“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Edurama.be Website ter ontsluiting van onderzoek voor lerarenopleiders en voor studenten in de lerarenopleiding Projectgroep KATHO, departement Lerarenopleiding.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Leraar, school en opleiding
Master in de industriële wetenschappen Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Brian P. Godor, MA Leaning and Innovation Center Avans University of Applied Sciences What Motivates Our Students?
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Ik als docent Als leerling op school Als docent die mij inspireerde Als de docent die ik wou zijn Als de docent die ik niet wil zijn Wat mij het leukste.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1995 Mercy/Vineyard Publishing 1/6 LORD I LOVE YOU (Scott Underwood) 1. Holy are You Lord Heilig.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
English 2E 10 November Programme for today Check homework Last class Some /any Have to Can I? Funny blonde woman at the library.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Evenementen en middelengebruik Evenemeneten en middelengebruik2 Ton Snip  Middelenexpert politie Noord-Holland.
 Informatie over mezelf  Enkele interessante levensvragen volgens mij.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Broederschool Roeselare
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Global Entrepreneurship Week
Salt & Light Zout & Licht
This, that, these, those Aanwijzende voornaamwoorden
IMAGINE John Lennon.
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Onze Nieuwe Toekomst Our New Future
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
Chapter 1 Body and mind Grammar Stepping Stones 3gt
IMAGINE John Lennon.
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
IMAGINE John Lennon.
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
IMAGINE John Lennon.
Testphases still relevant?
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen leiden al lang andere mensen op dan toekomstige leerkrachten (archeologen, kunsthistorici enz.). Openheid naar andere types afgestudeerden is geen teken van vervreemding van, maar net van aansluiting mét maatschappelijke evoluties. De uitbreiding van en debatten over de academische lerarenopleiding aan Vlaamse faculteiten tonen dat het vormen van leerkrachten een reële bekommernis blijft.

“Wetenschappers kunnen hun geweten sussen als ze na onvermoeibaar lobbyen en pluggen 2 minuten en 17 seconden met hun onderzoek in ‘De Wereld Draait Door’ mogen schitteren [...] En dat, terwijl het maatschappelijk effect van intensief onderwijs in lezen, schrijven, kritisch nadenken en spreken vele malen groter is dan een vluchtig optreden bij Pauw en Witteman.” Onderwijs gebaseerd op ‘wereldvreemd’ onderzoek ‘waar niemand op zit te wachten’ maakt deel uit van de intellectuele uitdaging van opleidingen in de geesteswetenschappen, die niet tot ‘vaardigheden’ mogen worden gereduceerd. Onderzoeksgebaseerd onderwijs is een essentiële, maar vaak miskende factor in de ‘impact’ van dat onderzoek.

“Aanbeveling: richt de universitaire studie geesteswetenschappen en sociale wetenschappen opnieuw in, focus minder op onderzoek en meer op onderwijs.” Is er geen verband tussen maatschappelijk aanzien, intellectuele eisen, en onderzoeksgebaseerd onderwijs? Onderzoek (in welke vorm en met welke financiering dan ook) moet centraal blijven bij de geesteswetenschappen. weak-students-end-up-as-teachers-Education-programs-lack-intellect “Nobody in this debate made any mention of the great elephant in the room: Ed school courses are too easy. No matter what we call these classes – or what teaching skills they transmit – they don’t challenge students’ intellects as much as other courses do.” A focus on teaching skills “isn’t enough. We also need to develop our future teachers’ own minds, by holding them to the same intellectual standards as other college students … they should also take more classes outside of the ed-school.”