Wedstrijd aspecten EACzc 2004. Programma wedstrijdaspecten 1.Wedstrijdvoorbereiding 2.Vluchtplanning & -voorbereiding 3.Start- & vliegtactiek 4.Reissnelheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Advertisements

Themaweek Water Sectie Techniek.
Wat is langs-stabiliteit en beschrijf hoe dit werkt.
Video Verwerking Movie Maker
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom!.
Wat verbruikt een vliegtuig?
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Informatie-avond 16 mei 2011 De Vliert ‘s-Hertogenbosch.
Veranderingen & kansen Enkwest Opleiding & Advies Janthony Wielink
Gepersonaliseerd leren
Portfolio
Practicum I&M College deel 1
Studentenstudios bouSST01p.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
29 november 2008Baer Selen1 Teamvliegen en klasseoverschreidende samenwerking Baer Selen, 29 november 2008.
Interpretatie meteo-gegevens
Hoe nauwkeurig is een weersverwachting?. Onzekerheden in een weersverwachting Modellen rekenen de atmosfeer door in grote kubussen. Het waarnemingennet.
Optimale reissnelheid Zo goed mogelijk van bel naar bel in theorie.
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Exposantentool Handleiding. Stap 1: Start ! Ga naar de link die u via ontving van Sylvie Buydaert. Login met uw: Gebruikersnaam Wachtwoord.
Strategie,Tactiek & Training Hoe vlieg ik snel van A naar B.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Workshop evalueren Dcp
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Gemiddelde snelheid J.H.B. Pastoor
RTTI – kennismaking en ervaring
Vliegprestaties en vluchtplanning 7. Vliegrestaties en vluchtplanning 7.1 Het controleren van het gewicht en het 7.2 Snelheidspolaires van zweefvliegtuigen.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Sneller en verder Overland Max L. Bloch VVO Cursus Gelderse Zweefvliegclub 23 december 2001 Bedrijfslogo invoegen op deze dia Selecteer Figuur in het menu.
Optimale final glide Baer Selen, 28 oktober 2006.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Voorbereiding Voor Internationale Wedstrijden Baer Selen, KP-dag 21 januari 2006.
INSTRUMENTEN MACCREADYRING EN SOLLFAHRTGEBER 1 Theorie ontwikkeld door Paul MacCready Grootste afstand, vliegend door stijg- en daalwinden.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Differentiëren & klassenmanagement
Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties. 1 mei 2016.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Uitbreiding begraafplaats Koudekerke 3 september 2015.
Meten en meetkunde in het verkeer
Klimaatverandering en de broeikasgassen waterdamp en ozon
Zelf routes maken Hoe je eenvoudig zelf een route kunt maken en op je navigatiesysteem kunt zetten.
Opvoedingssymposium JBGG
Freinetschool Het Reuzenhuis Klas 5 & 6
Utrechtse Heuvelrug Rit 2017
TC Heeze & Veiligheid nog een keer
Herhaling H8 : arbeid Arbeid: de energie die door een krachtbron geleverd wordt bij verplaatsing van een voorwerp. Dit geeft energie toename/afname ALGEMENE.
Wedstrijd aspecten EACzc 2004.
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Meten en Meetkunde Verbanden
Welke wiskunde moet ik kiezen? Klas 3V
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd. Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
DEEL 3 H 8 Verder met Bridge Hoofdstuk 8 Forcing versie
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
Meten en Meetkunde Verbanden
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Verdiepende coachcursus 4
Vliegprestaties en vluchtplanning
Transcript van de presentatie:

Wedstrijd aspecten EACzc 2004

Programma wedstrijdaspecten 1.Wedstrijdvoorbereiding 2.Vluchtplanning & -voorbereiding 3.Start- & vliegtactiek 4.Reissnelheid en risicobereidheid 5.Waterballast Pauze 6.AAT-technieken 7.Mc Cready 8.Finalglide 9.Vragen

1. Wedstrijdvoorbereiding Primaire voorbereiding –Reglement, inschrijving, ophaler, kaarten, overnachting, Vliegtuig, instrumenten, etc. Fysieke voorbereiding –Conditietraining & uitgerust Mentale voorbereiding –Moeilijk tastbaar maar essentieel –Innerlijk evenwicht

2. Vluchtplanning & -voorbereiding Finish- en circuitprocedure + frequenties Waterballast keuze Vlucht simuleren op de kaart met alternatieve routes en weerscenario’s Bepalen starttijd

3. Start- & vliegtactiek Algemeen Vroeg, met de groep of laat starten Blauw versus cumulus Startpunt keuze (bij multi-startpunt) Teamvliegen  minder fouten Dip, wedstrijd wordt pas bij de finish beslist Flinke dip  Geef niet te vroeg twee stappen terug en langzaam ritme oppakken Finish, bouw vertrouwen op Leer van fouten en de dingen die andere beter doen Oefening baart kunst!

