‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Contact paragraaf 1 Gevoelig
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
T a a l Meta-Model Van Virginia Satir naar John Grinder
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Thema 6: Zintuigen.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Werken met onbewuste delen
Effectieve communicatie voor de BHV-er
3.6 Gezichtsvelden en dieptezicht
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
Hoe zit ons lichaam in elkaar?
Kijk, dit is C.V.I..
Natuurkundige aspecten van het oog
Oorzaak: Signalen worden ‘bewerkt’ door het oog.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Basisstof 6: De werking van de ogen
Kijk, dit is nachtblindheid
Kijk, dit is TRD.
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Quiz Start.
9 december 2013 Ineke Willems Thijs Kieft
Het oog.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
Groepsdynamica & Interactief communiceren
ZINTUIGELIJKE WAARNEMING
Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid
Thema 7: Zintuiglijke waarneming
Thema 6 Regeling en waarneming Zintuigen
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
waarneming en regeling !
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Paragraaf Zoek de definitie van de onderstaande begrippen: 1. Pupil: 2. Netvlies (retina): 3. Oogbol: 4. Gele vlek (macula): 5. Oogspieren: 6.
Oogonderdelen § Hoornvlies (cornea) 2. Oogwit ( harde oogrok) 3. Iris (regenboogvlies) 4. Ooglens 5. Glasvocht (glasachtig lichaam) 6. Netvlies.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e week.
Het oog.
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
Waarneming Wat is een zintuig? Welke zintuigen zijn er?
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Volksuniversiteit Zwolle
3.2 Zien 1ste klas.
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Transcript van de presentatie:

‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016

Programma voorjaar 2016 NLP cursusprogramma ‘Je Ongekende Vermogens’ 10 lessen van 3 uur op dinsdagavonden week 1: Doelen, Wat is NLP? Introductie, Vooronderstellingen week 2: Zintuiglijke scherpzinnigheid week 3: NLP-communicatiemodel, Neurologische Niveaus week 4: Rapport week 5: Representatiesystemen week 6: Ankeren week 7: Taal 1 chunken week 8: Taal 2 Metamodel, (Metaforen) week 9: Taal 3 Miltonmodel, (Geweldloze Communicatie) week 10: Herkaderen, Doelen, Presentatie, Evaluatie, Certificering, Afsluiting Bij verhindering of te laat komen graag even afzeggen omdoen mogelijk bij Sytse: tel , mob.

Voorstellen, luisteren, presenteren Voorstellen 2 x 5 min, Je stelt de ander voor (0,5min) K+ Boekentafel Intervisiegroepjes lokaal uit.

Structuur van de NLP cursussen NLP Practitioner 130 uur NLP Masterpractitioner 130 uur NLP Trainersopleiding 130 uur Assisteren bij NLP Practitioner 130 uur NLP Trainersexamen 26 uur Volksuniversiteit cursussen van 10 avonden van 3 uur NLP Basiscursus 30 uur 3 Vervolgcursussen 3 x 30 = 90 uur NLP Practitionerexamen 10 uur Samen NLP Practitioner 130 uur

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren 5 Focussen Wijzer worden Doen Respecteren Ankeren Betekenis geven Interne voorstelling veranderen Kiezen voor de hoogste neurologische niveaus Versterkende overtuigingen opbouwen Hulpbronnen aanboren Uitgaan van voor- onderstellingen Herkaderen Loslaten Accepteren De structuur leren veranderen Rapport maken 3 waarnemingsposities Wat zijn de NLP gereedschappen?

Anthony Robins

De drie levensvragen 1.Waar focus je op? 2.Welke betekenis geef je er aan? 3.Wat doe je?

Mindfulness oefening van de Boedhistische monnik Thich Nhat Hahn. Ik adem in en ik weet dat ik inadem, Ik adem uit en ik weet dat ik uitadem. Terwijl mijn inademing dieper wordt, wordt mijn uitademing langzamer. Ik adem in en kalmeer mijn lichaam, Ik adem uit en voel me ontspannen. Ik adem in en ik glimlach, Ik adem uit en ik laat los. Thuis in het huidige moment, Weet ik dat dit een heerlijk moment is. Je kunt dit inkorten tot de volgende woorden, één woord of zinsdeel per ademhaling: Ik adem in, Ik adem uit. Ik adem diep, Ik adem langzaam uit. In adem kalm in,Ik adem uit en ontspan. Ik adem in en glimlach, Ik adem uit en laat los. Ik adem in dit moment, Ik adem uit in dit heerlijke moment.

O = oordelen M = meningen A = adviezen “Laat Oma thuis!”

G = het Goede in iedereen’ I = Inspiratie D = Dom en Dankbaar S = Samen Neem je ‘GIDS’ mee!

