1 Bètavakvernieuwing na 2010... Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Advertisements

Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
De nieuwe syllabus scheikunde
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Workshop Onderzoeksontwerp
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Resultaten BPV-evaluatie
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Cultuurprofieldoelen;
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (2)
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
met studievaardigheden
Concept examenprogramma
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
CoCo – Wisselwerking tussen concepten en contexten Lucia Bruning en Berenice Michels.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Wisselwerking tussen concepten en contexten Parallellezing Woudschoten Conferentie Natuurkunde Berenice Michels en Lucia Bruning.
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een nieuw programma biologie! Ange Taminiau Malmberg nascholingsbijeenkomsten Den Bosch, 23 januari.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
Evaluatie Bètavakvernieuwing: Nieuwe Scheikunde Wilmad Kuiper, Elvira Folmer, Wout Ottevanger en Lucia Bruning Bijeenkomst Nieuwe Scheikunde KNAW, Amsterdam.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Draagvlak vergroten bij collega’s
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Subsidiëren vrijwilligersorganisaties
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Steunpunt Natuurkunde
Werken aan vakvernieuwing in steunpunten
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Pilot maatschappijwetenschappen
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Clusterdidactiek Gamma
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten
Vernieuwingen in de Pilot-examens Natuurkunde VWO
Transcript van de presentatie:

1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman

2 Welkom Van 'een canon van natuurkunde(didaktiek)' naar vakvernieuwing...!

3 Vanavond Met u in gesprek over de impact van bètavakvernieuwing voor het vak natuurkunde bij u op school.

4 Bètavakvernieuwing na 2010: Concreet De invoering van het nieuwe examenprogramma natuurkunde staat gepland voor ! Wat houdt de bètavakvernieuwing in? Hoe kunt u zich als docenten zich hierop voorbereiden? Hoe kan deze vakvernieuwing een stimulans zijn voor het bètaonderwijs op uw school?

5 Bètavakvernieuwing De onderwerpen die vanavond aan bod komen I.Aanleiding, oplossen van 'knelpunten' II.Oplossingen, examenprogramma III.Proces IV.Planning V.Invoering VI.Zelf aan de slag Maar eerst......

6 Bètavakvernieuwing, onderwijs, leerlingen

7 Over PISA, Kenniseconomie, Global Classroom

8 Terug naar Nederland Wat is de actuele situatie?

9 I. Aanleiding Oplossen van 'knelpunten' overladenheid van het programma geen directe aansluiting op vervolgonderwijs ontbreken van samenhang tussen de bètavakken tekort aan relevantie en actualiteit maakt het bèta-onderwijs (HO en VO) minder aantrekkelijk

10 II. Oplossingen Vernieuw de inhoud van de examenprogramma's zodat een nieuwe aanpak van het onderwijs mogelijk wordt

11 III. Proces vakvernieuwing Vernieuwing examenprogramma’s: Ontwikkelen examenprogramma’s Testen –Uitvoeren in pilotscholen –Voorbeeldmaterialen –Onafhankelijke evaluatie Adviezen: examenprogramma’s

12 IV. Planning

13 IV. Planning vakvernieuwing 2010 pilots afgerond (nog niet voor wiskunde) experimentele examens zijn geweest –(andere vragen, andere formuleringen) evaluaties zijn afgerond, rapportages verschijnen het najaar voorlaatste versies van de examenprogramma’s advies van de VVC's overhandigd aan de minister de invoering wordt voorbereid

14

15 V. Invoering ( )

16 V. Invoering ( ) Wat moet: examenprogramma’s Faciliteren vernieuwing Concept versie (november) beschikbaar Nieuwe eindtermen (CE & SE) –syllabus –handreiking Ondersteuning: –SLO, CvE –Betanova

17 V. Invoering ( ) Wat kan: leermiddelen Uitwerking in leermiddelen –voorbeeldmaterialen –eigen materialen –methodes Ondersteuning –betanova, leermiddelenplein, wikiwijs –uitgevers

18 V. Invoering ( ) Wat kan: professionalisering Inhoudelijk (materiaalkunde, relativiteit, quantumfysica, geofysica, biofysica, …) Vakdidactisch (wisselwerking context-concept, conceptueel begrip, …) Behoeftes vs. aanbod Ondersteuning –RSP’s, –Universiteiten, lerarenopleidingen –Uitgevers –Betanova

19 Concreet: vier pijlers Bijdragen aan doelen vakvernieuwing: –werken met contexten en concepten –actualiteit en relevantie –aansluiting HO –samenhang Ondersteuning –RSP's –PBT: Beta Excellent programma

20 VI. Zelf aan de slag

21 Ronde I, individueel Bedenk en beschrijf per pijler: Welke ervaringen heeft u al? Wat vindt u kansrijk en/of wat zou u willen doen? Welke twijfel of vragen heeft u? Ronde II, in subgroep Kies een pijler: Bespreek met elkaar de ervaringen, vragen, opmerkingen Noteer de belangrijkste conclusies van deze gespreksronde Ronde III, nieuwe subgroep Kies een nieuwe pijler en nieuwe groep: Bespreek de ervaringen, vragen, opmerkingen en conclusies Noteer nieuwe conclusies

Plenair Uitwisseling van conclusies uit de gespreksrondes 22

Afronding workshop 23 Tot een volgende keer!