Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
gewest, 19 gemeenten 2 gemeenschappen 3 gemeenschappelijke commissies 1 federale regering 0 instantie voor metropole samenwerking.
Advertisements

Voorstel van wet over de optimalisatie politie
De Federale Commissie Rechten van de Patiënt stelt zich voor La Commission Fédérale Droits du Patient se présente Colloquium patiëntenrechten 26 oktober.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Sociale fraude bestrijden is mensenhandel voorkomen Jaarrapport 2010 Mensenhandel en Mensensmokkel Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.
Regiobijeenkomst Raadslid.NU
Nationaal onderzoeksprogramma Veiligheid en Technologie Maud Groenberg Nationaal onderzoeksprogramma Veiligheid en Technologie Directoraat Generaal Veiligheid.
La part des Femmes reste trop faible dans l’action syndicale.   Affiliées : 42 %  Militantes : 28 %  Permanentes : 20 % chiffres au niveau de la Confédération.
Maasmechelen : het totstandkomingsproces van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan maart 2008.
COLLOQUIUM 21 MEI HALLE. 21 mei Integraal leefbaarheidsplan Halle 1. Inleiding 2. Toelichting Beleidsproces 3. Visie en doelstellingen plan.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
Het. Het syndicale landschap in België België heeft één van de hoogste syndicalisatiegraden ter wereld. Vakbonden in België zijn democratische organisaties.
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 De werkzaamheden van het NEHAP Catherine Bouland Themaochtend.
Integrale aanpak Stilstaan bij concept ‘integraal’
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Regioscreening Verkennende vergadering Pajottenland-Zennevallei 4 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
Regioscreening Verkennende vergadering Brabantse Kouters 28 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
SPORT, BEWEGEN EN VEILIGHEID
1 Kabinet van de Staatssecretaris voor Staatshervorming en voor de Regie der Gebouwen Cabinet du Secrétaire d’Etat aux Réformes institutionnelles et à.
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Gemeente Schiedam 07 april Speerpunten 2.District Waterweg-Noord Operationele resultaten 3.Gemeente Schiedam Aangiften 4.Schiedam-Noord Aangiften.
Hoe is het gesteld met het lokaal veiligheidsbeleid? Sjaak van der Tak, burgemeester gemeente Westland Voorzitter commissie Bestuur en Veiligheid van de.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
THE END OF ORGANISED CRIME IN THE EUROPEAN UNION NICHOLAS DORN.
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
Projectgroep: Opvolging onderwijs in de bi- en multilaterale ontwikkelingssamenwerking.
De politie Giel Assez.
Ronde tafel ADR-C Ronde tafel ADR-C Impartial Consumer Mediation Ivan Verougstraete en Hans De Coninck, experten justitie en mediatie Brussel, 24 april.
Kinderarmoede Senaat 11 mei Betreffende het Steunpunt  Samenwerkingsakkoord  Armoede - mensenrechten  Permanente plaats voor dialoog Steunpunt.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
Panopticon Strafrecht, criminologie en forensisch welzijnswerk De gemeenschappen en de gewesten uit de marge.
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Alcohol- en drugsgerelateerde overlast. Inhoud  Overlast  Gevolgen  Integrale veiligheid  Geïntegreerde partners  Integrale aanpak.
Werknemers van uw onderaannemers uit Europa: stand van zaken Hilde Thys Manager ISIS-Consult.
Het lokaal integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie Nuth
Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité.
ZHZ 30 november Context Maatschappelijke ontwikkelingen + Landelijk beleid + Kwaliteitseisen + Regionale context = Visie Invoering en.
Algemene vergadering 26/10/2016 Assemblée générale.
PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE Christophe Verschoore
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
« Renforcer une approche régionale de la sécurité intégrée »
OCAD Connecting the dots
COL 4/2006 – herziene versie van 12/10/2015 Gemeenschappelijke omzendbrief van de Minister van Justitie en het College van Procureurs-generaal betreffende.
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Integraal veiligheidsplan
Médiation SAC - GAS-Bemiddeling
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Team radicalisering in de kering Stad Gent
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
2/01/2019 De Lokale Integrale Veiligheidscel inzake radicalisme, extremisme en terrorisme Preventie van gewelddadige radicalisering -> recent fenomeen.
CIM Politique des grandes villes, Intégration et Logement IMC Grootstedenbeleid, Maatschappelijke Integratie en Huisvesting 07/06/2018.
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Wat is gebiedsgericht werken?
Transcript van de presentatie:

Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Belang KIV Kadernota biedt een strategisch referentiekader voor het veiligheidsbeleid van alle regeringen en beleidsactoren in dit land Een integrale aanpak over de gehele veiligheidsketen, met actieve betrokkenheid van de deelstaten voor hun bevoegdheden (post zesde staatshervorming) Een veiligere samenleving dankzij een geïntegreerde beleidsaanpak: alle sectoren dragen bij tot de oplossing: veiligheid is geen taak van politie en justitie alleen (ook onderwijs, sociale ondersteuning, bestrijding van (kans)armoede en discriminatie, …) Veiligheid = basisrecht in een democratische rechtstaat en kerntaak van de overheid, maar in gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Wettelijk kader Samenwerkingsakkoord van 7/01/2014 strafrechtelijk beleid en veiligheidsbeleid Ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie: leggen ontwerpkadernota integrale veiligheid voor aan de Interministeriële Conferentie inzake Veiligheids- en handhavingsbeleid (art. 7 SWA). Actieve betrokkenheid leden IMC (deelstaten) Expertengroep (Fijnaut-De Ruyver) Advies College PG Regeerakkoord De Nationale Veiligheidsraad zal bij het opstellen van de kadernota worden betrokken en geconsulteerd in het kader van haar beleidsvoorbereidende taken. Deze kadernota zal worden gefinaliseerd voor afronding van volgende NVP. Hierbij wordt het aantal prioritaire criminaliteitsfenomenen beperkt. Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Fenomenen -Radicalisering, gewelddadig extremisme & terrorisme (inbegrepen polarisering) -Mensensmokkel en mensenhandel -Geactualiseerd integraal & geïntegreerd drugsbeleid -Sociale- en fiscale fraude -Cybercriminaliteit en cyberveiligheid -Geweldscriminaliteit, aantasting van de persoonlijke integriteit & discriminatie (intrafamiliaal geweld, seksuele delicten, kindermisbruik, …) -Georganiseerde eigendomscriminaliteit door rondtrekkende daders en illegale wapenhandel -Leefmilieu -Verkeersveiligheid -Overlast Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Transversale thema’s Bestuurlijke handhaving en informatie-uitwisseling: een essentieel onderdeel v/d integrale aanpak v/ georganiseerde misdaad Internet en ICT als facilitator voor criminaliteit maar ook voor veiligheidshandhaving & opsporing Identiteitsbepaling, ID-fraude & domiciliefraude Buitgerichte aanpak Internationale samenwerking op bestuurlijk en strafrechtelijk vlak Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Belang van het NVP Het NVP is een beleidsplan voor de GPI (FedPol & LokPol) dat naadloos aansluit op de KIV. In die zin is de KIV het strategisch referentiekader voor het politieplan. Via het NVP binnen een geïntegreerde beleidsaanpak geeft de politie aan concreet te willen bijdragen tot onze veilige, leefbare en democratische samenleving en rechtstaat. Het NVP weerspiegelt zo de gemeenschapsgerichte politie- en veiligheidszorg die politie dient te verzekeren, … samen met de andere actoren in de veiligheidsketen. In het NVP is het aandeel van de politie voor de clusterfenomenen en de transversale thema’s weergegeven & geconcretiseerd in doelstellingen en acties. Het NVP is ook een organisatieplan : hierdoor komen ook aspecten van de interne politiebedrijfsvoering van de federale politie, de randvoorwaarden van de lokale politie, de afstemming tussen de politieplannen NVP-ZVP-GVP en van de opvolging en evaluatie aan bod. Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Wettelijk kader Hetzelfde parcours als voor KIV REGEERAKKOORD NVR IMC BIJKOMEND - Wet Geïntegreerde Politie Globale & geïntegreerde aanpak van veiligheid & de samenhang van het politieoptreden BiZa & Justitie + Mededeling krachtlijnen NVP aan het Parlement Afstemming tussen NVP en enerzijds de Zonale Veiligheidsplannen en het Gewestelijk Veiligheidsplan voor Brussel anderzijds Wel extra formele adviezen vereist voor NVP : Min.Mobiliteit, College PG’s, Federale Politieraad Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Fenomenen IDEM KIV Slechts 1 verschillend: Cluster 10. Overlast -> Verbeteren v/d Openbare Orde (overlast, genegotieerd beheer van de publieke ruimte & illegale transmigratie) Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Transversale thema’s IDEM KIV + Recherchemanagement Dadergerichte aanpak als invalshoek van integrale politiezorg Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

