Lesgeven achter de tralies.. Ann De Chevil Lesgever en stafmedewerker bij Leerpunt Waas & Dender Contact: Welkom!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Met dyslexie naar het ASO? Yes you can!
Korte schets van het Menzis GGZ inkoopbeleid 2013
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Begeleid zelfstandig leren
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
HET NIEUWE PAKKET “KIEZEN VOOR WERK”
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
OPDRACHTEN VVB NAAR DE PROVINCIES -Vormen van provinciale selecties volgens bepaalde normen en deelname aan IPJOT’s -Organiseren van clinics en symposia.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Detentie Antwerpen VDAB.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Allemaal Content Steven Trooster & Stef Migchelbrink ICT in Onderwijs – Sociale Wetenschappen Content management en digitaal onderwijs.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Portfolio
Risicocommunicatie Zelfredzaamheid als motor
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Titelpagina.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Hulp op afstand Presentatie door Kick de Wolff Hulp op afstand Hulp op afstand Hoe kom ik van mijn SPAM af (afhankelijk van de beschikbare tijd) Hoe kom.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Workshop Open Leercentrum
Zelfstandig werken Groepen 3.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Aan de bak Behoefte aan arbeidsbemiddeling in een detentiecontext.
Het werken met portfolio
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Werving: Ouders in (inter)actie
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Kwesties rond ict verbonden
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
dot.kom – een project van Buurtwerk Posthof vzw –
Welkom in het vijfde leerjaar!
OCB project ICT-GEBRUIK stimuleren in de lespraktijk workshop 1 Ghislain De Bondt en Natalie Laurez
Onze doelen en visie in beeld
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Centrum voor herstellende verslaafden en hun naasten
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Vaco’s
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Digitale VDAB profielen
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Meervoudig verantwoorden: De waarde van bibliotheekdiensten voor gemeenten 26 september 2018.
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
Samenwerking Open School Leuven & KDV De Wigwam
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

Lesgeven achter de tralies.

Ann De Chevil Lesgever en stafmedewerker bij Leerpunt Waas & Dender Contact: Welkom!

Penitentiaire inrichting Beveren

Opstart maart 2014 ◉ Cursus ◉ Cursus ICT Start

filmpje

“ Prison Cloud werd eigenlijk ontwikkeld om een antwoord te bieden op twee cruciale vragen. Enerzijds is er een zoektocht geweest om de gedetineerde op een meer efficiënte en verantwoordelijke manier te laten deel uitmaken van de interne werking in de inrichtingen. Daarnaast evolueert de huidige maatschappij steeds meer in de richting van een digitale maatschappij en willen we aan de gedetineerde in het kader van onze opdracht tot reintegratie daarop een antwoord bieden. Steven Van De Steene, directeur ICT Federale OverheidsDienst Justitie

Toegang ◉ voor gedetineerden en medewerkers ◉ Persoonlijke stick voor toegang

Intranet ◉ Huisregels ◉ Dagindeling ◉ Info bezoek ◉ Menu ◉ Telefoontarieven ◉ …

Online hulp – en dienstverlening InformatiefCommunicatiefOndersteunend NieuwsberichtenRapportbriefjesAgenda Wie is wie in de gevangenis?Comm. tussen gedetineerdeKantine TelefoonboekMijn PC TVEigen justitieel dossier MaandmenuBudget opvolgen ………

Services

Online hulp- en dienstverlening ◉ Zelfredzaamheid en onafhankelijkheid ◉ Multimediale info bereikt bredere groep gedetineerden ◉ Snellere bereikbaarheid van externe hulpverleners ◉ Directe communicatie (digitale rapportbriefjes) ◉ Dienstverlener kan verwijzen naar online beschikbare info voor de gedetineerde ◉ …

Online hulp- en dienstverlening ◉ Digitale kloof: online communiceren vergt mediawijsheid, taalkennis en lees- en schrijfvaardigheden; ◉ Onduidelijkheid of digitale communicatie goed begrepen wordt; ◉ Sensibilisering en ondersteuning nodig bij het werken met ondersteunende online tools; ◉ Ondersteunende onlinetoepassingen kunnen niet ingezet worden bij alle gedetineerden (omwille van beperkte competenties).

Uitwerken van ondersteunend lesmateriaal

Cursisten per leerdomein Informatica-en communicatietechnologie14 Nederlands Maatschappijoriëntatie (VCA)14 Nederlands19 Wiskunde Maatschappijoriëntatie (VCA)14 Nederlands*29 Wiskunde19 13 op niveau FUNC– 15 op niveau PAR 13 ctn NT1,5

Huidig aanbod Rekenen o OM wiskunde van 20u en 40u o OM NT1 20u en 40u NT 1 o Geletterdheidsmodules NT1 o FUNC spelling, schrijven, papieren, lezen en digitale teksten o PAR spelling, schrijven

Groep en organisatie Samenstelling o Alle niveaus o Nederlandstaligen en anderstaligen (NT1,5) o 3 groepen – 9u/week o Gemiddeld 10 à 14 cursisten Organisatie o Ondersteuning door vrijwilligers/stagiair o Geen vaste opstartmomenten o Veel cursisten komen intensief

