E-Depot Pilot e-Depot Pilot. 1.Gemeente Maastricht 2.NA 3.A2020 4.C-content (MyLex) – Gershon Janssen (CMIS) 5.NCDD - NESTOR Partners.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structuurplannen Rienk Jonker
Advertisements

Digitaal Archief op orde in 10 stappen Alphen aan den Rijn, 15 november 2007 Willem Vanneste.
SharePoint-strategie voor UWV
Zaakgericht Werken.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Een korte blik op het E-depot
Overdracht aan het e-depot Hoe gaat dat in zijn werk
12 maart 2008 Structuurplannen Opfrisser SOD Structuurplannen.
Welstand.info Systeem – Léon van BerloBegincolloquium – 16 December 2003 Welkom Introductie Afstudeerplan Plan van aanpak Relatie andere projecten WELKOM.
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Informatiebeheer.
Optimaliseren van de documenthuishouding Starten vanuit de basis
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Stellingen workshop digitale stedenbouwkundige vergunningen.
Informatieplattegrond
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
1 Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire ARCHIVO, NOS MEMORIA Mw. M.L..
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Naar een e-depot voor Overijssel E-depot Overijssel / 2 oktober 2013 Aanleiding Wat gaan we doen? Hoe ver zijn we? En hoe nu verder?
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Metagegevens voor records management | 13 juni 2012 Metagegevens voor records management DIV-bijeenkomst BHIC Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
Digitale duurzaamheid binnen de VO COP Documentbeheer en archivering
Koplopersoverleg | 14 oktober 2015 Kennis, dat doe je samen! Project: Versterking Kennisfunctie Archiefsector.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Theo Weusten Gemeente Maastricht. Het implementeren van een eenduidige werkwijze, zowel archief- als procestechnisch (wasstraat), om zaken snel en eenvoudig.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
DWR-Archief 17 september 2015 Stefan Kerkmeester Ruud Yap.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
Het Utrechts Archief Interne kennissessie metagegevens 15 december 2014.
DUTO: kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie Themadag Duurzaam digitaal archiveren bij de provincies
E-Depot Pilot e-Depot Pilot. 1.Gemeente Maastricht 2.NA 3.A C-content (MyLex) – Gershon Janssen (CMIS) 5.NCDD 6.BMC businesscase Partners.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
PoC Geodata en het eDepot. Wat gebeurt hier? Drie lokale overheden, één RHC en Geonovum slaan de handen ineen Veel energie rondom een vraag die de hele.
Archiefwet? Informatiewet!
Voor een veilige en leefbare omgeving
De stand van het archief
Themamiddag RGBZ en archivering Utrecht, 7 februari 2017
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
3x3 in Alkmaar: hoe staat het er nu mee? Werksessie 21 jan 2016
Module Archiefinnovatie no mei 2017
NedCore Centraal en integraal objectenbeheer zonder berichtenverkeer!
Werken onder Architectuur - metagegevens
Processen Knelpunten Oplossingen
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Het E-depot van Rotterdam
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
Inleiding resultaten 3 pilots Gemeenten
Inleiding resultaten 3 pilots Gemeenten
Opslag documenten in Office 365
Presentatie Open Huis Gemeenteraad Bunnik
Bunnik & het RHC Zuidoost Utrecht
Transcript van de presentatie:

e-Depot Pilot e-Depot Pilot

1.Gemeente Maastricht 2.NA 3.A C-content (MyLex) – Gershon Janssen (CMIS) 5.NCDD - NESTOR Partners

Doelstellingen: 1.Inrichten van twee zaaktype-processen 2.Juridisch onderzoek Actieve Openbaarheid : niet- monumentale bouwvergunning 3.Ontsluiten e-Depot naar ambtenaar gemeente (koppeling terug) 4.Business Case (uitplaatsen vs. RMA) 5.NESTOR audit e-depot

-Lean werken -Substitutie mogelijk maken -Proces volledig digitaal inrichten (van burger tot e-Depot) -Metadata: niet mappen, maar bij creatie toevoegen/inrichten -(eind)gebruikers, documentaire informatiemanagers en beheerders opleiden Twee zaaktypes: Aansprakelijkheidstelling WABO: niet-monumentale bouwvergunning 1. Inrichten van twee zaaktype-processen

(PID) Daarbij zal een procesanalyse plaatsvinden, waarin onderzocht : –de zaaktypen, –documentstromen, –metadata (administratief, technisch en beheer/proces), –archiefwettelijke bewaartermijnen (vernietigbaar vs. te bewaren), –technisch aspecten (koppeling terug; ftp vanuit gemeente ja/nee; koppeling zaaksystemen (CMS) (Exxellence; Squit) met DMS (Alfresco) 1. Inrichten van twee zaaktype-processen