Verder traject KIV – NVP Jaarlijks vergadering IMC telkens in juni 2x per jaar samenkomst expertengroep Minister van Justitie Ministre de la Justice Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur

De Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid verzamelt informatie ten voordele van een aantal klanten, zoals de politie. Het betreft informatie over: – Radicalisering, gewelddadig extremisme en terrorisme; – Cybersecurity; – Illegale wapenhandel; – Mensenhandel en –smokkel; + bijdrage aan diverse fora omtrent radicalisering (plan radicalisering, nationale en lokale taskforces ter bestrijding van radicalisering). Steven VANDEPUT

“ Nieuwe veiligheidsarchitectuur voor Brussel” Oprichting van Brussel – Preventie & Veiligheid Doelstellingen van de hervorming: overleg – coherentie – coördinatie Gewestelijke Veiligheidsraad EN Globaal Veiligheids- en Preventieplan met het oog op een geïntegreerd stedelijk veiligheidsbeleid Rudi VERVOORT

“Vlaams perspectief bij KIV en NVP” Belang van de rol van de deelstaten in de veiligheidsketen: bij milieumisdrijven, verkeersveiligheid, sociale fraude, geweldmisdrijven tegen persoon, enzo. Aandacht voor radicalisering: Vlaanderen voert een actief beleid inzake de preventie van radicalisering en wil hier verder op inzetten. Bestuurlijke handhaving en informatie-uitwisseling: een essentieel onderdeel van de integrale aanpak van georganiseerde misdaad. Vlaanderen wil dit mee onderzoeken. Geert BOURGEOIS

Concertation fructueuse entre fédéral et entités fédérées Apports de la Wallonie : prévention du radicalisme, sécurité routière, fraude sociale et fiscale, environnement et bien-être animal Point d’attention : la traduction sur le terrain Paul MAGNETTE

Einbeziehung der Gliedstaaten Integratie van de deelstaten Strategie zur Vorbeugung von gewaltsamem Radikalismus in der Deutschsprachigen Gemeinschaft Strategie voor de preventie van gewelddadig radicalisme in de Duitstalige Gemeenschap Grenzüberschreitende Zusammenarbeit Grensoverschrijdende samenwerking Oliver PAASCH

1) Une saine concertation et une collaboration constructive La Fédération Wallonie-Bruxelles salue la dynamique qui a animé les différents travaux qui ont abouti au PNS et à la NCSI. Nos demandes ont été entendues et intégrées. La CIM sécurité est l’exemple de concertation qui nous souhaiterions voir au sein de tous les espaces de dialogue entre Entités fédérées et Fédéral 2) Les personnes au cœur de la réflexion La FWB a, de manière générale et transversale, souhaité intégrer la prévention et les victimes dans tous les domaines abordés par les textes de la NCSI et du PNS 3) Points d’attention pour la FWB : Radicalisation, extrémisme violent et terrorisme Traite et trafic des êtres humains Criminalité violente, atteinte à l’intégrité de la personne et discrimination Les violences : intrafamiliales ; sexuelles (sur des mineurs et majeurs) Rudy DEMOTTE

Les Maisons de Justice Une attention particulière aux victimes – Améliorer le passage entre la 1 ere ligne (l’assistance policière) et la seconde ligne (les MJ) – Accord de coopération – Les violences intrafamiliales – Les Violences sexuelles sur des majeurs – Les Violences sexuelles sur des mineurs Lutte contre le racisme et la discrimination Radicalisation, extrémisme violent et terrorisme  Nouveau dispositif de prévention et de lutte contre le radicalisme afin d’améliorer la prise en charge des personnes confrontées à des phénomènes de radicalisation violente ainsi que de leurs proches par la création d’un centre. Rachid MADRANE

Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité et de l’Intérieur