Lesorganisatie in de praktijk

Lessen maandag

Lessen dinsdag

Lessen dinsdag 1x per week

Finaliteit

Finaliteit cursussen rekenen Opfrissing Basiskennis Rekenen Voortraject Rekenenen en taal voor opleiding in gevangenis IT-operator, fietshersteller, grootkeuken Uitstroom Wiskunde in functie van VDAB opleiding na detentie Wiskunde voor examen (start opleiding)

Finaliteit cursussen Nederlands Persoonlijke ontwikkeling NT1/NT1,5 Verbeteren van lezen, spreken, schrijven Interne communicatie NT1/NT1,5 In functie van het schrijven van rapportbriefjes en andere schriftelijke commun. binnen de gevangenis Verslagen NT1/NT1,5 In functie van het schrijven van verslagen (cursist in overlegorgaan van de gevangenis), brieven schrijven, …..

Motivatie

“ Mijn vrouw zegt dat ik veel fouten schrijf in de brieven. Ik wil een mooie en foutloze brief leren schrijven. Als ik voor de rechter moet komen en ik kan zeggen dat ik cursus wiskunde en Nederlands volg, dan maak ik meer kans om vrij te komen.

“ Volgens de PSD heb ik een laag IQ. Met de lessen wiskunde wil ik bewijzen dat dit niet zo is. Ik zit al 10 jaar in de gevangenis. Ik wil weten of ik de dingen nog op dezelfde manier kan schrijven als 10 jaar geleden.

Waarom kom je naar de les? ◉ beter te leren schrijven ◉ vlotter te leren lezen ◉ later beter werk te vinden ◉ hier of buiten een opleiding te kunnen volgen ◉ mijn kinderen te kunnen helpen als ik buiten kom ◉ mijn vrouw een brief te kunnen schrijven ◉ mijn Nederlands te verbeteren ◉ (vele vrije) tijd nuttig in te vullen Om …

De lespraktijk Elke cursist wordt individueel gescreend.. Cursisten werken individueel.. Cursisten NT1,5 (van een gelijklopend niveau FUNC) werken in een apart groepje Extra begeleider

De lespraktijk differentiëren autocorrectief materiaal peer- ondersteuning ondersteundend materiaal lesmateriaal voor alle modules PC’s in leslokaal Laptop met edu. software

◉ Geen vaste instapmomenten ◉ Intensief aanbod mogelijk (tot 9u/week) ◉ Flexibel systeem: ‘ iedereen’ kan deelnemen ◉ Inspelen op leervragen cursist ◉ Les op niveau en tempo cursist ◉ Afwezigheid weegt niet zo zwaar door ◉ Versterken van sociale interactie door samenwerking cursisten onderling Voordelen flexibel systeem

◉ Groepsleren soms makkelijker voor instructie ◉ Veel voorbereidingswerk voor lesgever ◉ Veel administratie ◉ Extra begeleider is noodzakelijk ◉ Instroom van nieuwe cursisten (impact groepsgevoel) ◉ Infrastructuur: - leslokaal met kastruimte voor materiaal - voldoende groot leslokaal (les-eilanden) - 2 lokalen zijn aangewezen Nadelen flexibel systeem

Meer dan enkel cursus

◉ 47 jaar, 6 jaar in de gevangenis ◉ Woonwagenbewoner ◉ Geen scholing ◉ Kon niets lezen en schrijven ◉ Cursus PrisonCloud – maanden later NT1 ◉ Les individueel en in groep ◉ Ondersteuning geboden bij Voorleesproject voor papa’s Het verschil maken … Gerard

“ Rozen verwelken, Scheepjes vergaan … Maar af en toe wil ik gewoon iemand op zijn bakkes slaan

“ Mijn cursussen. Ik studeer hier. Nederlands. Toen ik in de gevangenis belandde kon ik niet lezen of schrijven. Ik ben zo blij dat ik nu mijn eigen verhaal in de krant zal kunnen lezen. Na twee uur nemen we afscheid. Louis drukt me de hand, vraagt wanneer het interview verschijnt. Hij wijst naar de kast boven zijn bureautje, naar een keurig gestapeld pakje boeken.

Niet allemaal succesverhalen

Werving ◉ Aanbod BE op PrisonCloud ◉ Doorverwijzing door onderwijsco ö rdinator ◉ Bibliotheek ◉ Mond-aan-mondreclame ◉ Zichtbaarheid ◉ Eindejaarsmarkt

Meer dan enkel lesgeven

Meer dan enkel lesgeven Missie: eenvoudig taalgebruik ◉ Eenvoudig taalgebruik binnen de gevangenismuren ◉ Herschrijven van brochures, flyers, …. ◉ Herschrijven lesreglement Ondersteuning ◉ Ondersteuning gezondheidsonderzoek ◉ … Trajectbegeleiding ◉ individuele screening ◉ Opvolging cursisten tijdens en na de cursus ◉ Doorstroom CBE na detentieperiode

Vragen? Contact: Ann De Chevil Leerpunt Waas & Dender Bedankt!