Hoe kan het dat de prestaties van onze klant Arriva op het baanvak Zwolle-Emmen achterblijven terwijl onze KPI’s op groen staan? * Stap 1 – De Probleemstelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Ernstig Incident Ernstig Incident tijdens het vervangen van een HD afsluitercombinatie aan de dr. Kortmanweg in Venray.
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
1 MINIMALE IMPROVISATIE DOOR MAXIMALE VOORBEREIDING.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteitsvoorwaarden bij opdrachtnemer maar ook bij de opdrachtgever Kwaliteit aan beide kanten.
Welkom 8 februari Agenda  Bedrijfsprofiel  Producten en diensten  Veiligheid en verantwoordelijkheden  Het project  Het proces  Stelling.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Het is spannend en dat mag
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Dia 1 van 12 Mensen binden aan Balls. dia 2 van 12 Inhoud Hoe groot is het verloop? Waarom is dit een probleem? Wat zijn de oorzaken van het verloop?
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
5S in Velsen.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Wat je zelf vindt, weet je beter
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Return to Sender.
Meer Markt, Minder MKB? Het veranderde machtsevenwicht in de Grond-, Weg- en Waterbouw © Marcel Metze, 2012.
Nike Supply Chain Management
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Informatie management HC2
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Afspraken, instrumenten, systemen en resultaten
Past Performance Eerste ervaringen en hoe benut u uw kansen? Olaf Bovenkamp: hoofd ingenieursbureau gemeente Heiloo Marco van Beek: projectleider gemeente.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Water | Energie | Grondstoffen Een kijk in de keuken van de Opdrachtnemer Waterveiligheid & Constructies Even voorstellen Jan van DijkProjectmanager Waterveiligheid.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
TVTA* Reductie 20% Amsterdam- Schiphol-Utrecht Eigenaar: Team TAO’s** veroorzaakt door project Eigenaar: Frits Verheij Gemiddelde Functiehersteltijd Eigenaar:
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
CMIITL01 Casus 7 Léon de Groot INF1V
CMIITL01 Casus 7 Léon de Groot INF1V
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Kennis delen.
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
In gesprek over werkdruk
WELKOM.
Contactpersonen bijeenkomst
Rapportage van voortgang of status
Methoden om te werken aan continue verbetering
Kaizen Quick Reference Card
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Verzekeren Risico verzekeren
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Hoe kan het dat de prestaties van onze klant Arriva op het baanvak Zwolle-Emmen achterblijven terwijl onze KPI’s op groen staan? * Stap 1 – De Probleemstelling ( * ) Arriva kampt op het baanvak Zwolle-Emmen met een percentage treinuitval van 2,2% terwijl ze van hun opdrachtgever, de provincie, maar 1,0% mogen hebben. Halverwege het jaar is dit een serieus risico voor Arriva

Stap 2 – Verzamel data & feiten We verzamelen data over prestaties en leggen die naast de KPI’s van onze klanten

Stap 3 – Analyseer feiten (oorzaken) LeiderschapGedrag Proces Besturing Voorbereidende werkzaamheden met risico op storingen (graaf & kabel) Opdrachtnemers en onderaan- nemers projecten zijn onbekend met zorgen Arriva Onbewust van onze eigen invloed Sneller rijden na einde verstoring? (verbussing eerder eindigen) Primaire focus punctualiteit bij NSR ipv andere vervoerders Risicovolle buitendienst- stellingen met kan op uitloop Grote impact overweg- storingen door ontbreken DOSS Hea-Zwolle overbelast Beperkte dialoog met de klant (Arriva) over klantwensen KPIverschillen Arriva (baanvak) vs ProRail (regionaal)

Stap 4 – Genereer verbeterideeën Kansrijk Energie, effort Effect, impact voor de klant laag hoog Nr 1: Nagaan hoe we als ProRail bij kunnen dragen aan de kpi’s (om te voorkomen dat we ergens op gaan sturen wat het dan toch niet blijkt te zijn) Nr2: Klantgesprek met Arriva, regioteam periodiek aanhaken bij productie-overleg of concessieteam? Nr 3: Tijdens productie overleg bespreken wat belangrijk is voor Arriva Nr 4: Visueel zichtbaar maken op afdelingen Nr 5: Uitwisseling tussen operationele medewerkers Nr 6: Visualiseren gemeenschappelijke doel en prestatie in de regio. Nr 7: analyse maken van de slechte dagen en analyseren wat er binnen onze invloedsfeer ligt. Nr 8: In bouwvergadering met aannemers en onderaannemers aandacht besteden aan KPI’s Arriva.

Stap 4 – Selecteer verbeterideeën Bevinding/OorzaakActieDoel/Beoogd EffectEigenaarEffort, Waarde KPI-verschillen Arriva (baanvak) vs ProRail (regionaal) Nr 1: Nagaan hoe we als ProRail bij kunnen dragen aan de kpi’s (om te voorkomen dat we ergens op gaan sturen wat het dan toch niet helemaal blijkt te zijn) Hanteren van KPI’s die bijdragen aan verbeteren van product voor de klant Allen +++ Nr2: Klantgesprek met Arriva, regioteam periodiek aanhaken bij productie-overleg of concessieteam? Gehele regioteam aanhaken bij Arrvia zodat ook daar het besef groeit wat voor Arrvia belangrijk is Allen +++ Nr 3: Tijdens productie overleg bespreken wat belangrijk is voor Arriva Net ophalen bij Arriva wat is voor hun belangrijk en hoe elkaar versterken Theo ++ Onbewust van onze eigen invloed Nr 4: Visueel zichtbaar maken op de afdelingen Gezamenlijke uitgangspunten blijven bespreken met teams Allen + Nr 5: Uitwisseling tussen operationele medewerkers bv in TWO Verbinding en begrip over en weer Gepke, Andrea + Nr 6: Visualiseren gemeenschappelijke doel en prestatie in de regio. Binnen regioteam elkaar bewust blijven maken van gezamenlijk doel en prestatie Allen ++ Nr 7: analyse maken van de slechte dagen en analyseren wat er binnen onze invloedsfeer ligt. Verdiepende analyse op onze prestaties Rob, Gepke en Theo ++ Opdrachtnemers en onderaannemers van projecten zijn onbekend met zorgen Arriva Nr 8: In bouwvergadering met aannemers en onderaannemers aandacht besteden aan KPI’s Arriva. Onderaannemers nauwer betrekken bij het product van Arriva – ze snappen waarom ze de opdracht krijgen Herbert en Rob