MidofficeCloud zaaksysteem DMS Cloud Voorkant Achterkant PDC E-depot Broker Scan Aansprakelijkheidstelling

OLO Enable U SquitXO Alfresc o BAG Roxit Flexinext Kofax Ruimtelijke pl. Key2d ds NHR BRP Key2d ds NHR BRP Coda DOD Bericht. Box Cognos Frontoffice Midoffice Backoffice Cloud Exxellence OLO Alfresco Kofax Squit2go DigE plan DigE plan DOD Bericht.Box DOD Bericht.Box Enable U Webservices Cloud MyLex Voorkant Achterkant 12 3 a-b 4 5 E- depot PDC WABO

Onderzoek naar inrichten van twee zaaktypeprocessen is afgerond Inrichten loopt: –koppelingen tss. systemen (om uit DMS xml-export te genereren – SIP) –inrichten CMS tbv geautomatiseerd vullen metadatavelden (vlg. TMLO) 1. Inrichten van twee zaaktype-processen

Wat waren de leerpunten (voor zover)(perspectief gemeente)? 1.Begin niet met het moeilijkste proces: Hou het simpel! 2.Bereidheid proceseigenaar tot medewerking 3.Eenduidige interpretatie van in TMLO aanwezige elementen (interne afspraak) 4.TMLO: Bottom Up benadering ipv Top Down (4 aggregatieniv. – begin bij archiefstuk  overerfbaarheid) 5.Zorg voor voldoende deskundigheid 1. Inrichten van twee zaaktype-processen

(Perspectief RHCL)? Ook bovenstaande Projectleiding intern houden? Geen TMLO-feestje van alleen archief, alleen DIV, maar hele organisatie Zorg voor bevlogen DIV’ers 1. Inrichten van twee zaaktype-processen

Juridische toets naar actieve openbaarheid bij WABO: niet- monumentale bouwvergunningen: getoetst is op documentniveau of actieve openbaarheid juridische gezien kan (nog niet de metadata) Auteursrecht op bouwtekeningen juridisch getoetst (…) (wenselijk is Creative Commons-licentie aangaan met architect, webformulier bij aanvraag bouwvergunning) 2. Actieve Openbaarheid

Onderzoeken op welke wijze de e-Depot-tenant ontsloten zal worden voor de ambtenaren van de gemeente Maastricht – met behulp CMIS standaarden en –de aansluiting met een externe partij (C-Content) Schema: koppeling waar? 1.Zoekschil (MyLex) ~ e-Depot 2.Zoekschil (MyLex) ~ CBS 3.Zoekschil (MyLex) ~ CMS/DMS (gemeeZnte) 4.e-depotoplossing De Ree ~ CBS ~ Zoekschil (MyLex) 3. Koppeling terug

Binnen de pilot zal er ook een toetsing plaatsvinden op basis de zogenaamde Nestor criteria. Wat is NESTOR? 34 criteria: –waar een waardering uit volgt of de keten digitaal duurzaam is ingericht –records continuüm, van creatie tot beschikbaarstelling –criteria gebaseerd op ISO16363 / DIN –Data Seal of Approval (DSA) 4. NESTOR audit

Pilot: Fase 1: audit op eerste deel van de keten, van creatie tot ingest Fase 2: vertaling in Nederlands van 34 criteria –Waarbij criteria in Nederlandse context worden gesitueerd –Samen met NESTOR, NCDD en A2020 –Publicatie 4. NESTOR audit

Businesscase ‘uitplaatsing’ door de Gemeente Maastricht bij het RHCL. Bij uitplaatsing neemt het RHCL versneld het beheer over van afgesloten dossiers (semi-statisch archief) die nog niet in aanmerking komen voor de wettelijke overbrenging. Afweging voor gemeente: Eigen RMA    overbrenging e-Depot RMA  ‘Uitplaatsen’ e-Depot    overbrenging e-Depot 5. Business Case

Trigger voor Business Case (Pilot)? Substitutie van documenten afdeling V&L (Veiligheid en Leefbaarheid) gemeente Maastricht  WABO Nulmeting (Doxis): negatieve uitkomst Vervangingsbesluit kan pas indien digitale duurzaamheid is gewaarborgd : of een RMA-functionaliteit voorzien of e-Depot 5. Business Case

Eindpresentatie Pilot: Donderdag 7 juli

Met dit project draagt het RHCL bij aan het lean maken van werkprocessen bij de gemeente Maastricht, het omzetten van een gemengd analoog-digitaal werkproces naar een volledig digitaal werkproces, het toepassen van substitutie (papieren archief vervangen door digitaal), het versneld openbaar maken van overheidsinformatie, het opstellen van een afwegingskader voor het ‘uitplaatsen’ van afgesloten digitale dossiers, en tot slot het borgen van de digitale duurzaamheid of toegankelijkheid voor de (zeer) lange termijn. Samenvattend