Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Senegal Senegal.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Iedere dag rapportdag! Three Ships Gebruikersdag 2011 Jasper Grannetia Three Ships Frans de Kubber Gerald Wullems Rijn IJssel.
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Begeleiding startende leraren
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Maatschappelijke Stages
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Participatie en een Klantenraad
Begeleidingsplannen GGZ
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Beleidsinformatie Jeugd
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Instructional.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Werkconferentie Knelpuntenregio’s 19 maart 2015
Het project Begeleiding Startende Leraren
Van startbekwaam naar …..
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Aansluiting primair onderwijs op verzuimregister
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
LOB als doorlopende lijn
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Parels en puzzels Remko Boers SCOH.
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Samen Opleiden en leren
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
ONZ bij ons op school.
Transcript van de presentatie:

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De Zuid-Hollandse variant

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aanvullende doelen Faciliteren en bevorderen van kennisdeling tussen VO- scholen en opleidingen in de regio op het gebied van de begeleiding van beginnende leraren; Op basis van bestaande expertise gezamenlijk ontwikkelen van flexibele inductiearrangementen, gericht op de specifieke situatie van afzonderlijke scholen en aansluitend bij de individuele vragen en behoefte van beginnende leraren;. Professionaliseren van begeleiders in de school, zoals BOSsen en vakcoaches, om elementen van de inductiearrangementen uit te kunnen voeren 2

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Proces: Professionele Leergemeenschappen (PLG’S) 10 deelnemers (schoolopleiders, 2 per school). Ervaren met begeleiden. Deelnemers ontwikkelen voor hun eigen school een driejarig maatwerk inductietraject. Deelnemers professionaliseren binnen de PLG Kennisdeling in netwerken in de regio 3

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Iedere PLG wordt begeleid c.q. ondersteund door twee PLG- begeleiders Deelname aan een PLG wordt vanuit het project gefaciliteerd/ bekostigd. Scholen vullen dit aan (30-30 uur) Een schooljaar: 10 bijeenkomsten en drie conferenties Vaste in te roosteren PLG momenten Bijeenkomsten op de deelnemende scholen 4

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 5 Context (landelijk) 9 BSL projecten (2 dubbel: Lei-TUD en A’dam) 800 starters, waarvan LDR 240 LDR meer dan 40 deelnemende scholen in 6 PLG’s eerste tranche PLG uniek concept binnen BSL projecten

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Product Driejarig inductietraject gevat in Eindrapportage (format) Gezamenlijk product PLG deelnemers en schoolleiding Koppelen aan HRM Product wordt getoetst door projectleiding 6

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Inhoud format - School en specifieke keuzes inductietraject -Overzicht activiteiten voor de startende leraar, wie zijn er bij betrokken -Koppelen aan eisen inductietraject vastgesteld door OC&W -Verantwoordelijkheden en inbedding in de school - Beschrijving van de communicatie over het inductiearrangement in de school - Overzicht ontwikkelpunten, tijdpad en afspraken na augustus

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Ervaringen Tranche 1 Scholen (schoolleidingen en schoolopleiders) enthousiast: Project komt op juiste moment Werken in PLG’s schot in de roos Professionalisering schoolopleiders en andere betrokkenen Doet recht aan wat scholen al doen en kunnen Past in en leidt tot verdere ontwikkeling HRM Maatwerk doet recht aan verschillen van starters ICALT wordt gewaardeerd 8

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Begin nieuwe schooljaar Tranche 1, 40 scholen (start 2014): Inductie is ontwikkeld en opgenomen/ verankerd in HRM van de school Verdere ontwikkeldoelen inductie zijn ‘geduid’ Tranche 2, 40 scholen (start 2015): Start 6 nieuwe PLG’s 9

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Vergezicht Lerarenopleiding is geflexibiliseerd Inductie is belangrijk instrument en op alle scholen driejarig ingevoerd Samenwerking scholen en opleidingen is verder geïntensiveerd In de inductiefase vindt een natuurlijke overgang van initieel naar postinitieel plaats Inductie is een natuurlijke opstap naar doorlopende professionaliseringsafspraken 10