1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman
2 Welkom Van 'een canon van natuurkunde(didaktiek)' naar vakvernieuwing...!
3 Vanavond Met u in gesprek over de impact van bètavakvernieuwing voor het vak natuurkunde bij u op school.
4 Bètavakvernieuwing na 2010: Concreet De invoering van het nieuwe examenprogramma natuurkunde staat gepland voor ! Wat houdt de bètavakvernieuwing in? Hoe kunt u zich als docenten zich hierop voorbereiden? Hoe kan deze vakvernieuwing een stimulans zijn voor het bètaonderwijs op uw school?
5 Bètavakvernieuwing De onderwerpen die vanavond aan bod komen I.Aanleiding, oplossen van 'knelpunten' II.Oplossingen, examenprogramma III.Proces IV.Planning V.Invoering VI.Zelf aan de slag Maar eerst......
6 Bètavakvernieuwing, onderwijs, leerlingen
7 Over PISA, Kenniseconomie, Global Classroom
8 Terug naar Nederland Wat is de actuele situatie?
9 I. Aanleiding Oplossen van 'knelpunten' overladenheid van het programma geen directe aansluiting op vervolgonderwijs ontbreken van samenhang tussen de bètavakken tekort aan relevantie en actualiteit maakt het bèta-onderwijs (HO en VO) minder aantrekkelijk
10 II. Oplossingen Vernieuw de inhoud van de examenprogramma's zodat een nieuwe aanpak van het onderwijs mogelijk wordt
11 III. Proces vakvernieuwing Vernieuwing examenprogramma’s: Ontwikkelen examenprogramma’s Testen –Uitvoeren in pilotscholen –Voorbeeldmaterialen –Onafhankelijke evaluatie Adviezen: examenprogramma’s
12 IV. Planning
13 IV. Planning vakvernieuwing 2010 pilots afgerond (nog niet voor wiskunde) experimentele examens zijn geweest –(andere vragen, andere formuleringen) evaluaties zijn afgerond, rapportages verschijnen het najaar voorlaatste versies van de examenprogramma’s advies van de VVC's overhandigd aan de minister de invoering wordt voorbereid
14
15 V. Invoering ( )
16 V. Invoering ( ) Wat moet: examenprogramma’s Faciliteren vernieuwing Concept versie (november) beschikbaar Nieuwe eindtermen (CE & SE) –syllabus –handreiking Ondersteuning: –SLO, CvE –Betanova
17 V. Invoering ( ) Wat kan: leermiddelen Uitwerking in leermiddelen –voorbeeldmaterialen –eigen materialen –methodes Ondersteuning –betanova, leermiddelenplein, wikiwijs –uitgevers
18 V. Invoering ( ) Wat kan: professionalisering Inhoudelijk (materiaalkunde, relativiteit, quantumfysica, geofysica, biofysica, …) Vakdidactisch (wisselwerking context-concept, conceptueel begrip, …) Behoeftes vs. aanbod Ondersteuning –RSP’s, –Universiteiten, lerarenopleidingen –Uitgevers –Betanova
19 Concreet: vier pijlers Bijdragen aan doelen vakvernieuwing: –werken met contexten en concepten –actualiteit en relevantie –aansluiting HO –samenhang Ondersteuning –RSP's –PBT: Beta Excellent programma
20 VI. Zelf aan de slag
21 Ronde I, individueel Bedenk en beschrijf per pijler: Welke ervaringen heeft u al? Wat vindt u kansrijk en/of wat zou u willen doen? Welke twijfel of vragen heeft u? Ronde II, in subgroep Kies een pijler: Bespreek met elkaar de ervaringen, vragen, opmerkingen Noteer de belangrijkste conclusies van deze gespreksronde Ronde III, nieuwe subgroep Kies een nieuwe pijler en nieuwe groep: Bespreek de ervaringen, vragen, opmerkingen en conclusies Noteer nieuwe conclusies
Plenair Uitwisseling van conclusies uit de gespreksrondes 22
Afronding workshop 23 Tot een volgende keer!