ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Werkvormen en diversiteit
Ho 4:Talenten.
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Meervoudige intelligenties
Plusklas op Basisschool De Muldershof Beek en Donk Maart 2010
Leswijzer Nieuwsbegrip
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Geschiedenisproject over de Griekse Oudheid voor de groepen 7 & 8
Cursus Duurzame Herstructurering Dag 2 Programma tweede bijeenkomst toelichting programma foto opdracht duurzaamheid in je eigen wijk (bespreking foto’s.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
De Schrijfcarrousel School voor Schrijftraining. Uitgangspunten Motivatie – games – gamification Aansluiting – kwaliteiten – Appreciative inquiry.
Meervoudige intelligentie
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Natuurgerichte intelligentie
Presentatie Bijeenkomst 2
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Presentatie Bijeenkomst 3
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Meervoudige intelligenties.
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Meervoudige intelligentie
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Hoofdonderwerp. Onderwerp 1 algemeen geschiedenis natuur steden record.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
5 rollen van de docent : verdieping
Geschiedenis van Sinterklaas
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 1 Welkom, korte toelichting module Voorstelrondje Wat is Meervoudige Intelligentie? MI en relatie met kunstzinnige oriëntatie Discussie Inspiratie les Muzikale intelligentie Inspiratie les Visuele Intelligentie Evaluatie en huiswerk

Wat is Meervoudige Intelligentie? Howard Gardner onderscheidt acht intelligenties: 1.Linguïstisch / verbaal 2.Logisch / mathematisch 3.Lichamelijk / kinesthetisch / motorisch 4.Visueel / ruimtelijk 5.Auditief / muzikaal 6.Interpersoonlijk 7.Intrapersoonlijk 8.Natuur Test jezelf

MI en kunstzinnige oriëntatie Filmpje:

Inspiratie les Muzikale Intelligentie Onderwerp: Provincies met provinciehoofdsteden automatiseren. Doelgroep: Groep 5/6 Kaart met provincies van Nederland

Inspiratie les Visuele Intelligentie Les:Broekzakstilleven Onderwerp: Geschiedenis, tijdvak regenten en vorsten ( ) – de gouden eeuw. Doelgroep: Groep 7/8

Voorwerpen uit het dagelijks leven in de Gouden Eeuw Interieur uit de barok. Een gezin uit de gegoede burgerij. Schilderij aan de muur. Alledaagse voorwerpen afgebeeld. Het Sint Nicolaasfeest (1665), Jan Steen

De gevolgen van onmatigheden (1665), Jan Steen

Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen, Clara Peeters (Mauritshuis-Den Haag)

Oefening arceren: grijstonen

3 schets fases

Opdracht 1 -Inventariseer concrete ervaringen met meervoudige intelligentie op jouw school. -Presenteer je bevindingen m.b.v. je sterke intelligenties. Opdracht 2 -Ontwerp een les cultuureducatie en MI, of neem een ontwikkelde les mee die je aanpast aan meervoudige intelligenties. Evaluatie en huiswerk

ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 2 Datum Naam trainer / instelling

Programma bijeenkomst 2 Welkom, korte terugblik Uitwisselen huiswerkopdracht 1 Bespreken huiswerkopdracht 2 Inspiratie: schoolvoorbeeld België Gouden tips Evaluatie en afsluiting

Inspiratie Schoolvoorbeeld De Letterdoos, België: