Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Materialen. Materialen Week van de Lentekriebels! start film.
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Opvoeden in de puberteit
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
hoe autismevriendelijk ben ik
Intercultureel vakmanschap
Workshop Relationele en seksuele vorming
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
ADHD bij kinderen.
Het belang en functie van spel
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Opvoeden van drukke kinderen
Jongvolwassene (Adolescent)
Methodische vaardigheden
Het Aspergersyndroom.
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Is de vereniging auti-proof?
Het Puberbrein Inleiding. Hersenonderzoek.
Aanpak problematisch gedrag
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Opbouw van de Hersenen.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Ontwikkeling in adolescentie
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Communicatie. Herstel na hersenletsel Lichamelijk Voor iedereen anders Altijd veranderingen en beperkingen Gevolgen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
‘IK HEB IETS VAN AUTSIME OF ZO…’ Psycho-educatie voor slimme jongeren met ASS van der Meijden Sandra van der Stegen Ber.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Bijeenkomsten met opvoedkundige thema’s. Aanleiding Ouders hebben behoefte aan kennis, delen van ervaring en versterken van opvoedvaardigheden. Bijeenkomsten.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
Omgaan met de generatie van nu Franzen Coaching & Consultancy omgaan met de generatie van nu.
Zijn er wel pubers in het MBO Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Ontwikkelingspsychologie
Anders denken is Anders doen
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Het puberbrein; werk in uitvoering
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
8.2 Puberteit.
Gemaakt door Lars Courtens
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren Barchem, 16 maart 2016

Inhoud van deze presentatie 1. Algemeen 2. Lichamelijke veranderingen 3. Cognitieve veranderingen 4. Sociaal-emotionele veranderingen 5. Positieve veranderingen 6. Tegenstellingen 7. Handvatten 8. Netwerk

Puberteit * Het geheel van veranderingen die kenmerkend zijn voor de overgang van kind naar volwassene * Puberteit<>Adolescentie * Nature versus nurture

Lichamelijke veranderingen * Groeispurt * Hormonen * Ontwikkeling secundaire geslachtskenmerken * Ontluikende seksualiteit Voor mensen met autisme: -onvoorspelbare veranderingen -omgaan met lichamelijke veranderingen

Cognitieve veranderingen * Abstract redeneren: loskomen van hier en nu * Toename geheugen * Hypothetisch denken Gevolgen: - kritischer - eigen standpunt - discussiëren

En voor autisme… * De triade van Wing: beperkingen in de sociale interactie, communicatie en verbeelding - Tragere informatieverwerking - Gefragmenteerd geheugen - Disharmonisch Intelligentieprofiel wordt duidelijker * Contextblindheid: traan Blind voor de onzichtbare context

Sociaal-emotionele veranderingen * De wereld verruimt: school, vrienden, familie * Gewrongen zitten: vrienden of ouders * Maatschappelijke verwachtingen * Verschil PO-VO. * Vriendschap en verliefd zijn * Ontwikkelen van seksuele kennis en vaardigheden * Niet noodzakelijk eenzaam (NIVEA)

Tegenstellingen * Volwassen lijf — onvolwassen brein op bepaalde gebieden * Seksuele behoefte — soc.-emotionele vaardigheden * ‘Normaal’ — ’anders zijn’ * ‘Realiteit’ — zelfbeeld

Positieve veranderingen * Creativiteit * Sport * Vrije tijd

Handvatten * Besef dat er mensen zijn die anders denken * Mensen met autisme willen niet anders behandeld worden * Een planning voor iedereen * Van moraliseren naar bevragen * Van opleggen naar overleggen * Psycho-educatie * Organisers

Netwerk * Vrienden * Buddy's * Verenigingen in de buurt * Niet alleen leeftijdsgenoten, maar ook interessegenoten * Blijf de talenten en mogelijkheden van de pubers in het vizier houden!

Aanbevolen literatuur Mijn Zelfportret, Ilse Aerts en Peter Buys. Garant 2011 Pubergids autisme, Caroline van der Velde Het puberende brein, Eveline Crone, Bert Bakker Het sociale brein van de puber, Eveline Crone, B.Bakker Autisme als contextblindheid, Peter Vermeulen, Acco