Themaavond NGI/NGN Praktijkcase: Professionalisering Functioneel Beheer bij de RET.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Van, voor én door het onderwijs.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Motivatie van de professional Willy Limpens
Visie Mensontwikkeling WSD
Inkoop van zakelijke dienstverlening
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Agentschap voor Natuur en Bos
Informatiemanagement: ratio & gevoel
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Introductie OHSAS
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
C. Molmans SOD-Opleidingen
Vormgeven van de HRM-functie
Public tender awards 2008 Kandidaat De Post Luc Cloet, Didier Dekeyzer en Kathleen de Hornois.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Business Service Management: de zwakste schakel in de keten?!
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Governance van de Informatievoorziening bij Saxion
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
NGI Themasessie 8 juni 2007 Inrichtingsfactoren voor Business Informatiemanagement Lex Scholten – informatie-procesverbeteraar ASLBiSL Foundation Motivaty.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
1 Afstuderen interne communicatie bij de unit Gegevens 2 februari 2017 Hanneke van der Linde.
MVI ambities opstellen doe je samen
Visitatie Functioneel Beheer
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
VUmc Basispresentatie 21maart 2014
Voeg hier het organisatie onderdeel in
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Het E-depot van Rotterdam
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Ontwikkeling, wij als EBS
Informatiegestuurd voor de gemeente Den Haag
Transcript van de presentatie:

Themaavond NGI/NGN Praktijkcase: Professionalisering Functioneel Beheer bij de RET

Agenda Even voorstellen Positionering binnen RET organisatie Uitgangssituatie beheerteam + gewenst resultaat Aanpak ‘Uitdagingen en oplossingen’ Wat hebben we bereikt? Lessons learned

Even voorstellen Richard de Koning: Chef Functioneel Beheer en opdrachtgever voor het professionaliseringstraject. Bert Franken: Externe consultant (BBusi) en projectleider voor het professionaliseringstraject.

Positionering afdeling binnen de RET Algemeen directeur Exploitatie Financiën Techniek BBE Bus Veiligheid Rail CVL MVS (BedrijfsBureau Exploitatie) (Centrale VerkeersLeiding) (Marketing Verkoop & Services) Concern Control P&O Concern Admin. Inkoop & Contract Mgt ICT Vloot- services Vloot mgt. Infra- services Infra mgt. Ingenieurs bureau FBE = ‘Klanten’ van FBE= Overige belangrijke interne relaties OVCP Fast Ferry Business Control (OV-Chip) Communicatie Programma bureau Regie & Ontw. Stafbureau Logistiek Hoekse Lijn

Uitgangssituatie Beheerteam + gewenst resultaat Ongestructureerd Gestructureerd Individuele invulling FB Uniformiteit Reactief Proactief Puur operationeel Operationeel / Tactisch Te beheren producten nog ‘over de muur gegooid’ Beheerst, tijdige betrokkenheid, serieuze partner

Aanpak Met team –Gezamenlijk referentiekader bepalen (o.a. BiSL) –Bepalen waar we staan en heen willen (o.a. BiSL zelfevaluatie) Projectmatig –Subteams per relevante aandachtsgebied (o.a. organisatie, documentatie, processen, communicatie) Samen met afdeling ICT bepalen IST en SOLL m.b.t. rollen IV beheer (o.a. BiSL) –Alle relevante rollen (ook b.v. ‘eigenaar’, Service Management), als basis voor verdere invulling / ontwikkelingen Processen: analyse en vastleggen –Bewustwording –Concretisering rollen / maatwerk

Aanpak Relaties –Formele (werk)afspraken –Formele communicatie (overleg en rapportage) Hulpmiddelen –Standaard documentatie (handboeken, templates, programma van eisen) –Topdesk –Kwaliteitssyteem

Uitdagingen en oplossingen Beheersmentaliteit: puur klantgericht, jezelf vergeten –Bewustwordingssessies: FB is een vak! –Bewust nadenken over wat je nodig hebt om dat vak uit te oefenen. –Theoretisch kader gaan toepassen: het gaan doen! Positionering FB –Versnipperd Toenemende centralisatie (niet perse fysiek) van FB activiteiten. –FB niet gezien als volwaardige partner ‘Missionariswerk’ Standaardisatie werkwijze Hulpmiddelen zoals FB-acceptatiecriteria, formele (werk)afspraken (SLA, DAP) Vakmanschap –Grote diversiteit in invulling, vaak meer ’doorgegroeide key user’. Opleidingen –BiSL Foundation + certificering –Gestructureerd testen –Business analyse Standaard profielen en competentiebeschrijvingen (samen met P&O) Beoordelingssystematiek gebaseerd op profielen en competenties HBO niveau voor nieuwe medewerkers

Uitdagingen en oplossingen FB activiteiten binnen ICT –Historisch ontstaan –ICT heeft breder perspectief dan alleen Exploitatie: wil RET breed standaard invulling –Nog hard mee bezig Argwaan bij klant: wordt het nu beter / krijgen we wat beloofd is? –In control komen door Capaciteitsplanning Tijdenregistratie Inrichten standaardtools als Topdesk KPI’s –Communicatiestructuur –Dienstencatalogus (inzicht in wat we doen), SLA en DAP (afspraken over hoe we het (samen) doen) Positionering Informatiemanagement –IM binnen RET was (veelal) te operationeel / inhoudelijk bezig. Dus eigenlijk FB. –Te weinig wisselwerking met strategisch niveau Onderkennen twee verschillende, elkaar complementerende, vakgebieden: Informatiemanagement en Functioneel Beheer Nu nog hard mee bezig

Wat hebben we bereikt? Een basis waarop zelfstandig verder ‘gebouwd’ kan worden. Klanten zijn tevreden: meer partnership Nu in vroeg stadium bij projecten betrokken Nu meer in control: anticiperen, prioriteren, inzicht FB’ers worden minder geregeerd door de waan van de dag: rustiger Beoordeling vindt plaats o.b.v. objectieve criteria Afdeling wordt actief benaderd bij FB vraagstukken (zelfs door collega vervoerders)

Lessons learned Sponsoring door hoger management erg belangrijk. Zorg als FB voor een eigen, gezamenlijke visie. Actieve betrokkenheid door hele team, inclusief leidinggevende. Traject van veel willen en weinig moeten. Betrokkenen moeten overtuigd zijn van nut en noodzaak. Wees realistisch: wat kun je (nu) wel waarmaken en wat (nog) niet? Belangrijk voor keuze / prioritering activiteiten + te bereiken resultaten. Niet ‘navelstaren’: traject samen met belangrijkste ketenpartners (business en ICT). Traject van ‘lange adem’ en ‘voortschrijdend inzicht’: lange termijn planning niet echt mogelijk, dus faseren. Standaardisatie: duidelijkheid, eenduidigheid, herkenbaarheid. Zowel qua hulpmiddelen als ‘boodschap’. Je bent nooit klaar: ook een organisatie moet beheerd worden! Durf risico’s te nemen!

Vragen?

Tot slot Bedankt voor jullie aanwezigheid en inbreng!