Literaire bouwstenen 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

Marjolijn Hof en Iris Kuijpers Jilly Van Croonenborch
Tijd en opbouw: Verteltijd:
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Opkomen voor jezelf.
Communicatie & Presentatie
Fictieanalyse College 3.
Boekvergelijking lessenserie.
Een knuffel voor jouw als je die hebt verdiend Een klop op de schouder
Olle en de windmolens.
Ik ben Alice Jan Simoen Ellen De Bie.
Fictieanalyse-proza.
Introductie van ‘ruimte’
Muziek: Nana Mouskouri Roses love Sunshine
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Schrijven met een strategie
Tweede wereldoorlog.
De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 5
Blok 6.
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Leerstijlen KOLB SJM.
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
De theorie achter de verhalen
Welkom ik maak me sterk.
Het belang van voorlezen
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Literaire bouwstenen.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
HET MOOISTE GESCHENK Het mooiste geschenk Muziek: Nana Mouskouri- Roses love Sunshine.
Centraal Examen Nederlands
LEEN VAN HULST MELK & SNEEUW. Titel: Melk & Sneeuw Uitgeverij: ’t Verschil Verschijning: 30/11/2011 Vertaling: In het Fins en Engels.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Maandelijks op je school Proviand voor onderweg. Speelt met bijbelverhalen en -figuren Speelt met verhalen vol verbeeldingskracht proviand voor onderweg.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
De vraag is je beste vriend
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Voorbereiding op mondeling examen deel 1
Eindopdracht Robinson
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Onderwerp en hoofdgedachte
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Hoe schrijf je een recensie?
Vwo 6 – literatuur Week
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Filmanalyse.
Filmanalyse.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Graphic novel: Friend or foe?
38 Fictie Motief. 38 Fictie Motief THEMA EN MOTIEF thema: kortst mogelijke samenvatting van een verhaal liefde, dood, pubertijd motief: ‘een patroon’
Literaire Begrippen.
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Transcript van de presentatie:

Literaire bouwstenen 3

Literaire bouwstenen Perspectief en verteller Personages Tijd & ruimte Thema en motieven Openings- en spanningstechnieken Deze ken je al.

Thema en motief We kijken naar de korte animatiefilm Father and Daughter van Michaël Dudok de Wit. Denk na over de volgende vragen: Waar gaat het verhaal over? Welke elementen zie je steeds terugkeren? Waarom kiest de filmmaker juist voor deze elementen?

Thema Je begrijpt vast wel waar dit filmpje over gaat, zonder dat dat expliciet wordt genoemd – er worden immers helemaal geen woorden in de film gebruikt. Het thema (‘onderwerp’) van het filmpje blijft impliciet (= het wordt niet nadrukkelijk genoemd, maar het is wel aanwezig), maar je voelt het wel: Father and Daughter gaat over de dochter die haar vader erg mist, en een leven lang blijft missen.

Thema In verhalen en romans kunnen we ook vaak het thema aanwijzen, maar het wordt ook in literatuur niet expliciet genoemd. Romeo en Julia begint niet met de zin: ‘Dit boek gaat over de onmogelijke liefde die sterker is dan alles.’ Je moet dus zelf ontdekken wat het belangrijkste onderwerp in het verhaal is. Je vraagt je af: waarom zou de schrijver dit verhaal hebben geschreven? Waar gaat het verhaal nu echt over? Dat probeer je in een paar woorden (niet in hele zinnen dus!) te omschrijven.

Thema Thema Het thema (grondmotief) is de kortste aanduiding van het centrale probleem waar het verhaal over gaat. Bv. Wat is een thema van Romeo & Julia? Titelverklaring De titel zegt vaak iets over het thema. Soms is de titel duidelijk (De aanslag), maar soms zul je verder moeten zoeken om de betekenis te duiden (Van de koele meren des doods). Kracht van de liefde; onmogelijke liefde; individu vs. maatschappij; … Let op: het thema ≠ de plot (plot = de plan, structuur van het verhaal, met alle verwikkelingen). De plot is als het ware de kortst mogelijke versie van het volledige verhaal. (=> plot van Romeo en Julia)

Motief Het thema wordt ondersteund door motieven. Een motief is een element of gegeven dat herhaaldelijk terugkeert. Het is dus een kleiner onderwerp of kenmerk dat past bij het thema. Welke motieven herken je in het filmpje? het fietsen, tegen de wind in en de heuvel op, het wisselen van de seizoenen, hoe de personages die ze passeert steeds ouder worden (dus: de tijd die voorbijgaat), het draaien van de wielen Herhaling is essentieel bij motieven in literaire werken!

Motief Motieven Motieven zijn dus steeds terugkerende elementen in een verhaal. We onderscheiden drie soorten: Abstracte motieven: ongrijpbare, typisch literaire begrippen als onmacht, liefde, toeval, eenzaamheid, oorlog. Leidmotieven: geregeld terugkerende tastbare zaken, die een symbolische betekenis hebben in het verhaal. Een dobbelsteen kan bijvoorbeeld een leidmotief zijn (toeval), of een zwarte kat (ongeluk) Klassieke motieven : dit zijn verhaalelementen die we al in klassieke verhalen tegenkomen. Denk aan het oedipusmotief en assepoestermotief. Een motief bij Romeo en Julia is de tegenstelling licht-donker (bv. Balconscène: Romeo mediteert over de zon & de maan ; bv. ‘More light and light, more dark and dark our woes.’)

Literaire bouwstenen Perspectief en verteller Personages Tijd & ruimte Thema en motieven Openings- en spanningstechnieken

Openingstechnieken Enkele technieken om een verhaal te openen: Vragen bij de lezer oproepen Een onverwachte uitspraak doen Een bepaalde (bv. geheimzinnige) sfeer creëren Midden in het verhaal (‘in medias res’) beginnen

Spanningstechnieken Hoe kan de auteur de spanning verhogen? Onvolledige informatie (of ‘open plekken’) Open plekken zijn plekken in een verhaal die vragen oproepen bij de lezer. Bepaalde informatie kan tegenstrijdig zijn en de lezer moet er dan achter komen wat juist is. Ook kan een schrijver bepaalde informatie achterhouden (= onvolledige informatie). Onvolledige informatie => lezer wil weten hoe het verhaal verder gaat

Spanningstechnieken Hoe kan de auteur de spanning verhogen? (2) Personage weet meer dan de lezer Bv. “Je roept ‘tot vanavond’, slaat de deur achter je dicht en weet dat je je ouders nooit meer zult terugzien.” (3) Lezer weet meer dan het personage Bv. De moordenaar staat achter een gordijn, terwijl het personage rustig koffie zet.

Spanningstechnieken Hoe kan de auteur de spanning verhogen? (4) Flarden informatie De lezer krijgt de informatie in flarden aangeboden en vermoedt telkens een andere afloop. (5) Cliffhanger Schrijver breekt het verhaal op een spannend moment af en begint een andere verhaallijn Vaak ook bij soaps (einde van een aflevering)