Meesterschap in begeleiding: Contact Centraal Karin Hofman Annemiek Jonker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Hogescholen in Dialoog
Inactiviteit onwil of onvermogen?
De theorie van de dramadriehoek
Perinatale sterfte Irene Vos. Alhoewel de meeste baby's gezond en wel ter wereld komen,
Opvoeden van drukke kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Visitatietraining Top GGz
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Wat maakt het leven zo waardevol
Huisbezoek. Gebod &Verwachting van de Heer Menselijke mogelijkheden, techniek of vervoer en gewoontes.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Gedragsveranderingen bij dementie
Deze prenten van de communicatieset IK+JIJ=WIJ van het VVKBaO zijn polyvalent inzetbaar: -Als aanzet tot een gesprek -Als de student/leerkracht zijn/haar.
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Mentoren Managen Workshop jaarcongres VvSL 6 november 2014 Annemiek Jonker.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Communicatie en dementie
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Saskia Purmer & Ying-Ha Tang Psychosomatische fysiotherapeuten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Doelen van deze presentatie:
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Erop of eronder!  Jakob heeft Gods stem verstaan (31: 3)  Hij laat zich ook leiden door angst  Angst van buitenaf (Laban)  Angst van binnenuit: hij.
OUDERS CENTRAAL ( ER)KEN MIJ EN MIJN KIND Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Drs. Joke van.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Begeleiden van een zorgvrager
Beleving tijdens het sterven
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Leidinggeven voor eerste verkoper
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Gedragsproblemen en stoornissen
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Op welke laag werk je?.
Stress sensitief dienstverlenen bij armoede en schulden
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Transcript van de presentatie:

Meesterschap in begeleiding: Contact Centraal Karin Hofman Annemiek Jonker

Contact maken

Gewaar zijn Feiten Interpretaties

Voorbereiding op een gesprek Hoe bereid jij je voor op een gesprek? Hoe bereid je je er mentaal op voor? Welke rituelen heb je bewust/onbewust om ruimte te maken voor een volgende student?

Gewaarwording in gesprek brengen Het lijkt alsof…. Ik heb het gevoel…. Is het mogelijk…… Heb je ervaring met….. Speelt….. een rol? ………. Klopt dat?

Ontmoeting Ontspannen contact, zelfbewust en met respect. (samen) behoeften onderzoeken en opties bespreken Bevriezen Zwijgen, niets doen, dichtklappen, toegeven aan de wensen van een ander Vechten Uitdagen, stellingen poneren, (nonverbaal) intimideren, pesten, onder druk zetten, fel zijn, aanvallen, verdedigen, onrust stoken Vluchten Weglopen, ontwijken, het contact verbreken, oordeel/dreiging serieus nemen, bang zijn

Hoe reageer jij onder stress? Hoe ben je als je stress hebt? wat betekent dit voor hoe je er mee om gaat? Wat voor soort aandacht/opmerkingen/ begeleiding heb je nodig om de stress weer het hoofd te kunnen bieden?

Bevriezen Kenmerken Bang om fouten te maken Perfectionistisch Zelfveroordeling Rationaliseren Interventies Geruststellen Het is ok om bang te zijn Wat jij doet/kiest is goed Accepteer en benoem onderliggende gevoelens (angst/boosheid) Durf maar op onderzoek uit te gaan

Vechten Kenmerken Grenzen/spanning opzoeken Opportunisme/egocentrism e Macht Rebellie Interventies Uitdagen Verantwoordelijkheid laten nemen Langere termijn consequenties

Vluchten Kenmerken De wereld is gevaarlijk Contact met de werkelijkheid verliezen Passiviteit Contact vermijden Ontkennen van angst Interventies Niet te warm/begripvol Uitdagen om actief te zijn/op onderzoek uit te gaan/kop uit het zand te steken Sterker structureren: wat ga je doen en hoe?

Smaakt naar meer? 2-daagse training We sturen je de presentatie en de folder Durf te experimenteren Karin Hofman Annemiek Jonker