De economische waarde van verkeersmodellen technieken uit weersmodellen Gerard Cats Acknowledging material from DMI, ECMWF, KNMI, UKMO, mainly from internet Platos colloquia
Outline Economische waarde van het model 1.Parallel verkeers- en weersmodellen 2.Onzekerheden in weersverwachtingen 3.Kansverwachtingen omzetten in ja/nee beslissingen 4.
Weer en verkeer???? Uit Platos colloquium 2012
Lorenz, bifurcation
Onzekerheden Weer
Onzekerheden Verkeer Uit Platos colloquium 2011
Ja/nee? Weer Maeslant storm surge barrier (Maeslantkering)
Ja/nee? Verkeer Amelisweerd Atlanta
Ja/nee? Verkeer Thanks: Ben Wichers Schreur, KNMI
Tabellen Event:did not occuroccurred was not forecastαβ was forecastγδ False alarm/Hit rates Damages if eventdoes not occuroccurs no measure0L precautionary measureCC
Ja of nee? Cost vs lossPrecaution? C ≥ LNo, never C≤ 0Yes, always 0 < C/L < 1Potential for model value
Ja/nee?
relative operating characteristic Hit rate False alarm rate
ROC H F ROC score = area below
ROC Weer
Economic value a priori knowledge (climate, persistence, …) P > 1 mm/d P > 20 mm/d T (an) 850 < -1 K Source: T.N. Palmer, QJ 128
Economic value
Zoals altijd in economische modellen: homo economicus Niet politicus
Scenario’s: MKBA MKBA (K=C, B=L) Wilco van Roekel, batchelorscriptie TUD, februari 2014 Decisio 4 maart 2014 “Selecteren”, “uitgesteld scenario” Scenario Kosten (M€) Baten (M€) C/LKosten (M€)Baten (M€)C/L Nulgroei ,9 Laag (RC) , ,2 Excl. ind.eff ,5 Hoog (EC) , ,7 Excl. ind.eff ,95 Indirecte effecten: vooral door toename autogebruik en daardoor hogere opbrengst van accijnzen Niet politicus
Scenario’s
Dank voor uw aandacht