3. Energietransport in de in de atmosfeer atmosfeer
3.1 Warmtebalans in evenwicht evenwicht
grootste instraling kleinste instraling oorzaak ? Hoe verloopt de instraling?
met toenemende breedte: een schuinere lichtinval - de afgelegde weg van zonlicht doorheen de atmosfeer wordt groter - evenveel zonlicht wordt verspreid over een groter oppervlak - daardoor meer reflectie op het aardoppervlak, meer verlies
het zaklampeffect
grootste uitstraling kleinste uitstraling Hoe verloopt de uitstraling?
De wereldisothermenkaart WARM KOUD
instraling > uitstraling = stralingsoverschot instraling < uitstraling = stralingstekort instraling < uitstraling = stralingstekort ENERGIE resultaat: een warmtebalans in evenwicht !
3.2 Snelwegen in de troposfeer
Tunesië Libië Egypte SiciliëGriekenlandKreta Saharastof Saharastof boven de Middellandse Zee
maximumminimum lucht daalt lucht stijgt H L wind koudwarm
1013 hPa depressieanticycloon LH drie krachten voor de wind
depressieanticycloon LH noordelijk halfrond L H wind
Saharastof boven de Middellandse Zee verplaatsing stofwolk windrichting windstil veel wind
Druk- en windsystemen Druk- en windsystemen voor de ganse planeet voor de ganse planeet Model voor een niet-roterende aardeModel voor een niet-roterende aarde Model voor een roterende aardeModel voor een roterende aarde
luchtbeweging in de troposfeer Hadleycel NO-passaat ZO-passaat I.T.C.-zone
luchtbeweging in de Hadleycel tussen evenaar en 30°N NO-passaat warme lucht stijgt L afgekoelde lucht daalt H
warme lucht stijgt koude lucht daalt afkoelende lucht daalt botsende lucht stijgt luchtbeweging in de troposfeer
straalstroom
Ligging ITCZ januari
Ligging ITCZ juli
Ligging ITCZ evenaar
Luchtsoorten in België Luchtsoorten in België
de dominante luchtsoort voor België
luchtsoorten die België kunnen bereiken cTL Noord-Afrika warme, droge lucht cPL Oostelijk Europa koude, droge lucht
luchtsoorten die België kunnen bereiken mAL Noordpool zeer koude, vochtige lucht mTL Azoren/Atl. Oceaan warme, vochtige lucht Noordelijke Atl. Oc. koude, vochtige lucht mPL