3. Start- & vliegtactiek Starttijd Verwachte start- en einde thermiek Incalculeren reissnelheid (min./max.) Bepalen tijdvenster opdracht Tendens weersontwikkeling Vroeg, met de meute of laat Ervaringen andere dagen Tips Tmax Tijd Thermiek 16:00

3. Start- & vliegtactiek Omvliegen

4. Reissnelheid en risicobereidheid Risico laaghoog Reissnelheid laag hoog

5. Waterballast Indeling Waarom Wanneer en hoeveel? Wanneer lozen? Temperatuur < 0 ºC

5. Waterballast Waarom? Wp1’/Wp1 =450kg /350kg = 1,13

5. Waterballast Consequentie! Type bellen 1. klein & sterk 2. breed 3. zwak

5. Waterballast Wanneer? Wanneer Reissnelheid > 85 km/u (gemiddelde over hele vlucht) Bellen niet te klein Gemiddeld stijgen > 1 1/2 m/s

5. WaterballastH oeveel? ThermieksterkteWaarde (m/s) geïntegreerd Ballast (l) Matig< 1 ½- Redelijk260 Goed380 – 100 Zeer Goed> 3 m/sVol

5. Waterballast Wanneer lozen? Turbulente thermiek Kleine bellen Problemen met aansluiting Afname thermieksterkte Veel insecten op vleugel Thermiek versus tijd StijgenTijdVerschil m/sSec.Min. 0, ’ ’ ’ 20” ’ 10” ’ 05”

5. Waterballast < 0 ºC Weerbeeld:Voorjaar NO-stroming / Hoge basis Mogelijke probleem: –IJsvorming bij loos-openingen –Waterlozing stopt –Staartlastig ! –Toename weerstand –Belemmering roeren Advies –Pas lozen als Temp. > 0 ºC –Antivries

6. AAT-technieken Eigenschappen Minimum tijd Soms beperking startperiode Snelheid telt Afstand telt bij buitenlanden Ronden in Area’s Soorten area’s Doel: –Spreiding wedstrijdveld –Veiligheid –Mijden gaggle-vorming

6. AAT-technieken Plan start finish Area 1 Area 2 Area 3

6. AAT-technieken Tactiek-1 Voorbereiding: –Bepaal globale starttijd, hou rekening met andere weersituatie –Kies een vertrouwd en goed traject –Calculeer reissnelheid  afstand  traject –Basisregel-1 neem 1e area ruim! Start als thermisch goed is en wolken op koers Teamvliegen loont  goede afspraken noodzakelijk! Keren in bel tenzij.... Kies telkens een fictief keerpunt (ook in GPS) voorkomt zwabberen op koerslijn

6. AAT-technieken Tactiek-2 Basisregel-2, vlieg nooit minder dan minimum tijd en in principe niet heel veel langer! Bepaal omkeerpunt in laatste area a.h.v. verwachte reissnelheid Een goed laatste traject dan is ‘t lonend om langer (dus verder) te vliegen. Let op hoge basis  lange finalglide  hoge eind- reissnelheid

6. AAT-technieken Cockpitdrukte Onzekerheid gekozen route –Keuze van de route –Onderweg zien dat andere route beter is/lijkt (afleiding) Bepalen keermoment/-positie Slechte koersinformatie Berekenen finishmoment (niet te vroeg!!) Ondersteuning/afleiding van navigatie-systeem

7. Mc Cready Basis Mc Cready stand op gemiddeld stijgen volgende bel Bij standaard klasse snelheid volgen tot ca. 160 km/u (met waterballast iets mee) Kijk naar polaire karakteristiek (wel/geen knik) Bij insecten op de vleugel dan polaire aanpassen!! Vlieg met gedempte McCready aanduiding  stabiliseert snelheidsvariaties

7. Mc Cready Steektactiek Leer tussen bellen in een optimaal pad te kiezen In beperkte mate slalommen voor een beter pad Niet onder 100 km/u tenzij goed en aanhoudend stijgen

7. Mc Cready Steeksnelheid Snelheid (km/h) Daalsnelheid (m/s)

8. Finalglide Leer vertrouwen op instrumenten Klimhoogte laatste bel o.b.v. gem. stijgen Met behouden McCready stand vertrekken Reserve hoogte volgen en eventueel McCready bijstellen Dolfijnen en kies beste pad Tactiek avondthermiek Tactiek wolken(straat) op pad Leer om veiligheidsmarges te optimaliseren! Leer om tempo te behouden!

8. Finalglide Wind Bepalen en volgen vector-wind (wind op koers) Wind neemt toe met de hoogte –Bij tegenwind zal reserve toenemen –Bij meewind zal reserve afnemen!! Bij harde tegenwind extra reserve hanteren

Vragen ?

The end