Gezeik Ja je mag het eigenlijk niet hardop zeggen Maar soms heb ik het zo gehad met het onderwijs. Die docenten die alleen maar klagen dat het zo zwaar is. Al die moeilijke vergaderingen en die lastige vernieuwingen. En dan vervolgens na de pabo nooit meer een vakblad ingekeken hebben. Behalve de praxis dan. Laat staan een boek over leren. Zijn die er dan? Gewoon een boek, een goed boek, waar je het dan eens over hebt samen. Nee wel aan leesbevordering in de klas doen, maar je eigen leesbevordering, niet dus. En ook geen enkele notie hebben van wat er in de wereld gebeurt. Wat er gaande is. Waar kinderen zich nu mee bezig houden. Hoe hun wereld eruit ziet. Wat ze allemaal wel niet kunnen. Nee gewoon lekker weer je herfstproject draaien. Hoogbegaafdheid. Ja doen we aan…we hebben een cursus Spaans (ligt in de kast). En in vergaderingen zuchten en steunen. Nee want het werken met de kinderen, daar doe je het allemaal voor….
In een tegenoverliggende hoek gaan staan Wat ik niet zo goed snap. Wat doet een ondernemer zoals jij nu op deze plek? Even tussen ons gezegd. Wat doe je hier nu elke dag? Verveel je je niet kapot? Met jouw hersens heb je hier toch geen vijf dagen per week werk aan? Val je de mensen niet lastig? Worden ze misschien onrustig omdat jij je verveelt? Moet je er niet eens iets bij gaan doen?
STILTE in communicatie Je stelt iets voor of een vraag en het antwoord is STILTE De -ik zeg niks want het wordt toch niet gedaan- stilte De -ik denk wel iets maar ik ben vast de enige- stilte De -als ik niks zeg gaat het misschien voorbij- stilte De -ik moet er nog even over nadenken- stilte De -dat gaan we dus echt niet doen- stilte De help ik snap er helemaal niks van maar ik zal wel de enige zijn stilte De als hij het wil doe ik het zeker niet stilte De die hebben we al eens gedaan en werkt toch niet stilte De ik zit hier wel maar ik ben er eigenlijk niet stilte
Tussen hard en zacht Ja natuurlijk is plezier in wat je doet het allerbelangrijkst. En heb je ook nog een leven naast je werk. En ja je gezin gaat vanzelfsprekend voor alles. Dan moeten we eens kijken naar hoe je je werk inricht. En of het niet anders kan. Want het moet wel anders. Beter. Nu krijgen leerlingen niet wat ze nodig hebben. En daarmee kom je aan de kern van de zaak. Daar doe je het toch voor? Voor die kinderen? Dat is je werk.
Beroep In Ontwikkeling Ja de wet BIO. Moet van de overheid. En dan iets met bekwaamheidsdossiers ontwikkelen. Wat vind je zelf eigenlijk van de wet. Welke visie heb jij als directeur op de ontwikkeling van het beroep van leerkracht. Hoe was het eigenlijk in je eigen loopbaan. Wat heeft jou in ontwikkeling gebracht. Wie waren daarbij leermeester? Wat waren keerpunten? Komen er in dat verhaal trouwens dossiers voor?
Even een ander licht op de zaak Dus je hebt allemaal zorgleerlingen in je klas? Nou mooi. Heb je iets te doen dus. Ben je gelukkig heel erg nodig. Is het trouwens een leuke klas? Zijn het leuke kinderen? Geniet je van ze. Ja? Vertel eens..
Professional Dus je bent een goede leerkracht? Professioneel? Vakbekwaam? Volgens mij zitten je lessen wel goed in elkaar? Het lijkt erop dat je goed nadenkt. Heel goed zelfs. Hoog niveau. En je duo-partner, kan die je nog een beetje bijbenen? Oh die doet meer leuke dingen. Nou gelukkig maar hè. Dat ze ook nog af en toe bij de hertjes gaan kijken. Brengt weer wat balans. Maakt jullie tot een mooi team samen. Toch?
Leren Ik heb nog eens nagedacht. Over die opmerking dat het allemaal wel heel confronterend is. Ja denk ik dan, we zeiden toch dat de beste weg niet altijd de makkelijkste is. En ik ben nu eenmaal niet van de zachte heelmeesters. Volgens mij wel goed voor de verandering. Maar ook……denk ik dat ik soms teveel door draaf en dan veel te veel in mijn eigen oordeel ga zitten, mijn visie als leidend pak, dat confronteren en opschudden werkt. Ja niet dus. Ik moet weer even beter kijken wat werkt aan de overkant. Dank daarvoor, dat je me daarmee confronteert. Me even wakker schudt…
Waar gebeurd Ik maak me zorgen over de kwaliteit van mijn leerkrachten. Oh, vertel eens.. Komt er een jongetje naar me toe, die zegt, meneer Jan, een miljoen dat is toch met 6 nullen. Zeg ik ja. Zegt ie….de juffrouw zegt met 5. Denk ik, even navragen. Annelies een miljoen…hoe was het ook al weer …ach 5, 6 nullen pfffff heb ik niet altijd direct paraat.
Beleidsontwikkeling Even kijken Wat moesten wij ook al weer doen dit jaar als directieteam Oh ja hier staat het Ontwikkelen en evalueren van beleid Nou helaas niet aan toegekomen Volgende agendapunt De werkgroep groepsprocessen….
Zeggen waar het op staat Nou het was een goeie studiedag. We hebben veel geleerd. Er is ook veel blootgelegd. Ja dat openbreken en direct zeggen waar het op staat is wel een thema. Daar gaan we zeker iets mee doen. Maar we hebben besloten dat eerst even zonder externen uit te gaan proberen. En dan over een half jaar gaan we het evalueren. Tijdens een vergadering. Of via een enquête. Jullie horen van ons.
Moeilijk bespreekbaar? Hoezo er zijn hier in de organisatie moeilijk bespreekbare thema’s? Hoe kom je daar nu bij. Dat wat jij bedoelt is helemaal niet moeilijk bespreekbaar. Ik wil het er gewoon liever niet over hebben. Dat is prive, geen werk. Wie heeft dat trouwens gezegd. Ja we zitten hier nu allemaal om de tafel. Niemand dus. Zie je niks van waar. Onzinnig dat hele onderzoek. En nu wil ik graag naar huis, het is nog een heel eind fietsen.
Open leerklimaat Ja een van onze speerpunten is dus het werken aan een open leerklimaat. Dat vinden wij belangrijk, dat de klassendeuren opengaan. Mensen bij elkaar in en uit kunnen lopen. Daar leren ze van Nee……niet bij mij als directeur hahaha. Dan lopen ze de deur plat, kom ik niet meer aan werken toe
Sociaal Wij zijn een heel sociaal team Doen ook vaak leuke dingen, gezellig Vinden we belangrijk, sfeer en openheid Nee hier aan tafel is geen plaats We zitten al een beetje krap Misschien kun je beter daar gaan zitten