Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Het tweede werkstuk.
De samengestelde zin.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Hondenhumor Kattengein Film is voorzien van geluid.
naamwoordelijk gezegde
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Powerpoint gemaakt door
Blijf bij mij Jolink.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Voorzetsels.
Een elfje maken over Canada
Liefhebben Het is niet moeilijk,                                              om lief te hebben .
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Welkom op onze thema-avond
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
een sinterklaasliedje
Op een dag stond een jonge man midden in de stad en verklaarde, dat hij het mooiste hart had dat men ooit had gezien.
Creatie « Cheyenne ».
Heer, ik kom hier om te twijfelen……… Seth Gaaikema
Opstel schrijven.
en mooie plekjes in Bokrijk
De woorden die je vandaag leert: namaken de melodie het vervolg tenslotte allerlaatst de seconde allereerst kopiëren duren.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Beschouwing – De Laatste Tips
Uitleg persoonsvorm (pv)
Samenvatting Havo 5.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
voor familie en vrienden van
Resultaten Leerlingenenquête 2015
Rouw & Verlies Les 3.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Het belang van voorlezen
Wat is een goede onderzoeksvraag?
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Werkwoordspelling -d of –t?
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Welkom op onze thema-avond
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Studieloopbaanbegeleiding
Moederdag elfje.
Woordbenoemen Groep 6 en 7.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
Bepaal jouw SuperPowers!
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Schrijven h1 Kattebelletje.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Loopbaan en burgerschap les 2
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Blijf bij mij Jolink.
*BeautyfulChey*.
Blijf bij mij Jolink.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Inleiding beoordelen.
De schrijver mee op reis
Loopbaan en burgerschap les 3
Hoofdstuk 5 Taalverzorging
Transcript van de presentatie:

Quiz tops en tips groep 5 en 6

Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Het is een heel mooi gedicht. Goede top? ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Het is een heel mooi gedicht. Nee, dit is geen goede top: De top is niet duidelijk en precies genoeg. De top zegt niet wát er mooi is aan het gedicht. De top slaat niet terug op ‘Zo zit het!’. In ‘Zo zit het!’ staat niet dat het gedicht mooi moet zijn. Er staat wel dat het gedicht korte zinnen moet hebben die mooi klinken. Antwoord: ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Goede top? Bij de derde zin kreeg ik echt het gevoel dat ik in de nacht door het natte gras liep. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Antwoord: Bij de derde zin kreeg ik echt het gevoel dat ik in de nacht door het natte gras liep. Ja, dit is een goede top: De top sluit aan bij het derde punt van ‘Zo zit het!’. De top is duidelijk en precies. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Goede top? Jouw handschrift is heel mooi en netjes. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Jouw handschrift is heel mooi en netjes. Nee, dit is geen goede top: De top zegt iets goeds over de ander, maar sluit niet aan bij ‘Zo zit het!’. Er staat in ‘Zo zit het!’ niet dat het gedicht mooi en netjes geschreven moet zijn. De top heeft niets te maken met het schrijven van een gedicht. Antwoord: ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Goede top? De korte zinnen rijmen op elkaar en klinken daardoor mooi. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Antwoord: De korte zinnen rijmen op elkaar en klinken daardoor mooi. Ja, dit is een goede top: De top sluit aan bij het eerste punt en het derde punt uit ‘Zo zit het!’ De top is duidelijk en precies. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Goede tip? De zinnen zijn erg lang. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Antwoord: De zinnen zijn erg lang. Nee, dit is geen goede tip: In de tip staat niet wat de ander moet doen om zijn gedicht te verbeteren. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Goeie tip? Als je zin 3 aanpast, past deze beter bij zin 4. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Antwoord: Als je zin 3 aanpast, past deze beter bij zin 4. Ja, dit is een goede tip: De tip slaat terug op ‘Zo zit het!’. Er staat duidelijk in wat de ander moet doen om het gedicht te verbeteren. De tip kan nog duidelijker: je kunt zeggen welke woorden de ander moet veranderen om het gedicht te verbeteren. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Goede tip? Ik zie of voel niets bij de zinnen. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Antwoord: Ik zie of voel niets bij de zinnen. Nee, dit is geen goede tip: De tip slaat wel terug op ‘Zo zit het!’, maar er staat niet duidelijk wat de ander moet doen om zijn gedicht te verbeteren. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Goede tip? Ik vind het geen mooi gedicht, want ik hou niet van nachtwandelingen. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Antwoord: Ik vind het geen mooi gedicht, want ik hou niet van nachtwandelingen. Nee, dit is geen goede tip: De tip slaat niet terug op ‘Zo zit het!’. Het gaat erom dat de regels voor het gedicht goed toegepast worden en niet of je van het onderwerp houdt. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Goede tip? Vervang het laatste woord in de tweede zin door een woord dat beter rijmt, dat klinkt mooier. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Goede tip? Vervang het laatste woord in de tweede zin door een woord dat beter rijmt, dat klinkt mooier. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.

Antwoord: Vervang het laatste woord in de tweede zin door een woord dat beter rijmt, dat klinkt mooier. Ja, dit is een goede tip: De tip slaat terug op ‘Zo zit het!’. Er staat duidelijk in wat de ander moet doen om zijn gedicht te verbeteren. ZO ZIT HET! Hier let je op bij het maken van je gedicht: Het gedicht heeft korte zinnen die mooi klinken. De zinnen hebben woorden die rijmen. De zinnen laten je iets horen, zien of voelen. De zinnen horen bij elkaar.