Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Op reis langs de voorzieningen
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
De historie & de toekomst
Dr. Albertus Risaeusschool
Debatavond over de toekomst van Stein 8 juni 2011 MFC Berg aan de Maas.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Presentatie gemeente Beek
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
passend onderwijs en zorgplicht
Krimpen met perspectief
Begeleiding van kinderen met zorg
K RIMP & K INDVOORZIENING 23 januari Kinderen in krimpregio’s.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
LOT OP REIS.
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
3 december informatieavond over IKC Aadorp uur inloop met koffie uur start presentatie door NBS de Kei en PC de Rank. Ingrid en Julian
Met groep 8 op weg naar de brugklas
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
De Wet maatschappelijke ondersteuning
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Jij hebt ook wat te vertellen!
Wat ik wil…..
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Stichting Visible Results
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Situatie 1 Ik ben iemand die graag zelfstandig blijft, maar heel veel informatie over de veranderingen gaat tegenwoordig met de computer en ik heb geen.
Omgaan met Krimp “Alleen er in en samen er uit” VO Congres 26 maart 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerlingen van het RvEC helpen Shoma middels Buddy project!!
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Werk aan de winkel. Bankrekening openen Beste Kinder- en Jongerenrechtswinkel, Veel van mijn vrienden hebben een bankrekening. Mijn ouders vinden dat.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Welkom op onze thema-avond
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
ALS HET NIET KAN ZOALS HET MOET.. TE LAGE BEZETTING PSPZ, PUK EN GASTOUDERS, KINDCENTRUM ODOORN, HANDHAVING.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Presentatie Inloopavond Integraal Kindcentrum Zevenhoven Noordeinde 26 oktober 2016, Teylersplein Nieuwveen.
Welkom Workshop “leesbevordering in kleine gemeenten”
Passend onderwijs.
1.
Transcript van de presentatie:

Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011

Test 1 Woont u in één van de volgende kernen? Aardenburg, Breskens, Oostburg, Sluis, IJzendijke? 1.Ja 2.Nee

Test 2 Denkt u dat er binnen nu en 20 jaar iets in het onderwijs en het aantal scholen in uw woonplaats zal veranderen? 1.Ja 2.Nee

Stelling 1 Welke mening deelt u (het meest)? 1.In 2030 zijn de kinderen in de gemeente Sluis het meest gebaat bij 1 school in de vijf grootste kernen van de gemeente Sluis. Die scholen hebben dan gemiddeld 250 leerlingen. 2.In 2030 zijn de kinderen in de gemeente Sluis het meest gebaat bij zoveel mogelijk scholen zo dicht mogelijk in de buurt. De kleinste school heeft 15 leerlingen.

Stelling 2 Ik bepaal mijn schoolkeuze op grond van het voorzieningenniveau (kinderopvang, cultuuraanbod,etc.) 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 3 Eén school in een aantal grotere kernen vind ik prima, maar dat moet dan wel een Openbare Basisschool zijn. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 4 Ik bepaal mijn schoolkeuze op basis van de vraag waar andere kinderen (vriendjes en vriendinnetjes) naar school gaan. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 5 Als er in mijn dorp geen school is op basis van mijn geloofsovertuiging, dan ga ik daarvoor reizen. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 6 Ik bepaal mijn schoolkeuze op basis van reputatie. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 7 Er moeten zoveel mogelijk scholen zijn want dit houdt de scholen scherp en dan hebben ouders een mogelijkheid om te kiezen. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 8 Ik bepaal mijn schoolkeuze op basis van kwaliteit (score onderwijsinspectie). 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 9 Ik vind het belangrijk om te kunnen kiezen uit minimaal twee scholen in mijn dorp. Ook als dit betekent dat beide scholen maar 5 nieuwe leerlingen per jaar hebben. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 10 Minder scholen, prima! Als het vervoer voor mijn kinderen wordt geregeld. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 11 Ik bepaal mijn schoolkeuze op basis van geloofsovertuiging. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 12 Weinig kinderen per leerjaar is niet erg, want er zijn andere mogelijkheden om in contact te komen met leeftijdsgenoten op andere scholen (bijv. webcam). 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 13 Bij de schoolkeuze speelt de grootte van de school een rol. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 14 Om de concurrentie met het onderwijs in België aan te gaan moeten scholen in Nederland groter worden om vergelijkbare voorzieningen te kunnen bieden. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 15 Ik bepaal mijn schoolkeuze vooral op grond van nabijheid. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 16 Scholen moeten samengaan want één school in de grotere kernen biedt kansen voor extra zorg en aandacht voor mijn kind, als dit nodig is. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 17 Als de school in mijn dorp sluit, is het logisch dat ik mijn kind zelf naar een school in een ander dorp moet brengen. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 18 Onze kinderen gaan samen naar de peuterspeelzaal, kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, voetbal en/of andere sportverenging en straks naar het Zwin College. Dus één basisschool per dorp is ook voldoende. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 19 Door kinderopvang en peuterspeelzaalwerk uit te laten voeren door onderwijzend personeel ontstaat een kwalitatief betere voorziening. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 20 Een grotere school is geen oplossing als mijn kind extra zorg of begeleiding nodig heeft. Ik doe mijn kind dan toch liever naar een gespecialiseerde school, zelfs als deze buiten de regio is. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 21 Kinderen hebben er baat bij dat er in ieder dorp een school is, zelfs als dit betekent dat er sommige groepen maar één kind zit. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 22 Ik zou mijn kinderen in mijn eigen dorp op school doen, ook als daar geen aanvullende faciliteiten zijn zoals kinderopvang. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 23 Ik ben voor schaalvergroting in het onderwijs. Een school zou eigenlijk minimaal 80 leerlingen moeten hebben. Dat is gemiddeld 10 kinderen per groep! 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 24 Eén school in een aantal grotere kernen is voor mij geen optie, want elk dorp - hoe klein ook- moet een basisschool hebben om de leefbaarheid in stand te houden. 1.Mee eens 2.Niet mee eens

Stelling 25 Scholen van verschillende richtingen kunnen prima samengaan (fuseren) want op elke school wordt godsdienstonderwijs gegeven. 1.Mee eens 2.Niet mee eens