Programma 5 verkeer en ruimtelijke ontwikkeling 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor en meicirculaire
vraag 1a. hebben we de dingen gedaan die we hebben toegezegd? Actualisatie Parkeerbeleid (wijziging parkeernormen, mixed parkeren) Nota Grote Voertuigen Subsidie spoorse doorsnijdingen Parallelstructuur A12-A20 Productie 2009
vraag 1a. hebben we de dingen gedaan die we hebben toegezegd? Rotterdam Vooruit (verbreding A20- capaciteit Goudse lijnen) Uitvoering Stedenbaan (deelprojecten) start onderzoek RGL-halte Gouweknoop start project verbreding Julianasluis Ruimtelijke Agenda c.q. Structuurvisie ISMH actualisering bestemmingsplannen Productie 2009
vraag 2a. welke effecten zijn er afgelopen jaar bereikt? 69% inwoners tevreden over winkelmogelijkheden, 77% over horeca restaurants ruim onder gemiddelde 50 grote steden (atlas gemeenten) 9 op 10 inwoners tevreden over bereikbaarheid van de buurt 50 % van de inwoners vindt parkeer- voorzieningen in de buurt voldoende Gouda 2e plaats qua fietsgebruik in de stad Effecten 2009 programma 5
effecten 2009 (2) bereikbaarheid auto in de spits licht verbeterd (atlas gemeenten) bereikbaarheid buiten de spits licht verslechterd (idem) aantal instappers beide stations bovengemiddeld gestegen (monitor stedenbaan)
vraag 1b. wat doen we dit jaar? accommodatiebeleid (koppeling vraag en aanbod) van spoorse doorsnijding naar verkeerscirculatie spoorzonegebied parallelstructuur A12/A20 en Rotterdam Vooruit stedenbaan (Zuidvleugelnet) spoorzone en MIRT (gebiedsagenda) Productie 2010
basisnet en PHS (ministerraad) Start aanleg Zuidwestelijke Randweg (ZWR) plan van aanpak en start uitvoering speerpunt bereikbaarheid (maatregelen verkeerscirculatie en parkeren, afstemming verkeerslichten) Productie 2010
realiseren parkeergarage Bolwerk (in aanbouw) aanbesteden en start aanleg Oostpolder ontwikkelen stedelijk knooppunt: Huis van de Stad, verleggen BJS en contract leisurecentrum Hamstergat vervangen Verkeer Regel Installaties (VRI’s) Productie 2010
minder parkeerders en minder boetes met als gevolg: tekort op parkeeropbrengsten in 2009 van € , 2010 nog niet bekend (komt terug in 8- maandsrapportage) De kredietcrisis heeft geleid tot aanpassing van vele plannen Onvoorziene omstandigheden 2009 en 2010