kernbegrippen (hoofdstuk 1)  Verandering: nieuwe gewoonten, gedachten en normen.  Beïnvloeden: gedrag komt tot stand door beïnvloeding.

Autonomie… ik kan het zelf?..  Zelfbeschikking; eigen verantwoording.  Aanpassen

Psychosociaal

Psychosociaal  Wat je denkt, voelt, hoe je je gedraagt.

Volledig beeld  Elke hulpverlener heeft een agogisch onderdeel wat hij of zij behandelt in het veranderproces. Het zijn de onderdelen van het leven van de cliënt. Voorbeeld: de creatief therapeut richt zich op de expressieve en muzische aspecten welke aanwezig kunnen zijn. De arts richt zich meer op het lichaam en medicatie.

Niveaus  Individu (zelfbeeld – gevoelens)  Groepen (gezin, vrienden)  Organisaties (school, vereniging, instelling…)  Samenlevingsverband (wijk, ‘niet- rokend’, ouderen, allochtoon, etc)

Veranderen; hoe doe ik dat?

Incidenteel en structureel  De sph-er kijkt naar het effect van zijn of haar handeling: het gewenste doel nastreven en behalen. Hoe gaat de sph- er veranderen?  Incidenteel: eenmalig  Structureel: langere termijn

Client en systeem.  Client  Systeem  Jij (opvattingen)

Gedrag niet, handelen wel?  Een agoog zoekt de balans op: hij kan geen baan aanbieden aan de werkeloze; wel kan hij de werkeloze coachen en ondersteunen. De agoog gaat uit van handelen. Niet van gedrag: dit is namelijk een gegeven dat geprikkeld wordt.  Handelen heeft een doel: het is actief en heeft betekenis: zin en nut.

procesgericht  Een bankier werkt productgericht, een winkelier werkt productgericht, een autofabrikant werkt productgericht.  Werkt een agoog productgericht? Waarom wel/niet?  Procesgericht.

Opdrachten  1.4  1.8