Wat is NLP? Neurologisch: Alles wat we meemaken wordt via onze zintuigen en onze zenuwen (neuronen) naar het centrale zenuwstelsel getransporteerd en opgeslagen in ons geheugen. Linguïstisch: Communiceren doen we door middel van gesproken taal (lingua = tong of taal). Het lichaam heeft ook zijn taal dit zijn houdingen, gebaren, toonhoogtes, gezichtsuitdrukking en ander non- verbaal gedrag. Programmeren: Terwijl we communiceren kunnen we anderen, of anderen ons, iets bijleren, afleren of veranderen. We hebben invloed op ons eigen gedrag en dus ook op dat van anderen. 100 miljard zenuwcellen

3. Wie is wie in NLP? Dr Richard Bandler Prof. Dr John Grinder

3. Wie zijn de voorlopers? Fritz Perls, de ‘vader’ van de Gestalt therapie Virginia Satir, beroemde familietherapeute Milton Erickson, succesvol psychiater, hypnotherapeut Gregory Bateson, bioloog psychiater, anthropoloog en cyberniticus Alfred Korzibsky, Professor in linguistiek en semantiek Ivan Petrovich Pavlov, grondlegger van het idee van de reflex

14 Gedrag Interne Voorstelling Stemming Fysiologie Hoe Communiceer je?

Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid Hoe zou je willen leren om nog nauwkeuriger te kijken, horen, voelen wat er in iemand omgaat?

Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid Oefening: Wat laten onze zintuigen weg? Kijk het lokaal rond en let op alles wat rood is. Doe je ogen nu dicht. Maak een innerlijk beeld van het lokaal en ga na wat je in dit beeld voor een blauwe dingen kunt ontdekken.

Wat laten we weg?

Hoe neemt het oog waar?

Licht/kleur Lens buigt stralen naar elkaar en vormt een omgekeerd beeld Beeld Chemische stofjes Elektrisch impulsen Hersenen Intern beeld

Weglaten, door onze zintuigen Blinde vlek van onze ogen De blinde vlek is een deel van het netvlies achter in het oog waar de oogzenuw het oog verlaat. Hier zitten geen zintuigcellen. Met andere woorden; op deze plaats is ieder mens blind. Dit verklaart de naam ook. + o Blinde vlek Oefening om je blinde vlek te ontdekken: Sluit je linker oog Focus nu op het + Beweeg naar het scherm toe en er weer vanaf, wees je er van bewust wat er met het o gebeurd.

Weglaten en vervormen De blinde vlek wordt normaal niet waargenomen. De hersenen vullen het ontbrekende deel van het beeld aan met de kleuren van de omringende staafjes en kegeltjes zodat de structuren die een mens ziet niet onderbroken lijken.

22 Weglaten, vervormen, generaliseren FINISHED FILES ARE THE RESULTS OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH EXPERIENCE OF YEARS OF TRUTHFULL WORK AND OF INTENSIVE REFLECTION IF THEY ARE FILLED WITH FAITHFUL FACTS ABOUT EFFECTIVE SAFETY PERSONS OR FALSE OFFENDERS OF FOUR BEAUTIFUL PEOPLE. Hoeveel keer staat de letter F in de volgende tekst?

23 De Hoofdenboom

24 Hoe Zintuiglijk Scherpzinnig ben je? Nog beter observeren!

25 Wat heb je gezien? Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Merk op hoeveel verschillende waarnemingen er gedaan worden! Hoeveel?

26 Heb je ook gezien dat het allemaal staatslieden uit India waren? Heel Zintuiglijk Scherpzinnig! Het antwoord is 10 hoofden Wil je nog even checken?

27 Mahatma Gandhi Nehru Indira Gandhi Rajiv Gandhi

Wat hebben we nodig om een compleet beeld te krijgen? Aandacht Letten op detail Letten op overzicht Kennis van wat te verwachten valt Interesse ………

Soms werkt het anders …….. Wat hebben we echt nodig?

Wat zie je als je deze foto rechtopzet (180 o draait)? Welke emoties meen je te zien bij deze persoon? Misleiding?

Zo was de oorspronkelijke foto

Wat valt je op? Wat is het verschil?

Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het onderste deel bedekt?

Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het bovenste deel bedekt?

Detail of……..

Detail of overzicht?

Wat valt je het eerste op? Wat daarna?

Waar gaat je aandacht naar toe?

Ontdek Mr. Bean Wat is de functie van een zoekbeeld?

Kleine details die belangrijk worden als je er op let.

Soms werkt het anders …….. Wat hebben we echt nodig?

Welke kenmerken veranderen? 1.Kleur van de huid: Licht …………………………………………………….. Donker 2. Spanning van de huid: Glimmend …………………………………………Niet glimmend Symmetrisch ……………………………………..Asymmetrisch 3. Ademhaling Snel ………………………………………….………Langzaam Hoog …………………………………………….……Laag 4. Grootte van de onderlip, stand van de mondhoek Lijnen ……………………………………………..Geen lijnen Mondhoek omhoog …………………Mondhoek omlaag 5. Ogen Focus scherp …………………………………………Niet scherp Pupil verwijd …………………………………….…Niet verwijd

Kleine details die belangrijk worden als je er op let.

Communicatie in stripvorm “Ik heb een hond gekocht” “Oh ja? Een grote hond?” “Nee niet zo groot” “Nee met kort haar”“Met lang haar?” “Welke kleur?” “Gevlekt zwart en wit” “Wat een leuke hond!” “Ja inderdaad het is een hele leuke hond!”