Pilot 1.1 30 november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Advertisements

basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Realisatie kindcentrum
Workshop: ‘Opvoedcoach vanuit eigen praktijk’
Kandinsky College Malderburchtstraat
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
ONTWIKKELING COMPETENTIES
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Opleidingsmogelijkheden
HET DENDRON COLLEGE.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Logical Framework Approach
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Drentse Onderwijsmonitor 2013
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Een gezamenlijke uitdaging!
Taal en rekenen in beweging!
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
De overgang van primair naar voortgezet onderwijs
Basisbewerkingen rekenen
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Workshop ‘visieversneller’
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Discussiegroepen - resultaten
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Welkom! Ledenvergadering LBM Heel, 13 juni Wie is DOOR! ? Joery Wilbers Bas Thomissen (HKL) Hanneke Suilen Ankie Rutten (SIEN) Nicolle van Lith.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
GEEN METHODE MAAR HET ONTWIKKELEN VAN EIGEN AANPAK.
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Doorlopende leerlijnen PCOU
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Pilot november 2011 Utrecht

GRONINGEN

DLL en REFERENTIENIVEAUS

DOLLARD COLLEGE SCHEEMDA is onderdeel van OGN (Onderwijs Groep Noord) De 8 basisscholen zijn onderdeel van S.O.O.O.G.

VESTIGING SCHEEMDA

Overdracht po – vo in de praktijk De kwaliteit van de overdracht van leerlingen aan het afnemend onderwijs blijft een zorg. Het goed kunnen samenwerken met de basisscholen is een voordeel voor het invoeren van doorlopende leerlijnen.

Westerlee

Scheemda

BRUGGENBOUWERS Voor het bouwen van bruggen zijn naast kundige en enthousiaste medewerkers, bestek en tekening nodig

BRUGGENBOUWERS Pilot 1.1: Samen met collega’s te ontdekken hoe de brug gebouwd kan worden waarover de leerling comfortabel en veilig kan oversteken van primair naar voortgezet onderwijs

BRUGGENBOUWERS Hoe wordt de leerling in het primair onderwijs voorbereid op het voortgezet onderwijs, wie helpt daarbij, wat zijn belangrijke stappen, waar dreigen valkuilen en waar liggen de kansen?

De contacten tussen po en vo worden nog verder uitgebreid:  De bovenschoolse directies ontmoeten elkaar 2x per jaar;  De collega’s po en vo ontmoeten elkaar minstens 2x per jaar op een conferentie;  Infobulletin blijft bestaan;  Uitwisseling van ontwikkelingen via ;  De overdrachtformulieren worden waar mogelijk uitgebreid met passages over referentieniveaus taal en rekenen;

Door deze contacten met het po is er een duidelijk beeld van wat leerlingen kunnen en kennen; er zijn structurele gegevens beschikbaar: Zijn de afspraken tussen collega’s po en vo zoveel mogelijk schriftelijk vastgelegd: - Kennis van wat er is behandeld; - Wanneer dit is gebeurd; - Hoe de leerstof is uitgelegd; - Welke terminologie

MISSIE Onze missie is om jongeren in ons verzorgingsgebied te begeleiden naar de best mogelijke uitgangspositie voor het ontwikkelen van hun talenten en het realiseren van hun ambities in de maatschappij.

VISIE Onze visie: om in onze missie te slagen wil het Dollard College een leerling-gerichte school zijn en een professionele organisatie.

VISIE Vanuit visie komt een strategie. Vanuit strategie komt een structuur. Vanuit structuur komt implementatie. Vanuit implementatie ga je naar operatie.’

BORGING De school heeft een visie op doorlopende leerlijnen taal en rekenen: –Opname van DLL in het strategisch beleidsplan; –Opname van DLL in de jaarplannen van de school; –Stelt een werkgroep taal en een werkgroep rekenen in

BORGING De school geeft aan hoe de ontwikkeling van doorlopende leerlijnen taal en rekenen binnen het onderwijs vorm worden gegeven: –Structureel opnemen van extra uren taal en rekenen in het jaarprogramma / rooster; –Afnemen van referentietoetsen in de verschillende klassen; –CITO volgsysteem voortgezet onderwijs gebruiken;

BORGING De school zorgt voor coördinatoren taal en rekenen: –Algehele coördinator wordt in tijd en geld gefaciliteerd om de begeleiding rondom taal en rekenen handen en voeten te geven; –De afzonderlijke vakken leveren ook elk een coördinator; De werkgroepen taal en rekenen van de school geven inhoud / vorm aan de extra uren taal en rekenen

VERANTWOORDING ONDERGETEKENDE IS VERANTWOORDING SCHULDIG AAN: DE DIRECTIE VAN OGN DE DIRECTIE VAN S.O.O.O.G ZICHZELF