1 AUTORISATIES 29 november 2013. 2 Agenda Krachtlijnen van de nieuwe autorisaties Procedure Autorisatie aanvraagformulier invullen Overlopen handleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – 20 februari 2009 Cliëntoverleg Integrale Jeugdhulp Deinze-Gent 1 Opstart- en informatievergadering Cliëntoverleg.
Advertisements

Ingave via het scherm Algemene beschrijving van de toepassing De toepassing is opgebouwd uit drie niveaus : Niveau 1 : verzending en afzender Niveau 2.
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Stad Gent worstelt met betalingachterstand Vraag Johan Deckmyn 1.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Presentatie van het online groeidocument
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Interne organisatie Functies en processen
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Project : Bestelbonnen Automatisering van het verzenden van bestelbonnen via Outlook.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Departement Leefmilieu Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid Klimaatneutrale Organisatie 2020 Ondersteuningspakket 1: Broeikasgasinventaris.
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
Welkom Informatieavond subsidies.
Workshop Fondsen werven
Projectleider HVAC / Kennis van klimatisatie
Veiligheid in Toverland
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Personeel en organisatie
Personeel en organisatie
Functiefamilies Vlaamse overheid
?.
Werkwijze” TEAMMANAGER”. ZWEMMERS MET EEN B-LIMIETTIJD.
H11 Afronden. Opleveren Opdrachtgever vroegtijdig betrekken bij opleveren. Zo voorkom je verrassingen Opleveren van deelprojecten sluit ‘hoofdstukken’
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
Projectbureau Herbestemming Kerken Begeleidingsaanbod voor steden en gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken rond de toekomst van parochiekerken Samenwerkingsverband.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Functionerings- gesprekken 2012 MCOpa 18 januari 2012.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Usermanagement ondernemingen en organisaties Auteur / section: Toegangsbeheer.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Toegang tot het Mercurius platform
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Aansluiten en testen Ketenregister
Voor kadasterdiensten
Algemene beschrijving van de toepassing
Met het oog op het versterken van de productie-afdeling van Mondi Poperinge N.V. zijn wij op zoek naar Machine-operatoren (m/v) Onderhoudsmecanicien (m/v)
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Slimme kleinverbruik meters E+G
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Cliëntenraad Sociaal Domein
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Wetgeving overheidsopdrachten
9 De Agenda Nieuwe opzet Digitaal Dossier
FINANCIERING PROJECT SUBSIDIES Infobeurs 05/11/2018.
Zorgsystemen.
2e Penningmeestersoverleg Veteranen Platform
Zorgsystemen.
Eindeloopbaan: mogelijkheden voor ATP
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019

Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

1 AUTORISATIES 29 november 2013

2 Agenda Krachtlijnen van de nieuwe autorisaties Procedure Autorisatie aanvraagformulier invullen Overlopen handleiding 2

3 Aanleiding aanpassingen autorisaties Project autorisaties (2011 tot ?): krachtlijnen 1. Enkel beveiligen wat risico inhoudt. Dit houdt ook in: aanvaarden dat de autorisaties te complex zijn om 100% alles af te dekken. Autorisaties (“is de gebruiker bevoegd”) > < Kwaliteit van de ingave (“is de gebruiker bekwaam”) 2. Streven naar eenvoud: qua opzet qua onderhoud qua aanvraag NFI-project ( ): technische mogelijkheid om met nieuwe lei te beginnen: alle autorisatierollen vanaf nul terug opgebouwd. BBC-wetgeving introduceert hele reeks nieuwe dimensies Maandenlang doorgetest door de keyusers in kader van NFI

4 Nieuwe autorisaties vanaf 2014 (1) 1. Bevoegdheden clusteren op twee elementen nl. functie en dienst. Functie: geeft toegang tot bepaalde transacties, realiseert functiescheiding Vb: functie BG_medewerker_begroting, functie EO_Verkooporder_aanleggen (SD), … Organisatieniveau’s: geven toegang tot een bepaald deel van de organisatie Vroeger: oa per functionele code Nu: per verantwoordelijke dienst (functiegebied), niet per activiteit en project! Gevolgen: Veel meer functies dan vroeger, veel minder organisatieniveau’s Alle medewerkers die dezelfde taak uitvoeren in dezelfde dienst, hebben dezelfde autorisaties. 2. Elke gebruiker krijgt “stadsbrede rapporteringsrol” Gevolg: achterpoorten geleidelijk sluiten 3. Integratie nieuwe entiteiten (Ocmw, AgKu, AgEr) naast Stad en Poli 4

5 Nieuwe autorisaties vanaf 2014 (2) 4. Eén aanpsreekpunt in departement Financiën - één aanspreekpunt voor diensten voor alle autorisaties (SAP, SRM, scifo, …) - één aanspreekpunt voor SAP-toepassingsbeheer voor alle technische complexiteit 5. Bereikte kwaliteit autorisaties laat nu toe deze te gebruiken voor bepalen doelgroepen 5

6 PROCEDURE 6

7 7 Coördinator Financiën Maakt autorisatieaanvraag op via het aanvraagformulier op het intranet. Dit is te vinden op 3 plaatsen : - Thema’s – Financiën – Algemene richtlijnen – SAP – Autorisaties - Thema’s – Financiën – SRM - Thema’s – Financiën – NFI – Link naar cursusmateriaal – BBC financieel (NFI) – Opleidingen SAP Via de werkwijze beschreven in het handboek coördinatoren Financiën wordt het aanvraagformulier door de coördinator Financiën verstuurd naar de mailbox

8 8 Departement Financiën Enkel SRM aanvraag : infopunt stuurt dit door naar de beheerders autorisaties SRM. Beheerder autorisaties SRM kijkt de aanvraag na op volledigheid en correctheid. Indien aanvraagformulier ok, stuurt beheerder autorisaties SRM dit door naar SAP infra. Enkel SAP R/3 aanvraag : infopunt stuurt dit door naar mailbox ‘departement financiën sap autorisaties’. Beheerder autorisaties SAP controleert of er geen functieconflicten zijn en kijkt de aanvraag na op volledigheid en correctheid. Indien aanvraagformulier ok, stuurt beheerder autorisaties SAP dit door naar SAP infra

9 9 Departement Financiën SRM en SAP R/3 aanvraag : infopunt stuurt dit door naar beheerders autorisaties SRM en mailbox ‘departement financiën sap autorisaties’. Indien aanvraagformulier ivm SRM ok is, stuurt beheerder autorisaties SRM dit door naar de mailbox ‘departement financiën sap autorisaties’. Indien aanvraagformulier ivm SAP ok is, stuurt beheerder autorisaties SAP dit door naar SAP infra.

10 DIGIPOLIS Sap Toepassingsbeheer doet de nodige aanpassingen aan de autorisaties van SAP en/of SRM volgens de aanvraag. Sap Toepassingsbeheer informeert de mailbox ‘departement financiën sap autorisaties’ en de beheerders autorisaties SRM via replymail, met de vermelding van de gedane aanpassingen.

11 Departement Financiën Beheerder autorisaties SRM en/of beheerder autorisaties SAP stuurt mail naar de Coördinator Financiën met vermelding van de gedane aanpassingen.

12 Coördinator Financiën De Coördinator Financiën informeert de eindgebruiker.

13 AUTORISATIE AANVRAAGFORMULIER INVULLEN 13

14 HANDLEIDING AUTORISATIES : HANDBOEK COÖRDINATOREN FINANCIËN 14

15 Intranet De handleiding : autorisaties : handboek coördinatoren financiën is te vinden op het intranet op 3 plaatsen : - Thema’s – Financiën – Algemene richtlijnen – SAP – Autorisaties - Thema’s – Financiën – SRM - Thema’s – Financiën – NFI – Link naar cursusmateriaal – BBC financieel (NFI) – Opleidingen SAP 15