‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016 2e week.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
De Drama Driehoek.
“Een reis naar Licht”.
Thema 6: Zintuigen.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Effectieve communicatie voor de BHV-er
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Wie is de baas?.
Oorzaak: Signalen worden ‘bewerkt’ door het oog.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Basisstof 6: De werking van de ogen
Kijk, dit is achromatopsie
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Het oog.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Uitleg persoonsvorm (pv)
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Dagdeel 3 conflicthantering
waarneming en regeling !
Paragraaf Zoek de definitie van de onderstaande begrippen: 1. Pupil: 2. Netvlies (retina): 3. Oogbol: 4. Gele vlek (macula): 5. Oogspieren: 6.
Oogonderdelen § Hoornvlies (cornea) 2. Oogwit ( harde oogrok) 3. Iris (regenboogvlies) 4. Ooglens 5. Glasvocht (glasachtig lichaam) 6. Netvlies.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016.
Het oog.
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
3.2 Zien 1ste klas.
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Transcript van de presentatie:

‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e week

Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

GebiedKaart 4 Gedrag Interne Voorstelling Stemming Fysiologie Hoe Communiceer je?

Vooronderstellingen van NLP 1.Respect voor andermans model van de wereld en dat van mijzelf!. 2.De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt. 3.Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. 4.De woorden die wij gebruiken zijn NIET de gebeurtenis of de zaak die zij weergeven (De kaart is niet het gebied). 5.De belangrijkste informatie over iemand is zijn gedrag. 6.Het huidige gedrag is de beste keus die er is (gedrag is aanpasbaar). 7.Ga er van uit dat alle gedrag een positieve bedoeling heeft. 8.Iemands gedrag staat niet voor de persoon die hij is (accepteer de persoon, verander het gedrag). 9.De mens heeft alle bekwaamheden die nodig zijn om te slagen (er zijn geen mensen zonder hulpbronnen, alleen mensen die hun hulpbronnen niet gebruiken). 10.Ik ben de baas over mijn geest en daarom over mijn resultaten. 11.De persoon met het meest flexibele gedrag zal het systeem beheersen. 12.Mislukking bestaat niet, alleen feedback. (om er van te leren) 13.Weerstand bij iemand waarmee je communiceert is een teken van gebrek aan "rapport". 14.Alle procedures dienen de keuze te verruimen. 15.Gedrag en verandering dienen geëvalueerd te worden in termen van context en ecologie. 16.Alles is erop gericht om opnieuw één en volledig te worden met jezelf. 17.Het is zoals het is, accepteer dat de situatie is zoals hij is. Als je van een vooronderstelling uit gaat werkt hij voor je.

Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid Hoe zou je willen leren om nog nauwkeuriger te kijken, horen, voelen wat er in iemand omgaat?

Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid Oefening: Wat laten onze zintuigen weg? Kijk het lokaal rond en let op alles wat rood is. Doe je ogen nu dicht. Maak een innerlijk beeld van het lokaal en ga na wat je in dit beeld voor een blauwe dingen kunt ontdekken.

Wat laten we weg?

Hoe neemt het oog waar?

Licht/kleur Lens buigt stralen naar elkaar en vormt een omgekeerd beeld Beeld Chemische stofjes Elektrisch impulsen Hersenen Intern beeld

Weglaten, door onze zintuigen Blinde vlek van onze ogen De blinde vlek is een deel van het netvlies achter in het oog waar de oogzenuw het oog verlaat. Hier zitten geen zintuigcellen. Met andere woorden; op deze plaats is ieder mens blind. Dit verklaart de naam ook. + o Blinde vlek Oefening om je blinde vlek te ontdekken: Sluit je linker oog Focus nu op het + Beweeg naar het scherm toe en er weer vanaf, wees je er van bewust wat er met het o gebeurd.

Weglaten en vervormen De blinde vlek wordt normaal niet waargenomen. De hersenen vullen het ontbrekende deel van het beeld aan met de kleuren van de omringende staafjes en kegeltjes zodat de structuren die een mens ziet niet onderbroken lijken.

13 Weglaten, vervormen, generaliseren FINISHED FILES ARE THE RESULTS OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH EXPERIENCE OF YEARS OF TRUTHFULL WORK AND OF INTENSIVE REFLECTION IF THEY ARE FILLED WITH FAITHFUL FACTS ABOUT EFFECTIVE SAFETY PERSONS OR FALSE OFFENDERS OF FOUR BEAUTIFUL PEOPLE. Hoeveel keer staat de letter F in de volgende tekst?

