MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer
MA De plek van het LA in het curriculum Semesterthema’s: Onderwijs geven Pedagogisch klimaat Afstemmen op onderwijsbehoeften Uitdagend onderwijs Afsluiting majorfase
MA Wanneer je mensen een schip wil laten bouwen, breng ze dan niet bij elkaar om hout te slepen of werktekeningen te maken, Maar leer de mensen te verlangen naar de eindeloze zee Naar Antoine de Saint-Exupéry
MA Dus… Als ik kinderen wil leren rekenen met maten en verhoudingen, dan geef ik ze geen rekenboek, maar laat ik ze verlangen naar hun ideale boomhut Oké: Als ik kinderen wil leren waar India ligt, dan geef ik ze geen atlas, maar laat ik ze verlangen naar… Als ik kinderen wil leren om goede brieven te schrijven, dan geef ik ze geen pen en papier, maar laat ik ze verlangen naar…
MA Het leerarrangement Je gaat voor je stagegroep een leerarrangement ontwerpen uitvoeren evalueren Hiermee toon je aan dat je verantwoord onderwijs kunt ontwerpen, uitvoeren en evalueren met behulp van alle kennis die je het afgelopen anderhalf jaar hebt opgedaan.
MA Kenmerken van uitdagend onderwijs: het leerarrangement is probleemgestuurd; er wordt vakoverstijgend gewerkt door de kinderen; er wordt actieve deelname van kinderen gestimuleerd; er is ruimte voor initiatieven van kinderen; er wordt gezorgd voor positieve wederzijdse afhankelijkheid; het onderwijs vindt plaats in de sociaal culturele context.
MA Systematisch ontwerpen
MA Systematisch ontwerpen Verbondenheid Welbevinden en betrokkenheid Normen en vormen
MA Leerarrangement in 3 fasen: Fase A. Voorbereidingsfase: Stap 1. Ambitie ontwikkelen Stap 2. Informatie verzamelen beoordeeld door docent MA Stap 3. Informatie interpreteren Stap 4. Consequenties verbinden Fase B.Uitvoeringsfase: Stap 5. Acties uitvoerenbeoordeeld door mentor Fase C.Evaluatiefase Stap 6. Product en proces evaluerenbeoordeeld in dossier
MA