3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 1 kerntakendiscussie gemeente Dordrecht 1 3 september 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beleids- en Beheerscyclus
Advertisements

VRIJWILLIGERSBELEID.
Risico’s en gevaren van techniek
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Taakinvulling door de rekenkamer
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Een andere manier van werken Een uitwerking van de Visie.
Planning & Control in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
MEde Maken Ik ben een mEdemaker!. Vanavond Interview wethouder over aanleiding en doel mEde Maken Presentatie mEde Maken Interviews inwoners met geslaagd.
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Subsidiebeleid Barendrecht
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
10jun15bezuinigingen en veranderingen - Marco Kramer 1 kadernota 2016 agenda voor de stad: besparingen en veranderopgaven gemeente Dordrecht 1 10 juni.
In gesprek met de stad: de 1 e ronde. Doelen communicatie Bevorderen van de participatie van en samenwerking met partners en burgers aan het collegebeleid.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
4 juni 2015 presentatie aan de Raad over: (concept) Jaarrekening e Bestuursrapportage 2015 Voorjaarsnota 2015.
Takentoets 11 februari 2014 Kadernota Agenda 1. Toelichting op proces - tot nu - vervolg 2. Toelichting op documenten 3. Gelegenheid stellen van.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
JAARPLAN Griffie 2013 Bijlage A3, halfjaar Toelichting A Onderwerpen: rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en.
JAARPLAN Griffie 2014 Bijlage A3. Toelichting A rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en partners blauw: medewerkers.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
HEROVERWEGINGSOPERATIE 2012 Bezuinigen in en met de stad.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Right to challenge gemeente Utrecht Hier komt ook tekst
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
GMR Consent 14 februari 2011.
Startpunt fase 3 : verdiepingsfase (uitwerking plannen)
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Ontwerp Wmo beleidsplan
Beleidsplan Participatiewet
Tellen én Vertellen Verantwoorden in een samenleving die terugpraat
Introductie Dordtse P&C cyclus
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Kadernota sociaal domein
"Naar een toekomstbestendig Noord-Beveland"
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Planning & control in de gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 1 kerntakendiscussie gemeente Dordrecht 1 3 september 2014

achtergrond verbinding te leggen tussen en startnotitie Dordrecht “agenda voor de stad” en methode Capelle a/d IJssel rol van de raad 3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 2

methode Dordt versus Capelle 1 methode Capelle bewuste keuze voor verkiezingen nieuw bezuinigingspakket doel –bezuinigingspakket klaar voor slechtere financiële omstandigheden gaat om € 5.5 mln, later opgehoogd naar € 6,8 mln 3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 3 agenda voor de stad proces na verkiezingen kerntakendiscussie doel –efficiënter werken –slimmere inzet middelen –verbetering samenwerking –veel om de “hoe”vraag, vanuit rol en welke keuze gaat uiteindelijk om € 10 mln.

methode Dordt versus Capelle 2 methode Capelle beginnen vanuit geld vanuit documenten –geen inzicht in rollen, “wat vraag” en “hoe vraag” –pragmatische insteek indeling taken beïnvloedbaar specifiek financieel coalitievorming kan rekening houden met bezuinigingspakket –voorkomen overhaast en onrust 3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 4 agenda voor de stad denken vanuit rol en domeinen –rol overheid –samenwerking, hervormingen en besparingen –rol inwoners –meer zelfverantwoordelijk en initiatief relatie met “nieuw beleid” uit coalitieakkoord algemeen: ruimte voor vernieuwing

methode Dordt versus Capelle 3 methode Capelle proces –informeren fin stand van zaken onderscheid baten en lasten –lijst bezuinigingen – besloten –lijst bezuinigingen – openbaar –consultatie –besluitvorming – groslijst en sublijst ideeën – 4 trances vanuit rekening/vj nota bestuurlijk/technisch raken burger lagere prioriteiten –uitvoering ? 3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 5 agenda voor de stad proces –startnotitie –(sub)domeinen en geld –gesprek met de stad –uitwerken voorstellen –besluit bij kadernota –uitvoering ?

methode Dordt versus Capelle 4 methode Capelle bloempjes van Catherina rolverdeling intern –werkgroep initiatiefnemers komen met procesvoorstel voorbereidende werkzaamheden –raadsbreed proces 3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 6 agenda voor de stad geen voorkeur indeling kunst van het loslaten van ”zorgen voor…” naar “zorgen dat…” rolverdeling intern samenspel raad en college raad: startnotitie en domeinen met fin. opgave college: (dir.raad) gesprek met stad en uitwerking opgave raad: besluit bij kadernota 2016

