Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari 2013 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Lotgenotencontact.
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
….een korte presentatie
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Inleiding politieke sensitiviteit
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Clusteroverleg groen ’11
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Samenwerken Werken in Teams.
Gespreksvaardigheden
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Volksuniversiteit Zwolle
Leerstijlen KOLB SJM.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Gespreksvaardigheden
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Communicatie & Relatie
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Cursus voor PGB consulenten 2 en 3 juni Programma 2 juni ochtend.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Hand-Out.
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Module 6; didactisch handelen
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Burgerschap Samenwerkend leren
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Armoede, een draak met veel koppen
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Introductie in de filosofie van ACT
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari

Mijn fascinatie: leren en veranderen op het snijvlak tussen ‘techniek’ en ‘intermenselijk’. 2

Hoe zit u met elkaar aan tafel? 3

Factoren die de kwaliteit van aanbesteden en samenwerking beïnvloeden ‘Unfinished business’, ‘oud zeer’ Gespreksniveaus Gespreksonderwerpen Gespreksvaardigheden Ingesleten routines Elkaar kennen Zienswijzen Effectieve gedragspatronen Erkenning/miskenning Tijdstructurering Onuitgesproken gedachten 4

5 Elkaar kennen

Gespreksniveaus en -onderwerpen Vakinhoudelijke zaken Procedure, proces Interactie, communicatie Persoon, team 6 Begrip Openheid Transparantie Vertrouwen

De kracht van gespreksvaardigheden, de kunst van het verbinding maken 7

Gespreksvaardigheden Optimaal afgestemd op de gesprekspartner. Actief luisteren. Open vragen. Elkaar feedbacken. Concretiseren. Samenvatten. Hummen. 8

Effectieve gedragspatronen en persoonseigenschappen 9

Samenwerken = concreet handelen (1) Geeft anderen ruimte om een mening of idee in te brengen. Laat de ander uitspreken. Vraagt anderen om feedback over het eigen functioneren. Toont begrip voor afwijkende visies, ideeën, omgangsvormen en gewoonten. Past zijn gedrag aan op dat van de gesprekspartner. 10

Onuitgesproken gedachten en gevoelens in het gesprek 11

Emoties, gevoelens: bv. iritaties, zorgen, blij, ontevreden. Gedachten. Emoties, gevoelens: bv. iritaties, zorgen, blij, ontevreden. Gedachten. De invloed van normen, gespreks- vaardigheden, gespreksniveaus, miskenning 12 Zienswijze

13 Erkenning en miskenning

Miskenning Miskenning: het onbewust negeren van informatie die relevant is voor de oplossing van een probleem. Miskennig van eigen en andermans mogelijkheden, oplossing van een probleem, het bestaan van de ander. 14

15 Zorg voor de juiste voorwaarden voor leren

Samen leren leidt tot betere prestaties Reflectie op proces en prestatie Elkaar feedback geven Informatiedeling Kwaliteit van dialoog Prestatiemeter Open houding Nieuwe perspectieven 16

Tot slot Mijn wens Mijn vragen aan u: Hoe zit u aan tafel? Hoe waardeert u de kwaliteit van dialoog? 17