MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Advertisements

Online instructieprogramma voor het leren houden van pleidooien
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leiderschap.
Maatschappelijk Aanbesteden
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
ICT in het schrijfonderwijs
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Kinderen en hun sociale talenten
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Actieonderzoek instructietafel.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Stagecoördinatie op De Rank
Verandermanagement Project- en Verandermanagement
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Paul Adriaanse en Marjolein Verhallen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Welke toekomst dromen we voor onszelf, voor onze kinderen?
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Leren doe je samen Het generen van leerdynamiek. 1.De professionele leergemeenschap, de weg naar duurzaam onderwijs; 2.Verbeteren van leerdynamiek; 3.De.
Werkplaats “OMDENKEN” ‘Samen maken wij…’ VERANDERSOMDENKEN.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
K amers met K ansen Doel Behalen van een startkwalificatie voor jeugdigen tussen de 17 en 23 in (MBO) opleiding.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
1 Ambtenaar van de Toekomst Themagroep: Arbeidsproductiviteit © Copyright PMtD, Alle rechten voorbehouden. Jerome van IngenGemeente Amsterdam Hans.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Passend onderwijs.
Pedagogische relatie in VO en MBO
Werken met plezier en goed presteren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Basisschool St. Lambertus September 2018
Transcript van de presentatie:

MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer

MA De plek van het LA in het curriculum Semesterthema’s:  Onderwijs geven  Pedagogisch klimaat  Afstemmen op onderwijsbehoeften  Uitdagend onderwijs Afsluiting majorfase

MA Wanneer je mensen een schip wil laten bouwen, breng ze dan niet bij elkaar om hout te slepen of werktekeningen te maken, Maar leer de mensen te verlangen naar de eindeloze zee Naar Antoine de Saint-Exupéry

MA Dus… Als ik kinderen wil leren rekenen met maten en verhoudingen, dan geef ik ze geen rekenboek, maar laat ik ze verlangen naar hun ideale boomhut Oké: Als ik kinderen wil leren waar India ligt, dan geef ik ze geen atlas, maar laat ik ze verlangen naar… Als ik kinderen wil leren om goede brieven te schrijven, dan geef ik ze geen pen en papier, maar laat ik ze verlangen naar…

MA Het leerarrangement Je gaat voor je stagegroep een leerarrangement ontwerpen uitvoeren evalueren Hiermee toon je aan dat je verantwoord onderwijs kunt ontwerpen, uitvoeren en evalueren met behulp van alle kennis die je het afgelopen anderhalf jaar hebt opgedaan.

MA Kenmerken van uitdagend onderwijs: het leerarrangement is probleemgestuurd; er wordt vakoverstijgend gewerkt door de kinderen; er wordt actieve deelname van kinderen gestimuleerd; er is ruimte voor initiatieven van kinderen; er wordt gezorgd voor positieve wederzijdse afhankelijkheid; het onderwijs vindt plaats in de sociaal culturele context.

MA Systematisch ontwerpen

MA Systematisch ontwerpen Verbondenheid Welbevinden en betrokkenheid Normen en vormen

MA Leerarrangement in 3 fasen: Fase A. Voorbereidingsfase: Stap 1. Ambitie ontwikkelen Stap 2. Informatie verzamelen beoordeeld door docent MA Stap 3. Informatie interpreteren Stap 4. Consequenties verbinden Fase B.Uitvoeringsfase: Stap 5. Acties uitvoerenbeoordeeld door mentor Fase C.Evaluatiefase Stap 6. Product en proces evaluerenbeoordeeld in dossier

MA