ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het Nederlandse onderwijs:
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Honoursonderwijs in HBO
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
“Help mij het zelf te doen”
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Meer muziek basisonderwijs Leerlingen in het basisonderwijs krijgen meer en beter muziekonderwijs. Minister Bussemaker heeft met Joop van den Ende en het.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Masterplan muziekonderwijs Limburg. Wie is DOOR! Samenwerking tussen: Provincie Limburg: Huis voor de Kunsten Limburg Sien.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Evaluatie Cursus.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Jaarplan cultureel erfgoed Inleiding. Uitgangspunten. Toekomstvisie. Visie op cultuureducatie. Budget. Doelstellingen. Lessuggesties. Afsluiting.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Deskundigheid in Creatief vermogen Utrecht
Bijeenkomst Plechelmussschool BEOORDELEN
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Terugkoppeling herijkingswensen
Passend onderwijs.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 1 Welkom Voorstelrondje Inventarisatie verwachtingen Actieve werkvorm 1: muziekstuk ontwerpen Pauze Actieve werkvorm 2: lied + dans Theorie Leerlijn Muziek Evaluatie en huiswerk

Cultuureducatie met kwaliteit 2012: advies Cultuureducatie van Onderwijsraad & Raad voor Cultuur: Geef scholen meer grip op de inhoud 2013: programma Cultuureducatie met Kwaliteit: De kwaliteit van door onderwijs en culturele instellingen aangeboden cultuureducatie goed in beeld krijgen en zeker stellen - Inhoudelijke basis - Professionalisering - Volgen en beoordelen van ontwikkeling van kinderen - Bijdrage van culturele instellingen aan curriculum

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Er was: Kerndoel 54, 55 en 56 54De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. 55De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. 56De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Uitwerking in TULE: per domein, per kerndoel

Opdracht SLO: ontwikkel leerlijn cultuureducatie Kenmerken van goede cultuureducatie; Brengt de kennis, vaardigheden en attitude uitgesplitst naar leeftijd(categorie) in beeld; Relatie van het leergebied kunstzinnige oriëntatie met verwante leergebieden en vakken zoals 21st century skills, erfgoededucatie; Geen dwingend keurslijf -Inhoudelijk richting geven -Gemeenschappelijke taal

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Meer specifiek: Compact (‘één A4-tje’) – bedoeld voor middenkader Kerndoel 54, 55 en 56 geïntegreerd Uitgaand van de kennisbases KO Passend bij TULE en CIS Uniformiteit: alle disciplines eenzelfde format

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Format: het creatieve proces van de leerling - Oriënteren - Onderzoeken - Uitvoeren - Evalueren Reflectie tijdens alle fases

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Muziekonderwijs vaak reproductief, daarom expliciet benoemd in onderbouwing:

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Muzikale Domeinen Muziek maken (waar onder zingen) Muziek beluisteren Bewegen op muziek Muziek noteren

Klank-Vorm-Betekenismodel (KVB) Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie

Vakspecifieke competenties Muziek Compact Alle domeinen verwerkt (niet expliciet benoemd) Gebaseerd op KVB-model (niet expliciet benoemd) Muziekonderwijs vaak reproductief - productief muziekonderwijs expliciet uitgewerkt Cultuureducatie met Kwaliteit: Meer aandacht voor componeren en presenteren, i.v.m. inbedding van cultureel aanbieders

ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 2 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 2 Welkom en korte terugblik Uitwisseling huiswerkopdracht 1: Analyse muzieklessen Pauze Bespreken huiswerkopdracht 2: culturele omgeving in kaart brengen Digitale muziekmethodes Afsluiten en evalueren

Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie

Opzet leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie Deel 1 Uitgangspunten leerlijn (creatief proces) Deel 2Relaties -Wettelijke kaders -Relaties andere vakgebieden -Recente vak- en onderwijskundige onderwerpen Deel 3aKarakteristieken kunstdisciplines + onderlinge relaties Deel 3bLeerlijnen per kunstdiscipline, per bouw 1/2 3/4 5/6 7/8 eindcompetentie

Competenties voor de leerling: Generieke competenties voor gehele leergebied kunstzinnige oriëntatie Vakspecifieke competenties per discipline Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie

Hoe verder? De leerlijn kan diverse uitwerkingen krijgen die houvast bieden voor verschillende doelgroepen, zoals schoolbesturen, leraren, methodemakers en culturele instellingen landelijk niveau (macroniveau) Leerplankader/ leerlijn Kunstzinnige Oriëntatie PO het niveau van de school/instelling (mesoniveau) Regionale producten/ leerlijnen zoals de Culturele ladekast; raamleerplannen Mocca & andere lokale of regionale producten het niveau van de klas/groep (microniveau) Methode of lesmateriaal voor gebruik in de klas

Breaking News: Impuls Muziek Onderwijs Regeling FCP ‘Impuls Muziekonderwijs om de kennis en deskundigheid van mensen die voor de klas staan te vergroten. De regeling staat open voor alle scholen die hun deskundigheid willen vergroten. Scholen kunnen samenwerken met alle partijen uit het muziekveld, zoals muziekscholen, harmonieën, brassbands, fanfares, orkesten en poppodia. Platform Ambassadeurs Muziekonderwijs met beschermvrouwe Koningin Máxima start een campagne voor muziekbeoefening. De campagne motiveert en inspireert leerlingen, scholen, leerkrachten en muziekinstellingen. ambassadeurs-muziekonderwijs/ ambassadeurs-muziekonderwijs/ Het Oranje Fonds is van plan om zijn programma Kinderen maken muziek tot en met 2017 voort te zetten. Rijk en private partijen investeren hiervoor tot en met 2020 een bedrag van 50 mln euro.