14 De Hoofdenboom

15 Hoe Zintuiglijk Scherpzinnig ben je? Nog beter observeren!

16 Wat heb je gezien? Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Merk op hoeveel verschillende waarnemingen er gedaan worden! Hoeveel?

17 Heb je ook gezien dat het allemaal staatslieden uit India waren? Heel Zintuiglijk Scherpzinnig! Het antwoord is 10 hoofden Wil je nog even checken?

18 MahatmaGan dhi Nehru Indira Gandhi Rajiv Gandhi

Wat hebben we nodig om een compleet beeld te krijgen? Aandacht Letten op detail Letten op overzicht Kennis van wat te verwachten valt Interesse ………

Soms werkt het anders …….. Wat hebben we echt nodig?

Wat zie je als je deze foto rechtopzet (180 o draait)? Welke emoties meen je te zien bij deze persoon? Misleiding?

Zo was de oorspronkelijk e foto

Wat valt je op?

Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het onderste deel bedekt?

Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het bovenste deel bedekt?

Detail of……..

Detail of … overzicht?

Wat valt je het eerste op? Wat daarna?

Waar gaat je aandacht naar toe?

Links om of rechts om?

Ontdek Mr. Bean Wat is de functie van een zoekbeeld?

Ontdek Mr. Bean 2 Wat is de functie van een zoekbeeld? Hoeveel sneller ging het nu?

Kleine details die belangrijk worden als je er op let.

Welke kenmerken veranderen? 1.Kleur van de huid: Licht …………………………………………………….. Donker 2. Spanning van de huid: Glimmend …………………………………………Niet glimmend Symmetrisch ……………………………………..Asymmetrisch 3. Ademhaling Snel ………………………………………….………Langzaam Hoog …………………………………………….……Laag 4. Grootte van de onderlip, stand van de mondhoek Lijnen ……………………………………………..Geen lijnen Mondhoek omhoog …………………Mondhoek omlaag 5. Ogen Focus scherp …………………………………………Niet scherp Pupil verwijd …………………………………….…Niet verwijd

Zintuiglijk Waarneembaar (= ZW) of Interpretatie(= IP) Oefening: Zintuiglijk waarneembaar of interpretatie? 15 Zijn huidskleur werd bleker en zijn ademhaling sneller………………………. 14 Haar mondhoek ging omhoog en toe wist ik dat ze blij was………………….. 13 Z'n stem klonk luider omdat hij opgewonden was…………………………….. 12 Toen ze glimlachte wist ik dat ze opgetogen was……………………………... 11Toen hij voorover leunde ging z'n ademhaling sneller…………………………. 1.Haar lippen werden smaller en de spieren in haar gezicht spanden zich…. 2 Er lag een warme uitdrukking op z'n gezicht……………………………………. 10 Toen ze sprak kon ik de vreugde in haar stem horen………………………….. 3 Het was duidelijk dat hij opgelucht was………………………………………….. 4 Ik wist dat z'n hart 180 slagen per minuut ging…………………………………. 5 Voor de verantwoordelijkheden van haar baan stond ze onder zware druk…. 6 Z'n spreektempo ging sneller en de toon van z'n stem werd hoger………….. 7 Toen jij hem aanraakte kon ik de nieuwsgierigheid op z’n gezicht zien……… 8 Plotseling ging haar ademhaling langzamer en haar borst bewoog amper….. 9 Haar gelaatskleur werd donkerder toen ze rechts naar beneden keek………. ZW I I I I I I I I I

beginmiddeneind Volume (hard/zacht) Luistert met de ogen dicht naar het verhaal. Let niet op de inhoud maar op de volgende kleine veranderingen in tonaliteit: Geef met - -, -, +, + en ++ welke veranderingen je hoort in het begin het midden en het einde van het verhaal. Oefening Tonaliteit waarnemen. Ritme (regelmatig/onregelmatig) Stembuigingen en klemtoon op bepaalde woorden of lettergrepen, (die als vragend of stellend geïnterpreteerd kunnen worden) Tempo (snel/langzaam) Pauzes tussen woorden en/of zinnen. Toonhoogte. Timbre (de aard van de toon, bijvoorbeeld met veel of weinig boventonen)