Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Welkom.
Succesvol studeren met
Digitale Studiemaatjes
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Gaan studeren met een functiebeperking
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Ik heb iets van autisme of zo
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
Studeren met een functiebeperking Gaan studeren met een functiebeperking Stephanie Meulemans, studentendecaan bij Student & Career Support.
Vergaderen.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Functiebeperking of Talent? Workshop
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Voorlichtingsavond 5 havo
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Minor Internet Marketing
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Informatiestrategie INFS – College 1 Derk-Jan Winkel.
Deel: Studiekeuze en LOB
Welkom.
Rob Grünefeld, studentendecaan Rob Grünefeld, studentendecaan
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Jiri van der Werff Servicekantoor Arnhem Welkom bij DUO.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan vwo.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
“Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” Workshop bestuurlijke verhoudingen Studiemiddag examencommissies Bunnik, 26 mei 2016.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
Werken aan de kwaliteit van toetsing en examinering studiemiddag VH 25 mei 2016 Succesfactoren en valkuilen bij instellingsoverstijgende samenwerking van.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
OER Sterk OER Sterk OER Sterk
Technische Bedrijfskunde
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Transcript van de presentatie:

Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016

Klik om de stijl te bewerken Inleiding (even voorstellen) Lex Jansen (1955) Senior consultant handicap + studie diverse functies in het HBO Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting Maak ook even kennis met uw buren…

Klik om de stijl te bewerken Inleiding (even voorstellen) Expertisecentrum handicap + studie ondersteunt hogescholen en universiteiten bij het toegankelijk maken van onderwijs voor studenten met een functiebeperking Handicap + studie stimuleert dat jongeren met een functiebeperking succesvol kunnen studeren in een opleiding van hun keuze in het hoger onderwijs. In samenwerking met het hoger onderwijs ontwikkelt en implementeert handicap + studie innovatieve en praktische oplossingen voor inclusiever hoger onderwijs Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting

Klik om de stijl te bewerken Inleiding (even voorstellen) Stationsplein 14, 's-Hertogenbosch Telefoon: Website: Facebook:handicap + studie Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting

Klik om de stijl te bewerken Inleiding (programma) Voorstellen Facts & figures Relevante criteria Referentiemodel ‘Toetsing, niet minder maar anders’ Opdracht aan de hand van casuïstiek Afronding: aanvullend materiaal Sluiting: wie wil het laatste woord? Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting

Klik om de stijl te bewerken Facts & figures Functiebeperking komt voor bij ca. 30 % van het totaal aantal studenten (ruim , met en zonder functiebeperking) WO iets minder dan HBO Van die groep heeft 1/3 last van die beperking bij het studeren (= 10% van de totale groep). Bron: Studeren met een functiebeperking 2012, ResearchNed/ ITS Nijmegen, 2013, iov OCW. Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting

Klik om de stijl te bewerken Facts & figures Dyslexie Psychische problematiek ADHD ASS Concentratieproblemen (div. oorzaken) Vermoeidheid (div. oorzaken) Veel voorkomend binnen de groep studenten die aangeeft dat hun functiebeperking belemmerend werkt. Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting

Klik om de stijl te bewerken Relevante criteria Te hanteren criteria voor de examencommissie (mits advies goed voorbereid door studentendecaan, zo nodig in overleg met opleiding) 1.Met de aanpassing worden dezelfde competenties getoetst als met de oorspronkelijke toets en men komt tot hetzelfde oordeel (kwaliteitsborging). 2.De aanpassing is doeltreffend (geschikt en noodzakelijk). 3.De aanpassing wordt toegekend, tenzij deze een onevenredige belasting voor de instelling vormt. Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting

Klik om de stijl te bewerken Referentiemodel Toetsen, niet minder maar anders Referentiemodel studie.nl/downloads/HS_Toetsen 2013_def.pdf Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting Procedures en protocollen, Borging toetskwaliteit, (beleid, programma, toets, item) Pleidooi voor gebruik toetsmatrijs, Referentie aan UDL, Wettelijk kader, Voorbeelden / alternatieven

Klik om de stijl te bewerken Opdracht (10’, in 2-tallen) 1.Lees de uitgereikte casuïstiek en kom in overleg met uw buurman/-vrouw tot een besluit. 2.Beargumenteer uw besluit op basis van de hiervoor genoemde criteria. NB: Vanzelfsprekend ontbreekt in de casus vaak veel relevante, opleidingsspecifieke informatie. Beperk u in dat geval tot de vraag: zouden we in principe bereid zijn om het verzoek te honoreren? Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting

Klik om de stijl te bewerken Bespreking van de opdracht Benoem uw besluit en verdedig dit met argumenten. Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting

Klik om de stijl te bewerken Afronding: aanvullend materiaal Laat uw visitekaartje ( adres) achter, dan krijgt u het toegestuurd. Artikel: ‘Waarom doven niet kunnen lezen’ Artikel: ‘Ieder zijn eigen toets?’ * Artikel: ‘Eens dyslectisch, altijd dyslectisch’ * Artikel: ‘Toetsen, niet minder maar anders’ * Tool: ‘Tips voor een soepel proces van aanvraag’ Gedicht: ‘Ik wil niet weten wat je later wilt gaan worden’ Document: ‘Ter inspiratie en overweging…’ * Deze artikelen verschenen eerder in het tijdschrift ‘Examens’. Zie Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting

Klik om de stijl te bewerken Sluiting Nog iemand een vraag of slotopmerking? Inleiding Facts & figures Relevante criteria Referentie- model Opdracht Afronding Sluiting