methode Dordt versus Capelle 5 methode Capelle gesprek met de stad –2 avonden met burgers en verenigingen, organisaties en bedrijven –gesprek expertiseteam en inzet burgerpanel proces in tijd –start sept – dec 2012 voorbereiding proces –uitvoering besluitvorming jan - juni sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 7 agenda voor de stad gesprek met de stad –betrokkenheid burgers via bewonerspanel en kieskompas –stadsdebatten –gesprekken in wijken –specifieke bijeenkomsten proces in de tijd –start mei 2014 – mrt 2015 voorbereiding –uitvoering besluitvorming jun – nov 2015

methode Dordt versus Capelle 6 methode Capelle besluitvorming –aansluiten bij posten in boekhouding, omschrijving, bedrag en zetel –gesprek expertiseteam en inzet burgerpanel 3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 8 agenda voor de stad besluitvorming –relatie wordt gelegd tussen doel, doen en geld (zgn. 3 w-vragen)

rollen van de raad 3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 9

16apr14financien voor raadsleden - Marco Kramer 10 wet dualisering gemeentebestuur scheiding bevoegdheden en positie raad en college rollen van de raad –vertegenwoordigende –budgetbepalende en kaderstellende –controlerende rol van het college –uitvoerende taak de raad stuurt en het college bestuurt volksverte- genwoordiger controleur kadersteller P&C cyclus

lastigste rol is kaderstellen keuzes maken - integraal afwegen –blijft lastig –specifieke kennis en kunde –ondersteuning ambtenaren tips –voorleggen alternatieven –doelstellingen concreter en meetbaar maken (indicatoren) –tijdig betrekken bij kerntakendiscussie –meer aandacht voor risico’s en gevolgen –informatieavonden organiseren –aandacht voor doelmatigheid en doeltreffendheid –discussie over wat we van elkaar verwachten 3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 11

16apr14financien voor raadsleden - Marco Kramer 12 rode draad niet hoeveel geld hebben we en wat gaan we doen maar wat willen we bereiken, wat moeten/gaan/mogen we er voor doen en hoeveel geld hebben we daarvoor beschikbaar/nodig relatie aanbrengen tussen –het bereiken van doelen –de daarvoor te verrichten activiteiten en –de inzet van middelen om bij onevenwichtigheid keuzes te kunnen maken

16apr14financien voor raadsleden - Marco Kramer 13 het budgetrecht art 189 Gemeentewet het recht om te beschikken over de gemeentelijke middelen –de raad bepaalt wat er moet gebeuren en hoeveel geld er beschikbaar is voor de uitvoering (allocatie) –komt tot uitdrukking in begroting –uitgaven tot bedragen die in begroting zijn opgenomen –wijzigingen door de raad vaststellen invoeren, wijzigen en afschaffen gemeentelijke belastingen vaststelling begroting betekent –opdracht aan het college om de begroting uit te voeren conform besluit raad (autorisatie)

16apr14financien voor raadsleden - Marco Kramer 14 sturingsvraagstuk waarop sturen? –op grond waarvan neemt raad straks een beslissing over wat wel en wat niet? de raad stuurt en het college bestuurt waarop sturen? –raad - outcome i.r.t. output info over wat willen we bereiken? –college - output i.r.t. input info over inzet middelen en te leveren producten –management - processen, activiteiten en prestaties

3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 15 drie w-vragen wat willen we als raad bereiken? –doelstelling, in het bijzonder de beoogde maatschappelijke effecten wat gaan/moet het college er voor doen? –de wijze waarop ernaar gestreefd zal worden die effecten te bereiken –in de vorm van producten (goederen en diensten) wat mag/gaat het ons kosten? –de raming van baten en lasten de drie w-vragen en de beleidsindicatoren meenemen bij elke beleidsnotitie en bij kerntakendiscussie !!!

lucht uit de begroting wijze van ramen –negatief – beperkt negatief – behoedzaam – reëel – beperkt positief - positief budgetten op ambtelijk niveau (boekhouding) van begroting en jaarrekening van afgelopen 3 jaar naast elkaar leggen –inventariseren welke budgetten regelmatig worden overschreven en onderschreden –nagaan wat de oorzaken zijn –budgetten voor de komende begroting aanpassen –ramingen relateren aan productie (hoeveelheid/meetbaar) –voorkom dat onschuldigen worden gestraft en schuldigen worden beloond 3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 16

kern van de kerntakendiscussie kerntakendiscussie is het omgekeerde van begroten begroten is –wat willen we bereiken - doelen –wat gaan we doen en –wat kost het –wat is het risico wordt bij kerntakendiscussie –wat willen we niet meer/minder/anders bereiken –wat gaan we niet meer/minder/anders doen en –wat bespaart het –wat is het risico / wat zijn de gevolgen 3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 17

3sep14kerntakendiscussie - Marco Kramer 18 kerntakendiscussie gemeente Dordrecht inventief adviseren bij kaderstellen en bezuinigingen is goud waard en bezuinigen kost ook geld